Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς την ερχόμενη εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ θα ανοίξει τις οικονομικές προσφορές που έχουν καταθέσει οι τρεις υποψήφιοι επενδυτές και θα ανακοινώσει τους τελικούς αναδόχους για την αναβάθμιση των δύο ομάδων συνολικά 14 αερολιμένων της χώρας.
Δεσμευτικές προσφορές έχουν καταθέσει οι κοινοπραξίες VINCI Airports S.A.S. – ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε., FRAPORT AG – SLENTEL Ltd και CASA (Corporation America S.A.) – METKA Α.Ε.
Συγκεκριμένα τη Δευτέρα το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα παραλάβει τις αξιολογήσεις των προσφορών (όσον αφορά τα έργα αναβάθμισης και ανάπτυξης των αεροδρομίων) και την Τρίτη θα ανοίξει τις οικονομικές προσφορές, ώστε να υπάρχει ανάδοχος ή ανάδοχοι.
Μέσα από τη σύμβαση που θα υπογραφεί, οι επενδυτές δεσμεύονται να υλοποιήσουν επενδύσεις 200-250 εκατ. ευρώ τα πρώτα τέσσερα χρόνια, προκειμένου τα 14 αεροδρόμια να αναμορφωθούν πλήρως και να είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν την αυξανόμενη κίνηση κυρίως τουριστών.
Σύμφωνα με πληροφορίες μέσα από τη σύμβαση παραχώρησης, το ΤΑΙΠΕΔ διαμόρφωσε ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους αναφορικά με τις χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, ύψους έως 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη πριν από την ολοκλήρωση των επενδύσεων και έως 20 ευρώ μετά.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός που διενεργείται από το ΤΑΙΠΕΔ αφορά την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που χωρίζονται σε 2 ομάδες.
Πηγές του ταμείου επισημαίνουν ότι δεν πωλούνται τα αεροδρόμια, αλλά παραχωρείται η λειτουργία τους για 40 χρόνια μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο διαρκούς ελέγχου από την πολιτεία.
Χρεώσεις Περιφερειακών Αεροδρομίων
Το μέγιστο ύψος των αεροπορικών χρεώσεων μέχρι την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των Περιφερειακών Αεροδρομίων (που θα ολοκληρωθούν το αργότερο σε 48 μήνες από την έναρξη ισχύος της σύμβασης παραχώρησης) θα ανέρχεται σε 13 ευρώ /αναχωρούντα επιβάτη. Σημειώνεται ότι σήμερα η μέση χρέωση ανέρχεται σε περίπου 12,7 ευρώ / αναχωρούντα επιβάτη. Με την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των Περιφερειακών Αεροδρομίων και μόνο, το ανώτατο όριο των αεροπορικών χρεώσεων θα ανέρχεται σε 18,5 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη. Σε αυτά τα ποσά πρέπει να προστεθεί χρέωση security ύψους 1,5 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη, με την οποία ο παραχωρησιούχος πρέπει να καλύψει τα κόστη της συγκεκριμένης λειτουργίας, χωρίς να έχει δικαίωμα να βγάλει κέρδος.
Το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ) ανέρχεται σε 12 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη για τις πτήσεις εντός Ε.Ε. και σε 22 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη για τις πτήσεις εκτός Ε.Ε. Αυτό τροποποιείται σε 12 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη ανεξαρτήτως χώρας μέχρι τον Οκτώβριο του 2024, για όλα τα αεροδρόμια και αυτομάτως οδηγεί σε σημαντική μείωση των χρεώσεων για τους επιβάτες που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε. Mετά τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΕΑΑ θα ανέρχεται σε 3 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη.
Από το ΤΕΑΑ που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται, το ελληνικό δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ /αναχωρούντα επιβάτη, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη λειτουργία των υπόλοιπων αεροδρομίων.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σύμβαση τα αεροδρόμια πρέπει να λειτουργούν συνεχώς, ενώ η διακοπή λειτουργίας αεροδρομίου πάνω από 48 ώρες είναι λόγος άμεσης καταγγελίας της σύμβασης.
Επενδύσεις
Σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις θα απαιτηθούν επενδύσεις περίπου 300 εκατ. ευρώ στα 14 αεροδρόμια της χώρας. Τα έργα χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες με βάση τον χρόνο κατασκευής τους:
1 Αρχικά έργα: Tα έργα που απαιτούνται προκειμένου τα Περιφερειακά Αεροδρόμια να μπορούν να λειτουργήσουν με βάση τις προδιαγραφές επιπέδου εξυπηρέτησης και τις προδιαγραφές απόδοσης της σύμβασης. Τα έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης πρέπει να ολοκληρωθούν εντός 20 μηνών από την ισχύ της σύμβασης. Τα νέα έργα και έργα επέκτασης εντός 48 μηνών.
2 Μελλοντικά έργα: Τα έργα που θα απαιτηθούν να γίνουν με βάση τις προδιαγραφές επιπέδου εξυπηρέτησης και τις προδιαγραφές απόδοσης και την εξέλιξη της ζήτησης μέχρι τη λήξη ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης. Εκτελούνται καθ΄ όλη τη διάρκεια της σύμβασης.
Πηγή: Ημερησία