Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Πριν καλά-καλά τεθεί σε ισχύ ο νέος τρόπος υπολογισμού του Τέλους
Ταξινόμησης, η αύξηση του ΦΠΑ αλλά και η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης
στα καύσιμα το οικονομικό επιτελείο έχει ήδη «ανοίξει» το επόμενο κεφάλαιο
φορολόγησης των αυτοκινήτων που αφορά στα Τέλη Κυκλοφορίας, νέα αύξηση στα
καύσιμα ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και το περίφημο Περιουσιολόγιο που αφορά
άμεσα τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που τα έχουν σε φορολογική ακινησία δηλαδή με
κατατεθειμένες τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Ειδικότερα ο Αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων
Αλεξιάδης μέσω συνέντευξης που παραχώρησε στην Ημερησία προανήγγειλε το
«άνοιγμα» του θέματος των Τελών Κυκλοφορίας 2017 και την σύνδεσή τους με νέα
αύξηση στα καύσιμα.
Να υπενθυμίσουμε πως η σύνδεση των Τελών Κυκλοφορίας με την
περαιτέρω αύξηση στα καύσιμα έχει και στο παρελθόν συζητηθεί με την υιοθέτηση
των περίφημων τσιπ αλλά το υπέρογκο κόστος απόκτησής τους που υπολογίζεται σε
πάνω από 80 εκατ. ευρώ ακύρωσε ακόμη και την εξέταση του μέτρου.
Από την άλλη μεριά η μείωση των Τελών Κυκλοφορίας με την
ταυτόχρονη αύξηση στα καύσιμα που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο προωθείται
ώστε να «πιαστούν» και όσοι δεν καταβάλουν τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας οι οποίοι
ανέρχονται σε περίπου 870.000 ιδιοκτήτες οχημάτων που χρωστούν 225 εκατ. ευρώ!
Ωστόσο στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως μια νέα αύξηση στα
καύσιμα με την ταυτόχρονη μείωση των Τελών Κυκλοφορίας δεν θα αποφέρει τα
προσδοκώμενα έσοδα αλλά αντίθετα θα τα μειώσει με απρόσμενες συνέπειες για τον
κρατικό προϋπολογισμό.
Ο λόγος, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αφορά στην πολύ
πιθανή μείωση της χρήσης των οχημάτων η οποία θα μειώσει κατά πολύ τα λίτρα που
καταναλώνονται κάθε μήνα όπως επίσης και τα φορολογικά έσοδα αντίστοιχα.
Παράλληλα οι περίπου 870.000 ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν πληρώνουν Τέλη
Κυκλοφορίας υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να αυξηθούν καθώς θα διαπιστώσουν πως δεν
υπάρχει κίνδυνος κατάσχεσης από την εφορία…
Επίσης το μεγαλύτερο «αγκάθι» στη σύνδεση των Τελών
Κυκλοφορίας με τα καύσιμα έχει να κάνει με τις μεταφορές που το κόστος τους θα
γίνει υπέρογκο και θα αποτελέσει καίριο πλήγμα για τις επιχειρήσεις αλλά και
την ελληνική οικονομία.
Πάντως σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο το οικονομικό επιτελείο επιθυμούσε
να μειώσει τα έσοδα από τα Τέλη
Κυκλοφορίας το 2017 σε ποσοστό 50% κάτι το οποίο μεταφράζεται σε ετήσια Τέλη
Κυκλοφορίας για όλους από 50 έως και 300 ευρώ.
Ωστόσο για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο το Ειδικό Τέλος που θα
επιβληθεί στα καύσιμα θα πρέπει να κυμαίνεται σε 0,23 ευρώ στην αμόλυβδη και
0,19 ευρώ στο πετρέλαιο κίνησης.
Αλλά το οικονομικό επιτελείο με την αύξηση στα καύσιμα και
την ταυτόχρονη μείωση των Τελών Κυκλοφορίας εκτιμά πως θα αρθούν από το
καθεστώς «ακινησίας» πάνω από 500.000 αυτοκίνητα ενώ παράλληλα θα αναγκαστούν
να πληρώνουν και οι περίπου 870.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που τα κινούν χωρίς
να έχουν καταβάλει Τέλη Κυκλοφορίας.
Αν επιτευχθεί ο στόχος του ΥΠΟΙΚ τότε θα αναγκαστούν να
πληρώνουν Τέλη κυκλοφορίας αλλά και καύσιμα πάνω από 1,3 εκατ. οχήματα γεγονός
που θα αυξήσει τα έσοδα.
Επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας 2017 με βάση τις εκπομπές CO2
Το δεύτερο σενάριο που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο για
τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 είναι η επέκταση του τρόπου υπολογισμού τους με βάση τις
εκπομπές CO2 σε
αυτοκίνητα με 1η ‘Αδεια Κυκλοφορίας από την 1/1/2003 αντί της 1/11/2010
που ισχύει σήμερα.
Αν τελικά υιοθετηθεί η συγκεκριμένη πρόταση περίπου 3 εκατ.
ιδιοκτήτες αυτοκινήτων θα δουν τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 να «απογειώνονται»
καθώς οι εκπομπές ρύπων στα συγκεκριμένα οχήματα είναι πολύ υψηλές.
Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις οι αυξήσεις ξεπερνούν ακόμη
και το 250% και αφορούν σε μοντέλα με κινητήρες μικρού κυβισμού αλλά υψηλούς
ρύπους. Βέβαια καταγράφονται και μειώσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας που
υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 σε αυτοκίνητα με ηλικία πάνω από 10 έτη
αλλά αφορούν κυρίως οχήματα μεγάλου κυβισμού…
Ωστόσο υπάρχει ακόμη μία ενδιάμεση πρόταση που περιλαμβάνει
την επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας 2017 με βάση τις εκπομπές CO2 στα οχήματα με 1η Άδεια
Κυκλοφορίας μετά την 1/1/2006 ώστε να μειωθεί σε 1,3 εκατ. ο αριθμός των
οχημάτων που αυξάνεται το κόστος των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Υψηλό το ρίσκο
Η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας που υπολογίζονται με βάση
τις εκπομπές CO2 αποτελεί μία κίνηση με πολύ υψηλό ρίσκο για το οικονομικό
επιτελείο καθώς σύμφωνα με στελέχη της αγοράς οι καταθέσεις των πινακίδων
κυκλοφορίας θα δημιουργήσει μεγάλο έλλειμμα στον προϋπολογισμό καθώς κανένας
ιδιοκτήτης ΙΧ που πληρώνει Τέλη Κυκλοφορίας 135 ευρώ για ένα μοντέλο με
κινητήρα 1.250 κ.εκ. να καταβάλει το 2017 Τέλη Κυκλοφορίας που ανέρχονται σε
485 ευρώ!
Παράλληλα η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας με βάση τους
ρύπους θα αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς όλα
τα εγχώρια μεταχειρισμένα ΙΧ θα χάσουν την αξία τους και οι εμπορίες
αυτοκινήτων θα υποστούν τεράστιες ζημίες.
Να υπενθυμίσουμε πως αυτή τη στιγμή στις εφορίες βρίσκονται
πάνω από 750.000 πινακίδες κυκλοφορίας κατατεθειμένες.
Περιουσιολόγιο
«Παγίδα» για περισσότερους από 750.000 ιδιοκτήτες
αυτοκινήτων αναμένεται να αποτελέσει το Περιουσιολόγιο καθώς τα αυτοκίνητα που
βρίσκονται σε φορολογική ακινησία θα αποτελούν φορολογητέα ύλη για την εφορία
ασχέτως αν έχουν κατατεθειμένες οι ιδιοκτήτες τους τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr τα αυτοκίνητα
όπως και άλλα περιουσιακά στοιχεία θα αποτελούν πάγια περιουσιακά στοιχεία με
συγκεκριμένη αξία τα οποία θα φορολογούνται ακόμη και αν βρίσκονται σε
φορολογική ακινησία.
Τεκμήρια – Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ένα ακόμη πεδίο που το οικονομικό επιτελείο θα αλλάξει
ριζικά τα δεδομένα αφορά στα Τεκμήρια Διαβίωσης και κατ’ επέκταση στο Φόρο
Πολυτελούς Διαβίωσης.
Ειδικότερα το ΥΠΟΙΚ εξετάζει να αποσυνδέσει τα τεκμήρια
διαβίωσης από τον κυβισμό του οχήματος και να τον συνδέσει με την Αξία Λιανικής
των οχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα τεκμήρια διαβίωσης είναι
«τσουχτερά» για αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων πάνω από 17.000 ευρώ όπως
επίσης και το Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ο οποίος αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ
3-5% ενώ στα αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων πάνω από 20.001 ευρώ το
ποσοστό εξετάζεται να ανέλθει μεταξύ 8-10%.
Επίσης στο «στόχαστρο» του ΥΠΟΙΚ έχουν εισέλθει και τα εταιρικά αυτοκίνητα, όσον αφορά στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης τα οποία μέχρι σήμερα σε ένα στόλο οχημάτων που διαθέτει μια εταιρεία επιβάλλεται ο συγκεκριμένος φόρος μόνο σε ένα από οχήματα που διαθέτει τον μεγαλύτερο κυβισμό και όχι στο σύνολο των οχημάτων που κανονικά θα έπρεπε να επιβάλλεται Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Οσον αφορά στις μειώσεις των ποσών τόσο για τα Τεκμήρια
Διαβίωσης όσο και για το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης το οικονομικό επιτελείο
εξετάζει να μειώνεται κάθε χρόνο σε ποσοστό από 10% έως και 20% ανάλογα με την
Αξία Λιανικής και σε βάθος 5ετίας ή 8ετίας να μην επιβάλλεται.