Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η ενεργοποίηση του συστήματος ηλεκτρονικής διασταύρωσης των στοιχείων για τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.
Ο αριθμός των οχημάτων που «απέχουν» από τον θεσμό υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 2,5 εκατομμύρια εκ των οποίων το 1 εκατ. αφορά σε δίκυκλα.
Ειδικότερα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων αναμένεται πολύ σύντομα να διαπιστώσει τον ακριβή αριθμό των οχημάτων που δεν έχουν περάσει από Τεχνικό ‘Ελεγχο ώστε στη συνέχεια να ειδοποιηθούν οι ιδιοκτήτες οχημάτων που «απέχουν» από το θεσμό και αν δεν συμμορφωθούν να τους επιβληθούν τα πρόστιμα που ορίζει ο νόμος.
Παράλληλα θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως από τον Ιανουάριο του 2013 οι έλεγχοι καταγράφονται στο ηλεκτρονικό σύστημα μηχανογράφησης τόσο από τα Ιδιωτικά όσο και από τα Δημόσια ΚΤΕΟ και σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η διασταύρωση των στοιχείων είναι πολύ εύκολη και σε ελάχιστο χρόνο μπορούν να διαπιστωθούν με απόλυτη ακρίβεια πόσα είναι τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από Τεχνικό Ελεγχο.
Όπως αναφέρει στο Enikonomia ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κωνσταντίνος Βήκας:
«Το διαχρονικό έλλειμμα πολιτικής βούλησης για το θεσμό της οδικης ασφάλειας και ειδικότερα για το ΚΤΕΟ, η ασάφεια των νόμων και η παντελής έλλειψη ελέγχων έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση χαοτική όπου το κράτος χάνει πολλαπλά.
Αλλωστε το Κόστος εξυπηρέτησης της οδικής ασφάλεια της χώρας είναι πολύ υψηλό καθώς χιλιάδες άνθρωποι που βρίσκονται σε παραγωγικές ηλικίες αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ενώ από την άλλη δεν εισπράττει.
Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν πάνω από 2,5 εκατ. οχήματα (1 εκατ. δίκυκλα) χωρίς Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου ενώ επίσης δεν μπορεί να υπολογιστεί με ακρίβεια πόσα κυκλοφορούν με πλαστά Δελτία ελέγχου.
Επίσης υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός ελεγμένων οχημάτων που έχουν περάσει με «επιτυχία» τη διαδικασία ΚΤΕΟ καθότι το Υπουργείο μέχρι σήμερα δεν είναι σε θέση να εποπτεύσει αποτελεσματικά τα ΚΤΕΟ.
Αυτό έχει ως συνέπεια στην κατάργηση κάθε έννοιας ανταγωνισμού αφού όλοι «κυνηγώντας» τους πελάτες απαξιώνουν τον θεσμό του Ελέγχου πραγματοποιώντας ελέγχους εξπρές στις μονάδες τους δημιουργώντας τις συνθήκες ασφυξίας στους ανταγωνιστές που λειτουργούν με βάση του κανόνες.
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ έχει παρουσιάσει ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση των φαινομένων που πλήττουν πολίτες, επιχειρήσεις και Κράτος το οποίο δημιουργεί πολλαπλά οφέλη χωρίς παράλληλα να αποτελεί υφεσιακό μέτρο αφού ο θεσμός είναι σε εφαρμογή από το 1980! Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις της ΓΓΔΕ προκύπτει η ηλεκτρονική διασταύρωση θα τεθεί σύντομα σε εφαρμογή.».
Πλαστά «Πιστοποιητικά»
Ακόμη μια μάστιγα που πλήττει την αγορά των ΚΤΕΟ αφορά στα πλαστά πιστοποιητικά Τεχνικών Ελέγχων, τα οποία είτε δίδονται έναντι χαμηλότερης τιμής είτε εκδίδονται για λογαριασμό του ιδιοκτήτη Ι.Χ. εν αγνοία του.
Αλλωστε δεν είναι και λίγες οι φορές που σε κάποιον επενέλεγχο διαπιστώνεται το «πλαστό» δελτίο που έχει κάποιος ιδιοκτήτες όπως επίσης και «έφοδοι» που έχει πραγματοποιήσει το ΣΔΟΕ σε μονάδες ΚΤΕΟ και έχει διαπιστώσει σοβαρές παραβάσεις.
Tα πρόστιμα που εξετάζονται
Πέραν των ελέγχων κυβερνητικά στελέχη φαίνεται να έχουν προτείνει την υιοθέτηση της αποστολής των προστίμων σε όσους ιδιοκτήτες οχημάτων δεν τα έχουν περάσει από ΚΤΕΟ ακριβώς όπως σε εκείνα που είναι ανασφάλιστα.
Δηλαδή την αποστολή της ειδοποίησης στο σπίτι των κατόχων με χρονική διορία 10 ημέρες ώστε να περάσουν το όχημά τους από ΚΤΕΟ και την μείωση του προστίμου που ορίζει ο ΚΟΚ από 400 ευρώ σε 50 ευρώ.
Αν συνυπολογίσει κανείς και τις επιβαρύνσεις που θα έχει κάποιος ιδιοκτήτης οχήματος στο ΚΤΕΟ ως εκπρόθεσμο που κυμαίνεται από 17 έως και 70 ευρώ επιπλέον των 50 ευρώ του ελέγχου το συνολικό κόστος μπορεί να ανέλθει έως και 170 ευρώ!
Πάντως αν υποθέσουμε πως περίπου 2,5 εκατ. οχήματα δεν έχουν περάσει από Τεχνικό Ελεγχο μόνο το πρόστιμο των 50 ευρώ να εισπράξει το κράτος τα συνολικά έσοδα υπολογίζονται σε 125 εκατ. ευρώ!
Αν σε αυτό το ποσό προσθέσει κανείς και τις επιπλέον χρώσεις λόγω εκπρόθεσμης προσέλευσης τότε τα έσοδα είναι πολύ πιθανό να ξεπεράσουν ακόμη και τα 200 εκατ. ευρώ!
Σενάρια μείωσης παραβόλου εκπρόθεσμου ελέγχου
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων φαίνεται πως έχει πέσει και η πρόταση κατάργησης ή μείωσης του παραβόλου εκπρόθεσμου ελέγχου ΚΤΕΟ.
Ωστόσο σύμφωνα με στελέχη της αγοράς μία τέτοια κίνηση αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την «αποχή» από τους Τεχνικούς Ελέγχους εκτός αν διασφαλιστεί η άμεση λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος διατσαύρωσης ώστε να εντοπίζονται οι παραβάτες και να ειδοποιούνται…