Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Μπορεί η συμφωνία να έχει επιτευχθεί, τα νέα δάνεια προς την Ελλάδα να βρίσκονται καθ’ οδόν μαζί με τα νέα μέτρα ωστόσο η κατάσταση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου κρίνεται «απελπιστική» σε όλους τους τομείς του κλάδου.
Αρχικά οι εισαγωγικές εταιρείες εν μέσω capital controls βρίσκονται αντιμέτωπες με δύο τεράστια προβλήματα που και τα δύο έχουν να κάνουν με τις καταβολές πληρωμών τόσο για καινούρια αυτοκίνητα όσο και για τα ανταλλακτικά προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia ακόμη και οι θυγατρικές εταιρείες των αυτοκινητοβιομηχανιών δεν στέλνουν ούτε «βίδα» στην Ελλάδα αν δεν έχει εξοφληθεί προκταβολικά ολόκληρο το ποσό της παραγγελίας!
Αν λοιπόν τα εργοστάσια δεν στέλνουν ούτε «βίδα» στις θυγατρικές εταιρείες τους στην Ελλάδα αν δεν έχει εξοφληθεί το τιμολόγιο της παραγγελίας είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τι συμβαίνει μεταξύ εργοστασίων και Ελλήνων εισαγωγέων όπου δεν υπάρχει η σχέση της θυγατρικής…
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στο Enikonomia πως αυτή τη στιγμή όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες απαιτούν την εξόφληση ολόκληρου του ποσού της παραγγελίας τόσο για καινούρια αυτοκίνητα όσο και για ανταλλακτικά ώστε να ξεκινήσει η αποστολή τους προς την Ελλάδα.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι κατ’ επέκταση τόσο οι εισαγωγικές όσο και οι εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι να απαιτούν την εξόφληση του κόστους της παραγγελίας από τους πελάτες για να προβούν στην αποστολή της.
Από την άλλη μεριά τα συνεργεία των εξουσιοδοτημένων συνεργείων καταγράφουν τεράστια πτώση στις διελεύσεις οχημάτων με αποτέλεσμα τη ραγδαία πτώση του τζίρου τους και πολλοί εξ αυτών αναγκάζονται να προβούν σε δραστικές λύσεις μείωσης δαπανών που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων περικοπές μισθών, απολύσεις μέχρι και αναγκαστικές άδειες στο τεχνικό και διοικητικό προσωπικό.
Οι ανεξάρτητες εταιρείες εισαγωγής ανταλλακτικών από την άλλη μεριά επίσης αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλο πρόβλημα με τους προμηθευτές τους καθώς και εκείνοι με τη σειρά τους εξαιτίας της αβεβαιότητας που επικρατεί στην Ελλάδα απαιτούν εξόφληση των τιμολογίων παραγγελιών πριν την αποστολή των προϊόντων.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να καταγράφονται ελλείψεις στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων ενώ αν κάποιος πελάτης χρειαστεί κάποιο ακριβό εξάρτημα είναι πολύ πιθανό να περιμένει έως και 2-3 μήνες για να έρθει στην Ελλάδα.
Πωλήσεις αυτοκινήτων
Παρά τα capital controls οι πωλήσεις καινούριων αλλά και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία καταγράφουν αύξηση.
Στα καινούρια η αύξηση οφείλεται κυρίως στις παραγγελίες που πραγματοποιούν οι εταιρείες ενοικιάσεων λόγω τουρισμού ωστόσο υπάρχει και μία ακόμη εκδοχή σύμφωνα με την οποία οι Έλληνες που έχουν στα ντουλάπια, ράφια και άλλες κρυψώνες κρυμμένα χρήματα αποφάσισαν να επενδύσουν ένα μέρος από αυτά σε αυτοκίνητα!
Αλλωστε μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός πως εταιρείες με ακριβά μοντέλα καταγράφουν αύξηση από 30 έως και 80% την περίοδο των capital controls στην Ελλάδα.
Επίσης όπως αναφέρουν στο Enikonomia στελέχη της αγοράς όσοι επισκέπτονται πλέον τις εκθέσεις καινούριων αυτοκινήτων είναι αποφασισμένοι να αγοράσουν ΙΧ σε αντίθεση με το παρελθόν που επισκέπτονταν τις εκθέσεις για να δουν από κοντά τα νέα μοντέλα. Αυτοί οι επισκέπτες έχουν εξαφανιστεί αναφέρει χαρακτηριστικά στο Enikonomia ιδιοκτήτης εξουσιοδοτημένης μονάδας…
Στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα επίσης καταγράφεται μια αύξηση στις πωλήσεις καθώς οι ‘Ελληνες που έχουν προλάβει και έχουν πραγματοποιήσει ανάληψη των εκταμιεύσεών τους επέλεξαν ένα φθηνότερο αυτοκίνητο αντί για καινούριο.
Επίσης πάρα πολλοί είναι εκείνοι που επέλεξαν κάποιο εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και τον Ιούνιο καθώς οι πωλήσεις στην συγκεκριμένη κατηγορία σημείωσε αύξηση 83,4%.
Παρακολουθήστε όλες τις εξελίξεις από το Liveblog του Enikonomia.gr