ICAP: Ακόμη ψάχνουν το κοινωνικό πρόσωπο των εταιρειών

Μικρός είναι ακόμη ο βαθμός εφαρμογής της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης
(ΕΚΕ) από τις μεγάλες εταιρείες στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι οι ίδιες οι
επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τη σημαντικότητά της και φαίνεται ότι την κατατάσσουν
αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές δράσεις τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ η
ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 93% των επιχειρήσεων του
δείγματος, ποσοστό αυξημένο κατά 6% σε σχέση με προηγούμενες μετρήσεις, στην
ερώτηση για τον βαθμό υιοθέτησης των δράσεων ΕΚΕ από τις επιχειρήσεις στην
Ελλάδα το μεγαλύτερο ποσοστό των εταιρειών του δείγματος (52%) θεωρεί ότι ο
βαθμός διείσδυσης/εφαρμογής πρακτικών ΕΚΕ στην παρούσα φάση κυμαίνεται σε
μέτρια επίπεδα και μόλις το 6% του δείγματος θεωρεί ότι η Εταιρική Κοινωνική
Ευθύνη εφαρμόζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις εγχώριες επιχειρήσεις.


Τα παραπάνω είναι ευρήματα της δειγματοληπτικής έρευνας που
πραγματοποίησε η Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP σε 85
επιχειρήσεις από διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (βιομηχανία,
εμπόριο, υπηρεσίες) που δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.


Θα πρέπει να σημειωθεί, όπως αναφέρει
«Το Βήμα», πως τα χαμηλά ποσοστά σε ό,τι αφορά τη διείσδυση και εφαρμογή
της ΕΚΕ παραμένουν στα ίδια επίπεδα την τελευταία πενταετία, γεγονός που καταδεικνύει
τα μεγάλα περιθώρια που υπάρχουν για την ανάπτυξη της ΕΚΕ στην Ελλάδα, καθώς
και τη στασιμότητα που παρατηρείται στον βαθμό υιοθέτησής της.



Προτεραιότητα στους εργαζομένους



Τα μεγαλύτερα κονδύλια δαπανώνται για τις δράσεις που σχετίζονται με το
ανθρώπινο δυναμικό, καταλαμβάνοντας μερίδιο 34% το 2016, γεγονός το οποίο
δείχνει ότι οι εργοδότες προσπαθούν να διατηρήσουν ικανοποιημένους τους
εργαζομένους βελτιώνοντας το εργασιακό περιβάλλον με σκοπό την αύξηση της
παραγωγικότητάς τους. Από την έρευνα ωστόσο προκύπτει ότι δίνουν μεγάλη
βαρύτητα και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο καθώς δράσεις που αφορούν την
κοινωνία καταλαμβάνουν μερίδιο 33%, ενώ ακολουθούν το περιβάλλον με 22% και,
τέλος, η αγορά με 11%.


Στον τομέα των δράσεων ΕΚΕ που αφορούν την κοινωνία η πολύ μεγάλη
πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (75%) δήλωσε ότι πραγματοποιεί δωρεές
και χορηγίες σε χρήμα ή/και είδος σε
«πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό. Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι ιδιαίτερα
αυξημένο σε σχέση με πέρυσι (+17%), γεγονός που καταδεικνύει ότι οι ελληνικές
επιχειρήσεις εστιάζουν περισσότερο τις δράσεις τους στον συγκεκριμένο τομέα. Σε
αρκετά σημαντικό βαθμό φαίνεται να υποστηρίζονται τόσο δράσεις σε συνεργασία με
τις τοπικές κοινότητες (61%) όσο και καλλιτεχνικές, αθλητικές ή πολιτιστικές
εκδηλώσεις (56%).



Ανασταλτικοί παράγοντες



Οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σημασία της
ΕΚΕ για την κοινωνία και για τις ίδιες. Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών του
δείγματος (91%), όπως και πέρυσι, αξιολόγησε με τον μεγαλύτερο βαθμό
σημαντικότητας («πάρα πολύ» και «πολύ») τη «συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο» ως
το κυριότερο όφελος που έχουν (ή προσδοκούν) από τις πρακτικές Εταιρικής
Κοινωνικής Ευθύνης.


Η «προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρωπίνου δυναμικού»
αξιολογήθηκε ως «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό όφελος από το 84% των εταιρειών.
Ακολούθησαν η «ενίσχυση και η προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands
κ.τ.λ.)», τα «υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης και σταθερότητας των πελατών» και
η «βελτίωση της απόδοσης / παραγωγικότητας των εργαζομένων» με ποσοστά 82%, 80%
και 62% αντίστοιχα.


Από την άλλη πλευρά, η τρέχουσα οικονομική συγκυρία και το οικονομικό
κόστος κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση των εταιρειών του δείγματος
όσον αφορά τους κυριότερους ανασταλτικούς παράγοντες υλοποίησης ΕΚΕ με 21% και
19% αντίστοιχα. Ακολουθούν η έλλειψη κινήτρων με 16% και η ελλιπής ενημέρωση με
15% των πολιτών για την έννοια της ΕΚΕ.

Exit mobile version