Του Γιώργου Κ. Ανδρή
[email protected]
«Βαρύς» αναμένεται να είναι ο πρώτος λογαριασμός ύψους 1,43 δισ. ευρώ που ετοιμάζει το
οικονομικό επιτελείο για εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων που αφορούν στα νέα Τέλη Κυκλοφορίας, ανεξόφλητα Τέλη Κυκλοφορίας παλαιότερων ετών αλλά και στα πρόστιμα που θα αναρτηθούν στο Taxisnet τα οποία αφορούν στα ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ ΙΧ.
Παράλληλα το οικονομικό επιτελείο εξετάζει την ριζική αλλαγή στα τεκμήρια διαβίωσης αλλά και στο Φόρο Πολυτελούς
Διαβίωσης του 2017 ενώ την φοροκαταιγίδα θα ολοκληρώσει η αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε αμόλυβδη βενζίνη, πετρέλαιο και υγραέριο κίνησης.
Όλα τα παραπάνω είναι αρκετά για να «παγώσουν» τις πωλήσεις
καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δημιουργώντας ασφυκτικές συνθήκες
για τις επιχειρήσεις του κλάδου που ήδη έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου
μετά τα αποτελέσματα των πωλήσεων Αυγούστου.
Παράλληλα αναμένεται να εκτοξευθεί και το κόστος χρήσης των
οχημάτων με αποτέλεσμα πολλοί να τα οδηγήσουν σε φορολογική «ακινησία» ενώ
κάποιοι άλλοι θα περιορίσουν δραστικά τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητό τους.
Όλα τα παραπάνω μπορεί να επιφέρουν τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα
αποτελέσματα στα δημοσιονομικά έσοδα καθώς θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως περίπου
870.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων χρωστούν πάνω από 225 εκατ. ευρώ από Τέλη Κυκλοφορίας
που δεν έχουν καταβληθεί τα οποία βέβαια κινούνται ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ.
Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι η είσπραξη 1,43 δις.
ευρώ μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου από τους ιδιοκτήτες οχημάτων τα οποία προέρχονται από
τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017, επιπλέον 225 εκατ. ευρώ από χρωστούμενα Τέλη Κυκλοφορίας,
και πάνω από 110 εκατ. ευρώ από τους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων και χωρίς ΚΤΕΟ
οχημάτων!
Στα παραπάνω δεν έχουν συνυπολογιστεί ο Φόρος Πολυτελούς
Διαβίωσης, ούτε οι αυξήσεις στα καύσιμα που θα εξαρτηθούν από την πορεία των
εσόδων.
Τέλη Κυκλοφορίας με
βάση τους ρύπους στα ΙΧ με 1η άδεια από 1/1/2007
Στην τελική ευθεία βρίσκεται ο σχεδιασμός του οικονομικού
επιτελείου για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 τα οποία όπως είχε αποκαλύψει το Enikonomia στις
2 Ιουλίου 2016 θα αλλάξουν ριζικά.
Ειδικότερα τo αρχικό το αρχικό σχέδιο για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 της
Ειδικής Επιτροπής που έχει συσταθεί από το υπουργείο Οικονομικών και ασχολείται
με την φορολογία στα αυτοκίνητα καθώς η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας με βάση
τις εκπομπές CO2 σε οχήματα με 1η Άδεια από την 1η/1/2003 βρήκε αντίθετους τόσο
τους εισαγωγείς και εμπόρους όσο και στελέχη του οικονομικού επιτελείου καθώς
εκτιμούν πως θα έχει τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr, το
οικονομικό επιτελείο έδωσε σαφείς εντολές στην Ειδική Επιτροπή για περιορισμό
της επέκτασης των Τελών Κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές CO2 σε αυτοκίνητα που
έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά από την 1η/1/2007 αντί της 1ης/1/2003
περιορίζοντας τον αριθμό των ιδιοκτητών αυτοκινήτων που θα επηρεαστούν σε πάνω
από 1 εκατ. από 3 εκατ. που περιελάμβανε το αρχικό σχέδιο.
Μάλιστα στο στόχαστρο αρκετών μελών του οικονομικού
επιτελείου έχει εισέλθει η Ειδική Επιτροπή που έχει συσταθεί από το υπουργείο
Οικονομικών καθώς το απέτυχε παταγωδώς το πρώτο επίτευγμά της που αφορά στο νέο
τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης που είχε ως αποτέλεσμα το «πάγωμα» των
εκτελωνισμών καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και
των δημοσίων εσόδων!
Ωστόσο η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα με 1η
Άδεια Κυκλοφορίας από την 1η/1/2007 εγκυμονεί κινδύνους καθώς τότε τα
αυτοκίνητα που παράγονταν σε ήταν και τόσο «καθαρά» σε σχέση με τα τωρινά με
αποτέλεσμα κάποιοι να δουν τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2017 να ανέρχονται σε
απίστευτα υψηλά επίπεδα ακόμη και αν πλήρωναν χαμηλά ποσά λόγω του κυβισμού του
κινητήρα.
Ειδικότερα σε αυτοκίνητο με 1η Άδεια Κυκλοφορίας το 2007 και
κυβισμό 1,3 λίτρου τα Τέλη Κυκλοφορίας 2016 ανέρχονταν σε μόλις 135 ευρώ ενώ με
βάση τις εκπομπές ρύπων τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 ανέρχονται σε 426.3 ευρώ! Η αύξηση
υπολογίζεται σε 215,7%!
Πιέστε για να δείτε τους αναλυτικούς πίνακες του Enikonomia.gr με τις αλλαγές στα Τέλη Κυκλοφορίας που προκύπτουν από τις εκπομπές ρύπων και όχι από τον κυβισμό του κινητήρα.
«Αγκάθι» η κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας
Η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας που υπολογίζονται με βάση
τις εκπομπές CO2 αποτελεί μία κίνηση με πολύ υψηλό ρίσκο για το οικονομικό
επιτελείο καθώς σύμφωνα με στελέχη της αγοράς οι καταθέσεις των πινακίδων
κυκλοφορίας θα δημιουργήσει μεγάλο έλλειμμα στον προϋπολογισμό καθώς κανένας
ιδιοκτήτης ΙΧ που πληρώνει Τέλη Κυκλοφορίας 135 ευρώ για ένα μοντέλο με
κινητήρα 1.250 κ.εκ. να καταβάλει το 2017 Τέλη Κυκλοφορίας που ανέρχονται σε 426,3
ευρώ!
Παράλληλα η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας με βάση τους
ρύπους θα αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς όλα
τα εγχώρια μεταχειρισμένα ΙΧ θα χάσουν την αξία τους και οι εμπορίες
αυτοκινήτων θα υποστούν τεράστιες ζημίες.
Να υπενθυμίσουμε πως αυτή τη στιγμή στις εφορίες βρίσκονται
πάνω από 750.000 πινακίδες κυκλοφορίας κατατεθειμένες.
Τεκμήρια
– Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ένα ακόμη πεδίο που το οικονομικό
επιτελείο θα αλλάξει ριζικά τα δεδομένα αφορά στα Τεκμήρια Διαβίωσης και κατ’
επέκταση στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Ειδικότερα το ΥΠΟΙΚ εξετάζει να
αποσυνδέσει τα τεκμήρια διαβίωσης από τον κυβισμό του οχήματος και να τον
συνδέσει με την Αξία Λιανικής των οχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα
τεκμήρια διαβίωσης είναι «τσουχτερά» για αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων
πάνω από 17.000 ευρώ όπως επίσης και το Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ο οποίος
αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 3-5% ενώ στα αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ
Φόρων πάνω από 20.001 ευρώ το ποσοστό εξετάζεται να ανέλθει μεταξύ 8-10%.
Επίσης στο «στόχαστρο» του ΥΠΟΙΚ έχουν εισέλθει και τα εταιρικά αυτοκίνητα,
όσον αφορά στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης τα οποία μέχρι σήμερα σε ένα στόλο
οχημάτων που διαθέτει μια εταιρεία επιβάλλεται ο συγκεκριμένος φόρος μόνο σε
ένα από οχήματα που διαθέτει τον μεγαλύτερο κυβισμό και όχι στο σύνολο των
οχημάτων που κανονικά θα έπρεπε να επιβάλλεται Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Οσον αφορά στις μειώσεις των
ποσών τόσο για τα Τεκμήρια Διαβίωσης όσο και για το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης
το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να μειώνεται κάθε χρόνο σε ποσοστό από 10% έως
και 20% ανάλογα με την Αξία Λιανικής και σε βάθος 5ετίας ή 8ετίας να μην
επιβάλλεται.