Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Η υφυπουργός Οικονομικών κ. Κατερίνα Παπανάτσιου μιλώντας στον Realfm 97,8 και τον Νίκο Χατζηνικολάου επιβεβαίωσε πλήρως το ρεπορτάζ της Realnews της Κυριακής 2 Ιουλίου για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2018.
Ειδικότερα η κ. Παπανάτσιου ανέφερε στον Νίκο Χατζηνικολάου πως οι αλλαγές που εξετάζονται έχουν να κάνουν με το «κλείσιμο» της ψαλίδας μεταξύ των κατηγοριών στα Τέλη Κυκλοφορίας που υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και πως ο στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να μειωθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας στα παλιά οχήματα με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. ώστε οι ιδιοκτήτες τους να τα βγάλουν από την φορολογική ακινησία.
Να υπενθυμίσουμε πως στα Τέλη Κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα και αφορούν σε οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας πριν από τις 30 Οκτωβρίου 2010, υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά στα ποσά στα οχήματα με κυβισμό 1.357 και 1.358 κ.εκ. όπως επίσης και μεταξύ 1.928 και 1.929 κ.εκ.
Σύμφωνα με το αποκλειστικό ρεπορτάζ της Realnews στις 2 Ιουλίου, τα Τέλη Κυκλοφορίας 2018 αναμένεται να αλλάξουν ριζικά θα είναι δύο ταχυτήτων και θα λαμβάνεται υπόψη ο κυβισμός του κινητήρα αλλά και οι εκπομπές CO2 και η παλαιότητα.
Μάλιστα οι μεγάλες αλλαγές έρχονται στα αυτοκίνητα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Ιανουαρίου 2007 ή το 2008 στα οποία το κόστος των ετήσιων Τελών θα υπολογίζεται συνδυαστικά από τον κυβισμό του κινητήρα αλλά και τις εκπομπές CO2.
«Οδηγός» για τον τρόπο υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας στα οχήματα 10ετίας ή 11ετίας θα αποτελέσει το Πορτογαλικό μοντέλο που φαίνεται να είναι επικρατέστερο καθώς συνδυάζει τον κυβισμό με τις εκπομπές CO2 με ειδικούς συντελεστές τα αποτελέσματα των οποίων στο τέλος αθροίζονται και βγάζουν τον… λογαριασμό για κάθε ένα αυτοκίνητο ξεχωριστά!
Το πορτογαλικό μοντέλο αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 1,1 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οι οποίοι θα δουν τα τελικά ποσά των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας να αυξάνονται ή να μειώνονται ανάλογα με τον κυβισμό και τις εκπομπές CO2.
Αυτό είναι το Πορτογαλικό μοντέλο
Στην Πορτογαλία τα Τέλη Κυκλοφορίας σε οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η/1/2007 ξεκινούν από τα 87,03 ευρώ για οχήματα με κινητήρες κάτω των 1.250 κ.εκ. τα οποία εκπέμπουν κάτω από 120 γρ. CO2.
Στη συνέχεια έχουμε τα οχήματα με κινητήρες από 1.251 έως και 1750 κ.εκ. Για τα οποία οι κάτοχοί τους χρεώνονται με 57,23 ευρώ για τον κυβισμό ενώ αν εκπέμπουν CO2 από 121 γρ. Έως και 180 γρ. Τότε οι κάτοχοί τους πληρώνουν 87,68 ευρώ. Δηλαδή το σύνολο των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας για την συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων ανέρχεται σε 144,91 ευρώ.
Η αμέσως επόμενη κατηγορία αφορά ΙΧ με κινητήρες από 1.751 έως και 2.500 κ.εκ. Και αν εκπέμπουν από 181 έως και 250 γρ. CO2 τότε οι κάτοχοί τους πληρώνουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 304,77 ευρώ.
Τέλος το πορτογαλικό οικονομικό επιτελείο έχει ακόμη μία κατηγορία οχημάτων με κινητήρες από 2.501 κ.εκ. Και άνω τα οποία εκπέμπουν πάνω από 251 γρ. CO2 και οι κάτοχοί τους καλούνται να πληρώσουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 717,57 ευρώ εκ των οποίων τα 391,38 αφορούν στον κυβισμό του κινητήρα και τα υπόλοιπα 326,19 ευρώ στις εκπομπές CO2.
Το οικονομικό επιτελείο ωστόσο για να διατηρήσει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας στα νεότερα αυτοκίνητα εξετάζει να αυξήσει ή να μειώσει ανάλογα τους συντελεστές στις κατηγορίες κυβισμού αλλά και των εκπομπών CO2 με αποτέλεσμα το κόστος των Τελών Κυκλοφορίας σε κάποια μοντέλα να είναι υψηλότερο και σε κάποια άλλα χαμηλότερο σε σχέση με εκείνα που κυκλοφορούν στην Πορτογαλία.
Παλαιότερα αυτοκίνητα
Στα παλαιότερα αυτοκίνητα δηλαδή εκείνα που έχουν πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας πριν τις 31/12/2008 ή τις 31/12/2007 το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να διατηρήσει το μοντέλο μόνο με τον κυβισμό καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία για τις εκπομπές CO2 και μπορεί να δημιουργηθεί χάος.
Ωστόσο εξετάζεται να μειωθούν δραστικά σε ποσοστό έως και 50% τα ποσά των Τελών κυκλοφορίας σε οχήματα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω ώστε να δελεαστούν οι ιδιοκτήτες τους να τα βγάλουν από την φορολογική ακινησία και να τονωθούν τα έσοδα.
Να υπενθυμίσουμε πως οι κάτοχοι οχημάτων με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. έως και πάνω από 4.001 κ.εκ. πληρώνουν από 615 έως και 1.380 ευρώ ανάλογα με την παλαιότητα του οχήματος.
Ωστόσο για να μην καταγραφεί έλλειμμα στον Προϋπολογισμό εξετάζει να αλλάξει τα Τέλη Κυκλοφορίας στα οχήματα όπου υπάρχει μεγάλη διαφορά στα ποσά αλλά όχι στον κυβισμό.
Ειδικότερα στα οχήματα με κινητήρες από 1.072 έως και 1.357 κ.εκ. οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 135 ευρώ.
Αντίθετα όσων ιδιοκτητών τα ΙΧ κινούνται από κινητήρες με κυβισμό 1.358 κ.εκ. έως και 1.548 κ.εκ. πληρώνουν από 225 έως 255 ευρώ.
Αυτό το κενό έχει προτείνει η περίφημη επιτροπή να καλυφθεί και να αυξηθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας πάνω από 1 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων καθώς στην συγκεκριμένη κατηγορία ανήκουν πάνω από 2 εκατ. οχήματα!
Όσον αφορά στις εμπορικές αξίες μάλλον απορρίπτεται καθώς δεν μπορεί να υπολογιστεί ούτε κατά προσέγγιση η αξία ενός οχήματος από την στιγμή που έχει κυκλοφορήσει για τουλάχιστον 6 μήνες!
Πάντως το Πορτογαλικό μοντέλο για τα οχήματα με ηλικία πριν το 2007 έχει τρεις κατηγορίες που περιλαμβάνει οχήματα που έχουν 1η Άδεια Κυκλοφορίας από 31/12/2006 έως 31/12/1995, μετά τοποθετηθεί οχήματα του 1994 έως 1990 και οχήματα παλαιότερα του 1981.
Μάλιστα τα Τέλη Κυκλοφορίας για ένα όχημα με κινητήρα 1.400 κ.εκ. με 1η Άδεια Κυκλοφορίας το 1995 ανέρχονται σε 56,03 ευρώ. Αν το ίδιο όχημα έχει πρωτοκυκλοφορήσει το 1993 τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας μειώνονται σε 31,32 ευρώ ενώ αν είναι μοντέλο του 1989 τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας ανέρχονται σε μόλις 15,71 ευρώ!
Αντίστοιχα ένα όχημα με κινητήρα άνω των 3.500 κ.εκ. με 1η Άδεια Κυκλοφορίας το 2001 τα Τέλη ανέρχονται σε 459,98 ευρώ ενώ αν είναι μοντέλο του 1994 τα Τέλη περιορίζονται σε 236,29 ευρώ. Αν είναι παλαιότερο από το 1989 τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας ανέρχονται σε μόλις 108,57 ευρώ.
Επίσης τα στελέχη της επιτροπής για την φορολογία στα αυτοκίνητα έχουν επιδείξει ιδιαίτερη προσοχή τη φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων η οποία σύμφωνα με το Πορτογαλικό μοντέλο κυμαίνεται από 5% έως και 35% στα οχήματα με αξίες από 25.000 ευρώ…