«Παγώνει» προς το παρόν η διάθεση του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος». Η διαδικασία που επρόκειτο να ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, τώρα θα καθυστερήσει ώστε να μη θεωρηθεί αντάλλαγμα στους Καναδούς επενδυτές του ΔΑΑ.
Οι τελευταίοι βάζουν βαθιά το χέρι στη τσέπη για να λάβουν την 20ετή παράταση που τώρα ολοκληρώνεται, και για τον λόγο αυτό, τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να συμφωνούν τουλάχιστον σε μια αναβολή της διαδικασίας πώλησης του 30% των μετοχών του ΔΑΑ, μέχρι να υπάρξουν πιο ψύχραιμες σκέψεις.
Η απόφαση αυτή λήφθηκε προχθές στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομικών, παρουσία των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ. Τον σπόρο της αναβολής φέρεται να έσπειραν οι κοινοτικοί, προκειμένου η διάθεση των μετοχών του ΔΑΑ από το ΤΑΙΠΕΔ που θα ακολουθούσε την παράταση της σύμβασης παραχώρησης, να μην θεωρηθεί επ’ ουδενί τροποποίηση της σύμβασης του 1996.
Κυρίως δεν πρέπει να θεωρηθεί ο συνδυασμός των δύο διαδικασιών, δηλαδή της διάρκειας της παραχώρησης και πώλησης των μετοχών, κρατική ενίσχυση των Καναδών που ελέγχουν τον ΔΑΑ.
Οι τελευταίοι ελέγχουν το 40% του μετοχικού κεφαλαίου και είναι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και οι πιο πιθανοί αγοραστές του 30% που έχει στη κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ. Θεωρείται πολύ δύσκολο να ενδιαφερθεί τρίτος επενδυτής για ένα ποσοστό μετοχών που θα τον καταστήσει δεύτερο μέτοχο σε μια επιχείρηση.
Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία 20ετούς παράτασης της διάρκειας παραχώρησης του αερολιμένα, όλα δείχνουν ότι προχωρά χωρίς σοβαρά εμπόδια. Οι υπουργοί κατά την προχθεσινή σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών έθεσαν ερωτήματα που αναμένεται ν’ απαντηθούν μέσα στις επόμενες ημέρες. Στόχος είναι μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ να λάβει το «πράσινο φως» από την κυβέρνηση, ώστε να προωθήσει τη σύμβαση επέκτασης της διάρκειας παραχώρησης του αερολιμένα στον ΔΑΑ μέχρι το 2046. Υπενθυμίζεται ότι βάσει της συμφωνίας του 1996, η διάρκεια παραχώρησης του αερολιμένα λήγει το 2026.
Καλά πληροφορημένες πηγές παρατηρούσαν ότι εφόσον εγκριθεί από την κυβέρνηση η επέκταση του δικαιώματος, τότε ο ΔΑΑ θα πρέπει να υποβάλει την οικονομική προσφορά. Και με δεδομένο ότι το θέμα αυτό έχει συζητηθεί διεξοδικά όλους τους προηγούμενους μήνες, η συμφωνία ΤΑΙΠΕΔ-ΔΑΑ δεν θα αργήσει.
Η προσφορά θα κατατεθεί λίγες ημέρες αργότερα, ενώ στόχος είναι μέχρι τέλος του μήνα ή το αργότερο τις αρχές Μαρτίου να υποβληθεί το σχέδιο σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση.
Η διαδικασία έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο εκτιμάται ότι θ’ απαιτήσει περίπου ένα μήνα, ενώ άλλους δύο μήνες θα απαιτήσει η έγκριση της συμφωνίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Competition) και την ελληνική Βουλή. Υπό το πρίσμα αυτό, όλοι θεωρούν ότι το οικονομικό κλείσιμο της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης τοποθετείται κοντά στον ερχόμενο Ιούνιο.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να εισπράξει περί τα 580 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον ο ΔΑΑ θα καταβάλει ετησίως ένα τίμημα ως ποσοστό επί των ετήσιων κερδών. Συνολικά, στο τέλος της 20ετίας (2026-2046) το ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει 1,75 δισ. ευρώ σε ονομαστικές τιμές.
Πηγή: Καθημερινή