Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Αυξήσεις «φωτιά» αναμένεται να επιβληθούν στις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης αλλά και στο υγραέριο από τα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2016 οι οποίες θα κυμανθούν από 0,23 ευρώ και 0,17 ευρώ αντίστοιχα ώστε να μειωθούν τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2017 σε ποσοστό έως 50%.
Ωστόσο τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, έχουν αναφέρει πως τα Τέλη Κυκλοφορίας για το 2017 αναμένεται να μειωθούν σε ποσοστό έως και 50% με την ταυτόχρονη επιβολή Ειδικού Τέλους στα καύσιμα που θα αυξήσει τις τιμές κατά 0,03 έως 0,05 ευρώ στο λίτρο της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης.
Αν υπολογίσει κανείς την κατανάλωση καυσίμων στην Ελλάδα με τις συγκεκριμένες αυξήσεις που ορίζει το υπουργείο Οικονομικών τα έσοδα από το Ειδικό Τέλος θα ανέλθουν σε μόλις 161 εκατ. ευρώ έναντι 550 εκατ. ευρώ που αναζητά το ΥΠΟΙΚ ώστε να μειωθούν τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας σε ποσοστό 50%.
Παράλληλα επειδή το ρίσκο απώλειας εσόδων είναι υψηλό για να εφαρμοστεί ταυτόχρονα η αύξηση στις τιμές των καυσίμων με μείωση στα Τέλη Κυκλοφορίας σύμφωνα με πληροφορίες της «Αγοράς» το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα εξετάζεται να επιβληθεί στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2016 ώστε να υπάρχει το χρονικό περιθώριο να αποφασίσει το οικονομικό επιτελείο τις τελικές μειώσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας του 2017.
Τα στοιχεία του Προϋπολογισμού
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Προϋπολογισμού 2016 για να επιτευχθούν οι στόχοι για έσοδα 550 εκατ. ευρώ που θέτει το οικονομικό επιτελείο από το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα σε συνδυασμό με μείωση των Τελών Κυκλοφορίας σε ποσοστό 50% τότε θα πρέπει η αμόλυβδη να αυξηθεί κατά 0,23 ευρώ και το πετρέλαιο κίνησης κατά 0,17.
Ειδικότερα το 2014 διατέθηκαν πάνω από 1,5 δισ. λίτρα αμόλυβδης βενζίνης και περίπου 1,1 δισ. λίτρα πετρελαίου. Για το 2015 όπως και το 2016 η κατανάλωση καυσίμων εκτιμούν πως θα ανέλθει στα ίδια επίπεδα οπότε μόνο με αύξηση 0,23 ευρώ και 0,17 ευρώ μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι των εσόδων.
Τέλη Κυκλοφορίας 2017 από 50 έως 300 ευρώ!
Οσον αφορά στα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 για να ανέλθουν σε 550 εκατ. ευρώ θα πρέπει ο μέσος όρος κόστους ανά ΙΧ να κυμανθεί στα 152,7 ευρώ με αποτέλεσμα η μείωση στα ποσά των Τελών Κυκλοφορίας 2017 να ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 78%!
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Αγοράς» το κόστος στα Τέλη Κυκλοφορίας αναμένεται να κυμανθεί από 50 ευρώ έως και 300 ευρώ στα αυτοκίνητα ανάλογα με τον κυβισμό ή τις εκπομπές CO2.
Οσον αφορά στο τσιπ στα οχήματα στελέχη από τον Ασφαλιστικό κλάδο αλλά και από τα ΚΤΕΟ επισημαίνουν στην «Αγορά» πως: «Οι βάσεις δεδομένων στο ΥΠΟΙΚ, ΓΓΔΕ, ΓΓΠΛ, ΚΤΕΟ και Ασφάλειες είναι ηλεκτρονικές ήδη και μπορεί να γίνει η οποιαδήποτε διασταύρωση στοιχείων ώστε να διαπιστωθούν οι παραβάτες. Το τσιπ αποτελεί ένα περιττό έξοδο…».
Επιβαρύνσεις από 100 έως και 5.000 ευρώ!
Η επιβολή Ειδικού Τέλους στα καύσιμα αναμένεται να επιβαρύνει το κόστος χρήσης των οχημάτων από 100 ευρώ έως και πάνω από 5.000 ευρώ.
Ειδικότερα αν κάποιος ιδιοκτήτης βενζινοκίνητου ΙΧ διανύει περίπου 10.000 χλμ. ετησίως με την μέση κατανάλωση του οχήματός του να ανέρχεται σε 10 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα τότε η συνολική επιβάρυνση θα ανέρχεται σε 200 ευρώ.
Αν τώρα το όχημά του καταναλώνει 5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα τότε η επιβάρυνσή του θα είναι περίπου στα 100 ευρώ.
Τέλος αν το όχημα χρειάζεται για κάθε 100 χλμ. 15 λίτρα αμόλυβδης τότε η επιβάρυνση θα ανέρχεται σε 300 ευρώ…
Τώρα τα εταιρικά ΙΧ που διανύουν περίπου 30.000 χλμ. ετησίως με κατανάλωση περίπου 8 λίτρα για κάθε 100 χλμ. η δαπάνη για καύσιμα θα επιβαρυνθεί κατά 500 ευρώ!
Στα επαγγελματικά οχήματα το κόστος χρήσης αυξάνεται ραγδαία καθώς υπάρχουν περιπτώσεις σύμφωνα με τις οποίες ένα όχημα διανύει ακόμη και πάνω από 100.000 χλμ. Ετησίως οπότε οι επιβαρύνσεις είναι εξωπραγματικές.
Ειδικότερα ένα Ταξί που κινείται εντός του Λεκανοπεδίου και διανύει κάθε χρόνο 80.000 χλμ. έστω με μικρή κατανάλωση (5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα) το κόστος των καυσίμων θα αυξηθεί κατά 680 ευρώ!
Στα φορτηγά οι επιβαρύνσεις θα είναι υπέρογκες καθώς ένα σύγχρονο φορτηγό καταναλώνει περίπου 35 λίτρα πετρελαίου για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Ο μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων των φορτηγών ανέρχεται σε 70.000 χλμ. με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες τους να επιβαρυνθούν με 4.165 ευρώ το χρόνο!
Αν κάποιο φορτηγό διανύει περισσότερα χιλιόμετρα τότε η επιβάρυνση ξεπερνά τις 5.000 ευρώ.
Το νέο σύστημα υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας σε συνδυασμό με την αύξηση στα καύσιμα ευνοεί τους κατόχους που δεν κινούν τα οχήματά τους ενώ αντίθετα όσοι τα κινούν πάρα πολύ θα «λησμονήσουν» τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2016…
Σύμφωνα μάλισταμε τα επίσημα στοιχεία του κράτους ο στόλος των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων με κινητήρες έως 1.800 κ.εκ. αφορά στο 87% του συνόλου, τα δίλιτρα αφορούν στο 8% και το υπόλοιπο 5% αφορά σε ΙΧ με κινητήρες από 2.001 κ.εκ. και άνω.
Οπότε η επιβάρυνση από το κόστος καυσίμων στο κόστος χρήσης θα είναι υπέρογκη στα ΙΧ με κινητήρες έως 1.800 κ.εκ. ενώ στα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού θα καταγραφούν πολύ υψηλές μειώσεις στο κόστος χρήσης. Αν μάλιστα οι κάτοχοί τους δεν τα κινούν συχνά τότε θα κερδίσουν τα μέγιστα…
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Αγορά»