Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τρεις βασικές πρωτοβουλίες, που προωθεί το υπουργείο Εθνικής ΄Αμυνας, προκειμένου η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) να μπει σε τροχιά επανεκκίνησης και να μην ολοκληρωθεί η διαδικασία εκκαθάρισής της, όπως προέκυψε από σημερινές δηλώσεις, στη Θεσσαλονίκη, του αναπληρωτή υπουργού, Δημήτρη Βίτσα.
“Κάνουμε μια προσπάθεια η ΕΛΒΟ να επανεκκινήσει” σημείωσε ο κ.Βίτσας, στη διάρκεια επίσκεψής του στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, στη Σίνδο. Πρόσθεσε ότι μπορεί η ιδιοκτησία και η εποπτεία της αμυντικής βιομηχανίας να ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, αλλά η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας την περιβάλλει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς τη θεωρεί σημαντικό εργαλείο.
Στο πλαίσιο αυτό, μέσω του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ), το υπουργείο εξετάζει -πρώτον- προγράμματα που αφορούν τον ελληνικό στρατό, στα οποία θα μπορούσε να συμμετάσχει η ΕΛΒΟ, χωρίς ωστόσο να επεκταθεί σε περαιτέρω λεπτομέρειες για το είδος των προγραμμάτων αυτών.
Δεύτερον, γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια για την ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας της εταιρείας, ώστε να αναλαμβάνει την αναβάθμιση και ανακατασκευή οχημάτων για λογαριασμό χωρών όπως το Ισραήλ, τα βαλκανικά κράτη και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Στο ίδιο πλαίσιο, της εξωστρέφειας, εντάσσεται και η αναμενόμενη υλοποίηση συμφωνίας για την επισκευή παλιών αρμάτων μάχης, που προβλέπεται να παραχωρηθούν στις ένοπλες δυνάμεις τής Αιγύπτου.
Τρίτον, διερευνάται το ενδεχόμενο να διαμορφωθούν προγραμματικές συμφωνίες με το υπουργείο Μεταφορών και εποπτευόμενους φορείς του, ώστε η ΕΛΒΟ να αναλαμβάνει έργα και στον τομέα των πολιτικών οχημάτων.
Ανοιχτό παραμένει το θέμα του τι θα γίνει “με την αρκετά προωθημένη διαδικασία της ειδικής εκκαθάρισης (σ.σ. εν λειτουργία) της εταιρείας. Το συζητάμε με το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), είπε ο κ. Βίτσας, ώστε η ΕΛΒΟ να μην κλείσει και να επανακκινήσει. Τα πάντα θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου” υπογράμμισε.
Σενάρια για ενιαίο φορέα αμυντικής βιομηχανίας
Ερωτηθείς αν η δημιουργία ενιαίου φορέα των ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών εξακολουθεί να βρίσκεται στο “τραπέζι”, επισήμανε ότι εξετάζονται διάφορα μοντέλα, μεταξύ των οποίων και αυτό τής PATRIA στη Φιλανδία, αλλά το τοπίο θα ξεκαθαρίσει περαιτέρω με την ολοκλήρωση της 15ετούς εθνικής στρατηγικής πολιτικής για τις ένοπλες δυνάμεις.
Οπως διευκρίνισε μάλιστα έχουν ήδη γίνει διαβουλεύσεις μεταξύ επιτελείων και βιομηχανιών, ιδιωτικών και υπό τον έλεγχο του δημοσίου. ‘Εμφαση δίνεται στην αντιστροφή της [πτωτικής] πορείας των εταιρειών που έχουν σχέση με την αμυντική βιομηχανία, προκειμένου αυτές να ανασυγκροτηθούν, συμπεριλαμβανομένων των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), της ναυπήγησης πλοίων και της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ).
Τι λένε οι εργαζόμενοι
Εν αναμονή των εξελίξεων, οι μηχανές στην ΕΛΒΟ αναμένεται να σβήσουν πολύ σύντομα, λόγω έλλειψης αντικειμένου, επισήμανε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων, Θεόδωρος Αλιόγκας.
‘Όπως είπε, ήδη ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα ανακστασκευής λεωφορείων του ΟΑΣΘ, που είχε δώσει προσωρινή ανάσα στην εταιρεία, ενώ προς την ολοκλήρωσή του οδεύει κι εκείνο της αναβάθμισης των ρυμουλκών αρματοφορέων OSHKOSH.
Οι εργαζόμενοι στην εταιρεία προσβλέπουν πλέον στην ανάληψη προγραμμάτων αντίστοιχων με αυτά που ανέφερε ο κ.Βίτσας. Παράλληλα, έχουν πλέον ανά χείρας και θετική απόφαση από το Εφετείο, ώστε να καταβληθούν στην ΕΛΒΟ οφειλές ύψους άνω των 7 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο για οχήματα που κατασκευάστηκαν και παραδόθηκαν από την εποχή Μυτιληναίου.