Σοκ αποτελούν τα στοιχεία νέας έρευνας του οργανισμού Transport & Environment (T&E) σύμφωνα με τα οποία εννέα στα δέκα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που πωλούνται δεν πληρούν τα όρια εκπομπών ρύπων της ΕΕ.
Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του T&E παρά το γεγονός πως από την 1η Σεπτεμβρίου έχει τεθεί σε πλήρη ισχύ το αυστηρό πρότυπο Euro6 μόλις ένα στα δέκα αυτοκίνητα που ελέγχθηκαν συμμορφώνεται με το νόμινο όριο.
Παράλληλα στην έρευνα επισημαίνεται πως τα αυτοκίνητα που προορίζονται για τις ΗΠΑ είναι λιγότερο ρυπογόνα από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά εξαιτίας των αυστηρότερων κανόνων εκπομπών καυσαερίων.
Σύμφωνα με την Transport & Environment τα ευρύματα της έρευνας αποδεικνύουν και το «κενό» που υπάρχει στους ελεγκτικούς μηχανισμούς της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης.
Τα «τεχνάσματα» μείωσης των ρύπων
Μοντέλα από κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων σύμφωνα με την έρευνα του T&E «πιάστηκαν» να εκπέμπουν ρύπους έως και 22 φορές πάνω από το επιτρεπόμενο όριο της ΕΕ.
Μάλιστα οι κατασκευαστές για να πετύχουν τα επιθυμητά χαμηλά όρια εκπομπής καυσαερίων χρησιμοποιούν αρκετά «τεχνάσματα» περαν του ειδικού λογισμικού όπως υπερβολικό φούσκωμα ελαστικών, χρήση ειδικών λιπαντικών που μειώνουν τις τριβές, αφαίρεση εξαρτημάτων ώστε να μειωθεί το βάρος ενώ επίσης επιλέγουν και πίστες δοκιμών με ειδική ασφαλτόστρωση.
Πάντως μέχρι το 2018 η ΕΕ σχεδιάζει την εισαγωγή νέων δοκιμών που θα μετρούν τις εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παράλληλα, προσπαθούν να τις καθυστερήσουν μέχρι το 2020.
Γιώργος Κ. Ανδρής