Η κατάρρευση της νοτιοκορεάτικης Hanjin Shipping τάραξε για
τα καλά τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας. Η αίτηση πτώχευσης που υπέβαλε άφησε
66 πλοία, τα οποία μετέφεραν αγαθά αξίας 14,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων,
εγκλωβισμένα στη θάλασσα. Λιμάνια σε όλο τον κόσμο τους αρνήθηκαν την είσοδο
υπό τον φόβο ότι θα έμεναν απλήρωτα.
Ωστόσο, η περίπτωση της Hanjin δεν είναι μοναδική. Τα
οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσαν δώδεκα από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές
εταιρείες στον κόσμο για το τρίτο τρίμηνο του έτους δείχνουν πως οι έντεκα εξ
αυτών σημείωσαν μεγάλες ζημίες. Ακόμη και οι ισχυροί του κλάδου δέχθηκαν
πλήγμα. Μεταξύ αυτών, η γαλλική CMA CGM ( ο τρίτος μεγαλύτερος μεταφορέας στον
κόσμο), αλλά και ο ηγέτης της παγκόσμιας ναυτιλίας Moller-Maersk.
Δύο είναι οι σημαντικότεροι από τους παράγοντες που έχουν
κλονίσει τους ισχυρούς της ναυτιλίας. Ο πρώτος είναι η «βουτιά» που καταγράφει
το παγκόσμιο εμπόριο κατά τη διάρκεια της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Είναι
ενδεικτικό πως τα δύο τρίτα του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διεξάγεται μέσω
των κοντέινερ, αλλά το 2015 (για πρώτη φορά από τότε που εφευρέθηκαν τα
κοντέινερ, τη δεκαετία του ’50) το παγκόσμιο ΑΕΠ αυξήθηκε ταχύτερα από ό,τι το
εμπόριο μέσω κοντέινερ.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η αύξηση στο μέγεθος του παγκόσμιου
στόλου εμπορευματοκιβωτίων, η οποία άρχισε το 2011. Η πλεονάζουσα προσφορά έχει
«τσακίσει» τις τιμές των ναύλων. Για
παράδειγμα, το να στείλει κανείς ένα κοντέινερ από τη Σαγκάη στην Ευρώπη
κοστίζει σήμερα 50% λιγότερο σε σχέση με το 2014.