Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Το πρόσφατο σκάνδαλο της VW στις ΗΠΑ άνοιξε τον «ασκό του Αιόλου» για το τρόπο μέτρησης των εκπομπών καυσαερίων των αυτοκινήτων σε ολόκληρο τον κόσμο. Μάλιστα ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας κ. Alexander Dobrindt διέταξε έρευνα ώστε να διαπιστωθεί αν η VW χρησιμοποιεί το ίδιο λογισμικό που μειώνει τους ρύπους των πετρελαιοκίνητων μοντέλων και στη χώρα του.
Γερμανία: Από έλεγχο 44 εκατ. αυτοκίνητα!
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Οδικής Κυκλοφορίας σε περίπτωση που παραβιάζονται οι περιβαλλοντικοί κανόνες είναι υποχρεωμένη να προβεί στην ανάκληση των αδειών των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν!
Σύμφωνα με πληροφορίες η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος προτρέπει νέες δοκιμές εκπομπών για τα περίπου 44 εκατομμύρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στους γερμανικούς δρόμους!
Παράλληλα οι επενδυτές της Γερμανίας όρισαν δικηγόρο ώστε να απαιτήσουν αποζημίωση από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία λόγω πτώσης της μετοχής της VW.
11 εκατ. οχήματα φέρουν το ειδικό λογισμικό, 6,5 δισ. ευρώ από τη VW για αποζημιώσεις
Στη δέσμευση 6,5 δισ. ευρώ προχώρησε ο όμιλος VW για αποζημιώσεις. Σύμφωνα μάλιστα με την Handelsblatt τα αυτοκίνητα που φέρουν το ειδικό λογισμικό μείωσης των εκπομπών ρύπων των κινητήρων «EA 189» ανέρχονται σε πάνω από 11 εκατ. μονάδες!
Ειδικότερα όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Volkswagen, 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα ανά τον κόσμο είναι εξοπλισμένα με το λογισμικό παραποίησης των μετρήσεων των ρύπων που ανακαλύφθηκε στις ΗΠΑ, σε μία υπόθεση που αναμένεται να επιβαρύνει σημαντικά τον ετήσιο ισολογισμό της εταιρείας.
Εσωτερικές έρευνες έδειξαν ότι το συγκεκριμένο λογισμικό είναι παρόν και σε άλλα οχήματα ντίζελ του ομίλου”, αναφέρεται σε ανακοίνωση της Volkswagen, της μητρικής εταιρείας της μάρκας VW, αλλά και των Audi, Skoda, Seat και Porche.
Παράλληλα ο γερμανικός όμιλος θα αναπροσαρμόσει τα κέρδη για το 2015.
Πάντως τα 6,5 δισ. ευρώ προορίζονταν για την εξέλιξη των κινητήρων Φυσικού Αερίου…
ΕΕ: Προς αλλαγή του συστήματος μέτρησης εκπομπών ρύπων
Η ΕΕ από την άλλη μεριά έχει ήδη ανοίξει το θέμα μέτρησης των εκπομπών καυσαερίων και απαιτεί από τους κατασκευαστές την αλλαγή του τρόπου μέτρησής τους ώστε οι μετρήσεις να είναι πραγματικές και όχι «προϊόν» εργαστηριακών μελετών.
Ειδικότερα οι μετρήσεις εκπομπών καυσαερίων πραγματοποιούνται μέσα σε εργαστήρια, με «ζεστούς» τους κινητήρες και μέχρι ένα συγκεκριμένο εύρος στροφών του κινητήρα.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με στελέχη της ΕΕ, οι μετρήσεις θα πρέπει να γίνονται κάτω από πραγματικές συνθήκες δηλαδή εκκίνηση του οχήματος με κρύο κινητήρα, κίνηση σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος, και βέβαια κίνηση των οχημάτων με τον κινητήρα να αγγίζει τα όριά του.
Αν υιοθετηθούν οι συγκεκριμένες μέθοδοι μέτρησης των εκπομπών καυσαερίων τότε το πιο πιθανό αποτέλεσμα είναι να «εκτοξευθούν» οι μέσες τιμές εκπομπών καυσαερίων προς τα πάνω με ότι και αν σημαίνει κάτι τέτοιο για τους ιδιοκτήτες ΙΧ αλλά και τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Μάλιστα σύμφωνα με στελέχη της ΕΕ χιλιάδες μοντέλα με ρύπους κάτω από 100 γρ. CO2 θα επιβαρυνθούν με τουλάχιστον 20-40 γρ. Co2 γεγονός που σημαίνει πως ανέλθουν σε 120 έως 140 γρ. CO2 και βέβαια οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα απομακρυνθούν πολύ από τους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ για τις εκπομπές καυσαερίων για το 2020!
Στα πετρελαιοκίνητα οι πραγματικές μετρήσεις θα αλλάξουν επίσης ριζικά τις «εργοστασιακές» μετρήσεις καθώς όλοι γνωρίζουν πως ο «κρύος» πετρελαιοκινητήρας εκπέμπει πολύ περισσότερα καυσαέρια απ’ ότι όταν είναι «ζεστός». Οταν βέβαια ο κινητήρας λειτουργεί στο πλήρες φάσμα των στροφών του τότε επίσης οι εκπομπές δεν έχουν καμία σχέση με τις «εργοστασιακές» μετρήσεις.
‘Ερευνα και σε άλλους Γάλλους κατασκευαστές
‘Ερευνες και σε άλλους κατασκευαστές εξήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μισέλ Σαπέν αναφέροντας χαρακτηριστικά πως: «Είμαστε σε μια ευρωπαϊκή αγορά, με ευρωπαϊκούς κανόνες και αυτοί θα πρέπει να γίνονται σεβαστοί.
Μόνον και μόνο για να καθησυχάσουμε τους μεν και τους δε, μου φαίνεται ότι είναι απαραίτητο να το κάνουμε και για τους Γάλλους κατασκευαστές», πρόσθεσε, διευκρινίζοντας ότι δεν έχει «κανέναν ιδιαίτερο λόγο να πιστεύει ότι οι Γάλλοι κατασκευαστές συμπεριφέρθηκαν όπως η Volkswagen».
Είναι σημαντικό να δράσουμε «στον τομέα αυτόν που είναι πολύ σημαντικός καθώς αφορά την ρύπανση της ατμόσφαιρας», σχολίασε.
«Δεν πρόκειται για μικροπράγματα, δεν είναι ένα θέμα ταχύτητας ή ποιότητας του δέρματος, αφορά πραγματικά αυτό που κάνουμε για να αποφύγουμε να δηλητηριάζονται οι άνθρωποι από την μόλυνση”, υπογράμμισε ο κ. Σαπέν.
Κορέα: Στο μικροσκόπιο των Αρχών η VW
Την ίδια ώρα στην Ασία, το υπουργείο Περιβάλλοντος της Νότιας Κορέας ανακοίνωσε ότι οι εκπρόσωποι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας εκλήθησαν από τις αρχές της Νότιας Κορέας για να συζητήσουν αύριο για τους ελέγχους για τους ρύπους στα οχήματα του ομίλου.
«Καλέσαμε τους εκπροσώπους και τους μηχανικούς της Volkswagen σε συνάντηση στο υπουργείο αύριο το απόγευμα», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο αναπληρωτής διευθυντής του υπουργείου Παρκ Παν-Κιου.
«Θα αρχίσουμε ήδη από τον επόμενο μήνα να κάνουμε ελέγχους και θα ανακοινώσουμε τα αποτελέσματα στα τέλη του Νοεμβρίου», πρόσθεσε.
Ο ίδιος σημείωσε ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη για να μιλήσει για την ενδεχόμενη επιβολή κυρώσεων στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Από τα πέντε μοντέλα που είναι εξοπλισμένα με το λογισμικό αυτό και έχουν πωληθεί στις ΗΠΑ, τέσσερα έχουν εισαχθεί στη Νότια Κορέα. Περίπου 59.000 τέτοια οχήματα κυκλοφορούν στη χώρα, διευκρίνισε ο Παρκ…
Ελβετία
‘Ερευνες ξεκινά και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία της Ελβετίας σχετικά με το σκάνδαλο της VW. Τα αποτελέσματα των ερευνών θα ανακινωθούν τις προσεχείς ημέρες ανέφεραν οι ελβετικές αρχές.
Αυστραλία
Απαντήσεις από τη VW απαιτούν και οι Αρχές της Αυστραλίας. Μάλιστα όπως σημειώνουν η γερμανική εταιρεία πρέπει να διευκρινήσει κατά πόσον το σκάνδελο των ΗΠΑ επηρεάζει τα μοντέλα της εταιρείας που διατέθηκαν στην Αυστραλία.
Ιταλία
Το ιταλικό υπουργείο Μεταφορών θα ανοίξει έρευνα και θα ζητήσει εξηγήσεις από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen και την Ομοσπονδιακή Αρχή Οδικής Κυκλοφορίας (KBA), σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση.
Το υπουργείο, εκφράζοντας «ανησυχία» για το θέμα, επιθυμεί να γνωρίζει «εάν οι ίδιες παράνομες ενέργειες, που έγιναν στις ΗΠΑ, όπου οι κανονισμοί έγκρισης είναι διαφορετικοί, έχουν γίνει και σε ό,τι αφορά τις εγκρίσεις… στην Ευρώπη και εάν αυτά τα οχήματα πουλήθηκαν στην Ιταλία».
ΕΕ: Πρόωρο να ληφθούν μέτρα!
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε σήμερα ότι είναι πρόωρο να ληφθούν «μέτρα άμεσης επιτήρησης» στην Ευρώπη μετά τις αποκαλύψεις για την παραποίηση των τιμών εκπομπής ρύπων από την γερμανική Volkswagen στις ΗΠΑ.
«Οι έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη σε ό,τι αφορά τη Volkswagen τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Γερμανία», ανέφερε με γραπτή απάντηση στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος της Κομισιόν.
«Άρα είναι πρόωρο να σχολιάσει κανείς εάν απαιτούνται άμεσα και ειδικά μέτρα επιτήρησης στην Ευρώπη και εάν τα οχήματα που πουλήθηκαν από τη Volkswagen στην Ευρώπη επηρεάστηκαν επίσης», πρόσθεσε η εκπρόσωπος Λουσιά Κοντέ, διαβεβαιώνοντας ότι η Κομισιόν αντιμετωπίζει το θέμα «πολύ σοβαρά».
«Πρέπει να φθάσουμε στο βάθος του θέματος» υποσχέθηκαν οι Βρυξέλλες.
«Για το καλό των καταναλωτών και του περιβάλλοντός μας, χρειαζόμαστε να είμαστε σίγουροι ότι η βιομηχανία σέβεται αυστηρά τα καθορισμένα όρια για την εκπομπή ρύπων» υπογράμμισε η εκπρόσωπος.
Οι εθνικές αρχές των κρατών-μελών είναι υπεύθυνες για την έγκριση του οχήματος και το σεβασμό των ορίων, διευκρίνισε η Κοντέ, προσθέτοντας ότι η ΕΕ «είναι έτοιμη να συγκαλέσει μια συνεδρίαση με τις εθνικές αρχές» πάνω στο θέμα αυτό, χωρίς, ωστόσο, να δώσει συγκεκριμένη ημερομηνία.