Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Η οικονομική κρίση δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστη την αυτοκινητοβιομηχανία και δη την ευρωπαϊκή η οποία αναζητά μια πανευρωπαϊκή λύση για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητά της που μαστίζει τον κλάδο και κατατρώει τα κέρδη της αφήνοντάς την ευάλωτη στους ανταγωνιστές του εξωτερικού.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του OICA (International Organization of Motor Vihicle Manufacturers) η παραγωγική δυνατότητα των ευρωπαϊκών εργοστασίων το 2014 ξεπέρασε τα 17 εκατ. οχήματα ενώ από αυτά στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου διατέθηκαν μόλις 14,9 εκατ. δημιουργώντας ένα πλεόνασμα 2,1 εκατ. οχημάτων! Ειδικά για τα αυτοκίνητα τα πράγματα είναι χειρότερα καθώς το 2014 κατασκευάστηκαν 15,2 εκατ. ΙΧ και διατέθηκαν μόλις 13 εκατ. αυτοκίνητα δημιουργώντας ένα «στοκ» 2,2 εκατ. αυτοκινήτων.
Σε παγκόσμιο επίπεδο η παραγωγή οχημάτων ανήλθε σε 89,5 εκατ. μονάδες ενώ οι πωλήσεις μόλις που ξεπέρασαν τα 88,1 εκατ. οχήματα δημιουργώντας ένα πλεόνασμα 1,4 εκατ. μονάδων.
Οσον αφορά στα προηγούμενα χρόνια η καλύτερη επίδοση μεταξύ παραγωγής και διάθεσης καταγράφηκε το 2009 καθώς κατασκευάστηκαν 13,9 εκατ. οχήματα και διατέθηκαν 13,6 εκατ. ΙΧ.
Αντίστοιχα η χειρότερη περίοδος για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καταγράφηκε το 2008 καθώς τότε κατασκευάστηκαν σχεδόν 16 εκατ. οχήματα και διατέθηκαν στην αγορά μόλις 13,5 εκατ. ΙΧ δημιουργώντας πλεονάζουσα παραγωγή κατά 2,3 εκατ. οχήματα.
Παράλληλα οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης πέραν της πλεονάζουσας παραγωγής και τις ανταγωνιστικές τιμές κατασκευαστών εκτός Ευρώπης σε μια χρονική στιγμή όπου οι εγχώριοι καταναλωτές έχουν κυριολεκτικά καταπνιγεί από μέτρα λιτότητας.
Παράλληλα αναλυτές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου στην ΕΕ για λουκέτα σε δεκάδες εργοστάσια στην Ευρώπη από τα οποία θα χαθούν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας καθώς από τη μία η οικονομική κρίση δημουργεί έλλειψη ρευστότητας και από την άλλη οι νέες απαιτήσεις της ΕΕ για περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων δημιουργεί αυξημένες δαπάνες για R&D.
H παγκόσμια παραγωγή
Αύξηση 2,6% σημείωσε η παγκόσμια παραγωγή οχημάτων το 2014 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του OICA.
Ειδικότερα η παγκόσμια παραγωγή ξεπέρασε τα 89 εκατ. οχήματα το 2014 έναντι 87,5 εκατ. οχημάτων το 2013 ωστόσο καταγράφονται διαφορετικές τάσεις ανάμεσα στα κράτη που έχουν εργοστάσια αυτοκινήτων.
Στην Γηραιά ‘Ηπειρο η παραγωγή οχημάτων σημείωσε αύξηση 5% με 17 εκατ. μονάδες ενώ αντίστοιχα και στις πωλήσεις καταγράφηκε αύξηση 6% με 14,9 εκατ. οχήματα.
Ωστόσο το «στοκ» των οχημάτων ανήλθε σε 2,1 εκατ. ευρώ γεγονός που σημαίνει πως το πλεόνασμα εξακολουθεί να παραμένει πολύ υψηλό στην Ευρώπη.
Στην Ασία και Μέση Ανατολή η παραγωγή των οχημάτων σημείωσε αύξηση 3,4% ενώ οι πωλήσεις σημείωσαν επίσης αύξηση σε ποσοστό 6%.
Ωστόσο στα αναλυτικά στοιχεία του OICA μπορεί να κανείς να διαπιστώσει πως η παραγωγή οχημάτων ανήλθε σε 47,3 εκατ. μονάδες ενώ οι πωλήσεις κυμάνθηκαν σε 42,6 εκατ. οχήματα. Δηλαδή έμειναν αδιάθετα πάνω από 4,7 εκατ. οχήματα!
Ακρως ενθαρρυντική είναι η κατάσταση στην Αμερική καθώς η παραγωγή αυτοκινήτων σημείωσε οριακή αύξηση 0,7% όπως επίσης και οι πωλήσεις.
Ωστόσο από την ανάλυση των δεδομένων του OICA προκύπτει πως η παραγωγή οχημάτων στην Αμερική ανήλθε σε 21,2 εκατ. μονάδες ενώ οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 25,4 εκατ. οχήματα.
Γεγονός που σημαίνει πως η εγχώρια παραγωγή δεν κάλυψε τις πωλήσεις στην Αμερική και οι αναλυτές κάνουν λόγο για ρεκόρ…
Σύμφωνα με τον OICA ο μέσος όρος αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους ανέρχεται πλέον σε 174 μονάδες καταγράφοντας αύξηση 21% από το 2005.
Πιέστε εδώ για να δείτε τα αναλυτικά στοιχεία του OICA