Απογοητευτικός κρίνεται ο απολογισμός και των φετινών θερινών εκπτώσεων, όπως προκύπτει από την καθιερωμένη περιοδική έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, καθώς ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων εμφάνισε πτώση της τάξης του 9,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Και όλα αυτά παρότι το καλοκαίρι του 2015 είχε σημαδευτεί από την επιβολή των capital controls και παρά το γεγονός ότι φέτος οι έμποροι έκαναν μεγαλύτερες εκπτώσεις. Επίσης, μόνο το 3% όσων ανοίγουν τα καταστήματά τους Κυριακές παρατήρησαν σημαντική αύξηση της επισκεψιμότητας.
Αναφορικά με τις εκτιμήσεις 70 εμπορικών συλλόγων για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών, σημειώνεται, σύμφωνα με το Έθνος, ότι η μεγαλύτερη πτώση (άνω του 40%) καταγράφηκε στην Αρτα, ενώ μειωμένος σε ποσοστό 21%-30% ήταν ο τζίρος των εκπτώσεων στον Βόλο, στο Αγρίνιο, στη Λαμία, τη Φλώρινα, τη Σάμο, στα Γρεβενά και στην Καλλιθέα (στην πρωτεύουσα).
Στα ίδια επίπεδα κινήθηκαν Λάρισα, Κερατσίνι-Δραπετσώνα, Καλαμαριά, Καβάλα, Αγιος Κωνσταντίνος, Σητεία, Ζάκυνθος, Αργοστόλι, Κιάτο, Νάξος, Χαλκίδα, Αλεξανδρούπολη, Λευκάδα, Πάρος, Τρίπολη, ενώ τη μικρότερη μείωση του τζίρου, έως 10%, παρουσίασαν: Ιστορικό κέντρο Αθήνας, Θεσσαλονίκη, Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ιλιον, Γλυφάδα, Μοσχάτο, Μαρούσι, Ρέθυμνο, Γιαννιτσά, Βέροια, Ναύπλιο, Κόρινθος, Μυτιλήνη, Λιβαδειά, Πύργος, Κοζάνη, Ρόδος, Κομοτηνή, Ελασσόνα, Σπάρτη
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος, σε αντιδιαστολή με τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στις αρχές του καλοκαιριού, δεν κατόρθωσε τελικά να αποτελέσει το σημείο καμπής και ανάκαμψης για το ελληνικό εμπόριο. Η αυξημένη τουριστική κίνηση στη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου, επίσης, δεν κατάφερε να αποφέρει τα αναμενόμενα έσοδα στον κλάδο του Εμπορίου και να τονώσει τον τζίρο στις περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας.
Σημειώνεται ότι στην πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) το ποσοστό της έκπτωσης κυμάνθηκε μεταξύ 21% και 40%, όταν την περυσινή περίοδο το αντίστοιχο ποσοστό έκανε το 39%. Παρόλ’ αυτά, πάνω από μία στις δύο επιχειρήσεις (53%) εμφάνισε υποχώρηση του τζίρου της σε σύγκριση με το 2015, ενώ στασιμότητα δήλωσε το 33%.
Τα Open Mall
Για τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 17 Ιουλίου (το 27% των συμμετεχόντων στην έρευνα) παρατηρείται ότι η πλειονότητα των επιχειρηματιών (της τάξης του 80%) πιστεύει ότι η κίνηση αυτή δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο της θερινής εκπτωτικής περιόδου και μόλις ένας στους πέντε δηλώνει ότι κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών του. Σε ό,τι αφορά το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, το 44% των επιχειρήσεων που άνοιξαν απάντησε ότι επιβαρύνεται είτε πάρα πολύ είτε πολύ από το άνοιγμα των Κυριακών, το 25% απάντησε λίγο, ενώ το 31% δήλωσε ότι δεν έχει επιβαρυνθεί καθόλου. Φέτος, για πρώτη φορά, η ΕΣΕΕ εξετάζει ξεχωριστά την κίνηση των θερινών εκπτώσεων στις συμβεβλημένες εμπορικές επιχειρήσεις του Open Mall (Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου-ΑΚΕ) του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης.
Σύμφωνα με την έρευνα για τις επιχειρήσεις των ΑΚΕ οι πωλήσεις των φετινών θερινών εκπτώσεων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα ή κατέγραψαν αυξητική τάση, σε ποσοστά υψηλότερα σε σχέση με τις επιχειρήσεις του γενικού πληθυσμού. Από το 20% των ερωτηθέντων που δήλωσαν αύξηση των πωλήσεών τους, η πλειονότητα (42%) υποστήριξε πως η τόνωση του τζίρου τους κυμάνθηκε σε επίπεδα έως 10%.
Καμία νέα πρόσληψη
Από τη μελέτη του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ προκύπτει ότι κανένας ερωτώμενος δεν έχει προβεί σε πρόσληψη υπαλλήλου για την κάλυψη των αναγκών των επιπλέον ωρών λειτουργίας της επιχείρησής του, επιβεβαιώνοντας το συμπέρασμα πως το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές δεν φαίνεται να συμβάλλει στην τόνωση της απασχόλησης.
Η πλειονότητα των επιχειρηματιών, σε ποσοστό 64%, έχει επωμιστεί προσωπικά την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης, ενώ το υπόλοιπο 36% των επιχειρήσεων έχει επεκτείνει το ωράριο των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων.