Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Σε ισχύ τέθηκε από το βράδυ της Πέμπτης η διάταξη που αφορά στην καταβολή μειωμένων Τελών Κυκλοφορίας σε περίπτωση άρσης ακινησίας.
Πάντως όσοι ιδιοκτήτες οχημάτων πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας θα πρέπει να έχουν υπόψιν τους πως θα πληρώσουν υψηλότερα αναλογικά Τέλη Κυκλοφορίας σε σχέση με την περσινή διάταξη ενώ προβλέπεται επίσης πως σε περίπτωση εκπρόθεσμης επιστροφής ή μη επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετησίων τελών κυκλοφορίας.
Ειδικότερα στο άρθρο 117 του νέου ασφαλιστικού που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αναγράφει χαρακτηριστικά:
«Το προτελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 36 του
Ν. 2093/1992 (Α΄ 181), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:
«Εξαιρετικά,
δίνεται εναλλακτικά η δυνατότητα άρσης της ακινησίας οχήματος, αυτοκινήτου ή
μοτοσικλέτας ιδιωτικής χρήσης του πρώτου εδαφίου της παρούσας, άπαξ, εντός του
έτους 2016, με καταβολή των τελών κυκλοφορίας του έτους αυτού πριν την άρση
ακινησίας, ως εξής:
α) για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας ενός (1) μηνός,
καταβάλλονται τα 2/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετησίων τελών κυκλοφορίας,
β) για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας τριών (3) μηνών, καταβάλλονται τα
τέσσερα δωδέκατα (4/12) του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετησίων τελών
κυκλοφορίας,
γ) για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους και μέχρι
το τέλος αυτού, καταβάλλονται τα δωδέκατα του ποσού των αναλογούντων στο όχημα
ετησίων τελών κυκλοφορίας που απομένουν έως τις 31.12.2016 συν (+) δύο δωδέκατα
(2/12) ετησίων τελών κυκλοφορίας. Προκειμένου για τον υπολογισμό του ποσού των
τελών κυκλοφορίας, ο μήνας που γίνεται η άρση της ακινησίας, λογίζεται ως
ολόκληρος μήνας ανεξάρτητα από τη χρονική στιγμή της άρσης αυτής.
Η επιστροφή
των στοιχείων κυκλοφορίας στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.)
από τον ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος θα πραγματοποιείται την τελευταία
εργάσιμη ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας του οχήματος, για την οποία έχουν
καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης επιστροφής ή μη
επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με
το διπλάσιο των ετησίων τελών κυκλοφορίας.»
Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να αρθούν από την «ακινησία» όσο το δυνατόν περισσότερα από τα περίπου 750.000 αυτοκίνητα και να αντλήσει έσοδα. Μάλιστα από τις 750.000 ΙΧ που βρίσκονται σε ακινησία τα 500.000 αυτοκίνητα έχουν ηλικία από 11 έως και πάνω από 20 έτη, περίπου 150.000 έχουν ηλικία από 6 έως και 10 έτη και περίπου 100.000 έχουν ηλικία έως 5 έτη.
Να υπενθυμίσουμε πως όσοι πραγματοποιούν άρση ακινησίας έστω και για ένα μήνα θα επιβαρυνθούν επίσης από τα αναλογικά τεκμήρια αλλά και το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Ειδικότερα αν κάποιος ιδιοκτήτης ΙΧ με κινητήρα δύο λίτρων που δεν έχει κλείσει 10ετία πραγματοποιήσει άρση ακινησίας και το κυκλοφορήσει για ένα μήνα τότε θα επιβαρυνθεί με τεκμήριο που αφορά στο 1/12 του ετήσιου συνόλου όπως επίσης και με το 1/12 του ετήσιου Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.
Αν το κινήσει για τρεις μήνες τότε η επιβάρυνση από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης ανέρχεται στα 3/12 του ετήσιου ποσού όπως και το τεκμήριο αντίστοιχα…
Πάντως σύμφωνα με την αντίστοιχη ρύθμιση που ίσχυε το 2015 αν κάποιος πραγματοποιούσε άρση ακινησίας στο όχημά του έπρεπε να καταβάλει το ποσό που αναλογούσε στους υπόλοιπους μήνες που απέμεναν μέχρι τα τέλη του έτους ασχέτως αν το κινούσε για ένα ή δύο μήνες μόνο.
Δηλαδή αν κάποιος πραγματοποιούσε άρση ακινησίας στο όχημά του τον Ιούλιο θα κατέβαλε τα 6/12 των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας ενώ το ύψος του τεκμηρίου αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης (για ΙΧ με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω) υπολογίζονταν σύμφωνα με τους μήνες που κυκλοφορούσε το όχημα…
Δείτε τα αναλυτικά μειωμένα Τέλη Κυκλοφορίας με βάση τους μήνες κυκλοφορίας, τον κυβισμό ή τις εκπομπές CO2: