Επιδότηση 1 δισ. ευρώ σε επτά χρόνια στις αστικές συγκοινωνίες

Από το 2015 το κράτος βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη και δίνει έκτακτη χρηματοδότηση στις αστικές συγκοινωνίες. Αν και οι Θεσμοί έχουν επιβάλει τη μείωση της κρατικής επιδότησης στα 86 εκατ. ευρώ, ωστόσο τόσο το 2015 όσο και το 2016 δόθηκε και επιπλέον «μποναμάς» ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία των μέσων.

Το 2015 η έκτακτη επιχορήγηση έφτασε τα 20 εκατ. ευρώ δηλ. μειωμένη κατά 10 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2016 που φτάνει τα 30 εκατ. ευρώ.

Εδώ βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι την επταετία 2007-2013 οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής έλαβαν συνολική επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα, κάτι που ανεβάζει τη μέση ετήσια επιδότηση σε 140 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η ΣΤΑΣΥ να σταματήσει την ελλειμματική της πορεία και να είναι οριακά κερδοφόρα.

Από το 2015 η κρατική επιδότηση έχει μειωθεί στα 86 εκατ. ευρώ και αυτό γιατί η κερδοφορία της ΣΤΑΣΥ το 2014 και το 2015 την έθεσε εκτός χρηματοδότησης και τα χρήματα δινόταν όλα στην ελλειμματική ΟΣΥ.

Ωστόσο τόσο το 2015 όσο και το 2016 η ΣΤΑΣΥ άρχισε και πάλι να «γεννά» ελλείμματα και για το λόγο αυτό απαιτείται έκτακτη επιχορήγηση.

Ωστόσο για τη ΣΤΑΣΥ δεν έχει προβλεφθεί σχετικό κονδύλι, κάτι που αναμένεται να γίνει είτε με νομοθετική ρύθμιση είτε με υπουργική απόφαση.

Δεν φτάνουν

Πάντως ακόμα και για την ΟΣΥ τα 86 εκατ. ευρώ της επιδότησης δεν καλύπτουν την ελλειμματική της λειτουργία, καθώς το συνολικό ετήσιο κόστος λειτουργίας ανέρχεται σε 217 εκατ. ευρώ δημιουργώντας μια «μαύρη τρύπα» στην εταιρείας ύψους 47 εκατ. ευρώ! Ανάλογη θα είναι η εικόνα και το 2017, με τα ελλείμματα να ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα σύμφωνα με τον προϋπολογισμό των εταιρειών ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) και ΟΣΥ, ο οποίος έχει υπογραφεί από το υπουργείο Υποδομών, οι δύο εταιρείες αναμένεται να κλείσουν με έσοδα 299,88 εκατ. ευρώ, έξοδα 377 εκατ. ευρώ που συνεπάγεται ζημίες 77,27 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά, οι ΣΤΑΣΥ έχει προϋπολογιστεί να εμφανίσουν έσοδα 111,5 εκατ. ευρώ, έξοδα 144 εκατ. ευρώ και ζημίες 32,5 εκατ. ευρώ. Οι ΟΣΥ αναμένεται να κλείσουν το 2016 με έσοδα 188,3 εκατ. ευρώ, έξοδα 233 εκατ. ευρώ και ζημίες 44,683 εκατ. ευρώ.

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι η μείωση στις πωλήσεις ήταν ακόμα μεγαλύτερη των αναμενόμενων ενώ και τα έσοδα από τα υπουργεία για τα μειωμένα ή δωρεάν εισιτήρια σχεδόν μηδενικά, κάτι που αναμένεται να εκτοξεύσει το έλλειμμα πάνω από 120 εκατ. ευρώ!

Δεν είναι τυχαίο ότι το 10μηνο του 2016 τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών για την ΣΤΑΣΥ και την ΟΣΥ έφτασαν τα 161 εκατ. ευρώ με το μηνιαίο έσοδο να κυμαίνεται από τα 17 έως τα 19 εκατ. ευρώ τον μήνα.

Στο 10μηνο του 2015 τα έσοδα είχαν διαμορφωθεί στα 172 εκατ. ευρώ με τα μηναία να κυμαίνονται από 18 έως 20 εκατ. ευρώ. Εδώ βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2015 θα έπρεπε να εισέλθουν στα ταμεία του ΟΑΣΑ και επιπλέον 10 εκατ. ευρώ για τις δύο εβδομάδες δωρεάν μετακίνησης των επιβατών τον Ιούλιο. Το κονδύλι αυτό αν και ανακοινώθηκε ότι θα πληρωθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό ωστόσο δεν κατατέθηκε ποτέ στον ΟΑΣΑ. Πάντως αν δεν είχε ληφθεί το σχετικό μέτρο από την ελληνική κυβέρνηση τα έσοδα θα είχαν διαμορφωθεί τουλάχιστον σε 172 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 12% σε σχέση με φέτος.

Η λαθρεπιβίβαση

Η μεγάλη «αιμορραγία» στα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών είναι η λαθρεπιβίβαση, η οποία με βάση τους υπολογισμούς των εργαζομένων ετησίως μπορεί και να αγγίζει τα 60 εκατ. ευρώ.

Οι μηδενικοί έλεγχοι έχουν οδηγήσει σε ελαχιστοποίηση των ακυρωμένων εισιτηρίων αλλά και σε απώλεια εσόδων από πρόστιμα που κοβόταν στους λαθρεπιβάτες.

«Ανάσα» θα μπορούσε να αποτελέσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο ωστόσο πήρε νέα παράταση, ενώ αμφίβολη είναι και η λειτουργία του μια και όπου τοποθετούνται σχετικά μηχανήματα βανδαλίζονται και καταστρέφονται.

Την ίδια στιγμή η προοπτική εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έχει αδρανήσει εδώ και μήνες τον ελεγκτικό μηχανισμό στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Επιπλέον η προοπτική εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έχει αδρανήσει εδώ και μήνες εντελώς τον ελεγκτικό μηχανισμό στα μέσα μαζικής μεταφοράς βυθίζοντας στα χρέη τις αστικές συγκοινωνίες.

Ταυτόχρονα, οι επιβάτες διαμαρτύρονται, καθώς ο ΟΑΣΑ δεν παρέχει καμία διευκόλυνση σε πρακτικό επίπεδο όσον αφορά την ανεύρεση εισιτηρίων. Τα σημεία πώλησης είναι σημαντικά περιορισμένα, καθώς οι περιπτερούχοι αποφεύγουν την προμήθεια εισιτηρίων, κρίνοντας ότι είναι ασύμφορη, ενώ η δυνατότητα πληρωμής εισιτηρίων με χρεωστικές κάρτες είναι περιορισμένη.

Ενεση ρευστότητας 30 εκατ.

«Τονωτική ένεση» ύψους 30 εκατ. ευρώ η οποία χαρακτηρίζεται ως έκτακτη επιχορήγηση και βγήκε από τα κρατικά ταμεία και δόθηκε στις αστικές συγκοινωνίες, προκειμένου να μειώσει την υπέρογκη «μαύρη τρύπα» που έχει δημιουργηθεί στα οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιρειών για το 2016. Μάλιστα τα χρήματα αυτά θα καλύψουν τις ανάγκες μισθοδοσίας του Δεκεμβρίου, κάτι που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι σε περίπτωση που δεν εγκρινόταν η χρηματοδότηση στο τέλος του μήνα θα έμεναν απλήρωτοι.

«Εξυπνο» εισιτήριο με… φορτιστή

Στο νέο σύστημα, το απλό χάρτινο εισιτήριο και το κουπόνι των μαζικών προϊόντων (μηνιαία και ετήσια κάρτα) θα αντικατασταθούν από την «Έξυπνη Κάρτα» και την «Πολλαπλή Κάρτα». Στην «Πολλαπλή Κάρτα» θα αποθηκεύεται συγκεκριμένος αριθμός κομίστρου και προορίζεται για τους μη συστηματικούς χρήστες των συγκοινωνιών. Η «Έξυπνη Κάρτα» αποτελεί τη μετεξέλιξη των ετήσιων και μηνιαίων καρτών. Και οι δύο τύποι καρτών θα είναι επαναφορτιζόμενοι, ενώ θα μπορούν όσοι το επιθυμούν να καταβάλουν το αντίτιμο για το «γέμισμα» των καρτών με χρεωστική κάρτα.

Σύμφωνα με τον έως τώρα προγραμματισμό, έως τον Φεβρουάριο θα έχει τοποθετηθεί το σύνολο του εξοπλισμού του έξυπνου εισιτηρίου στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, στα λεωφορεία, στα τρόλεϊ και στο τραμ. Μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα έχει ολοκληρωθεί η αντίστοιχη διαδικασία στο μετρό.

Επιχορήγηση

Το 2015 η έκτακτη επιχορήγηση έφτασε τα 20 εκατ. ευρώ δηλ. μειωμένη κατά 10 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2016 που φτάνει τα 30 εκατ. ευρώ.

«Μαύρη τρύπα»

Για την ΟΣΥ τα 86 εκατ. ευρώ της επιδότησης δεν καλύπτουν την ελλειμματική της λειτουργία, καθώς το συνολικό ετήσιο κόστος λειτουργίας ανέρχεται σε 217 εκατ. ευρώ δημιουργώντας «μαύρη τρύπα» στην εταιρεία ύψους 47 εκατ. ευρώ! Ανάλογη θα είναι η εικόνα και το 2017, με τα ελλείμματα να ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ.

Πηγή: Ημερησία


Exit mobile version