Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Συναγερμό έχει σημάνει στο υπουργείο Οικονομικών η αύξηση που καταγράφουν τα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες στην Ελλάδα προκειμένου οι
κάτοχοί τους να μην πληρώνουν τα υψηλά Τέλη Κυκλοφορίας ή το Φόρο Πολυτελούς
Διαβίωσης αλλά και να αποφεύγουν τα «τσουχτερά» τεκμήρια διαβίωσης.
Ωστόσο οι έλεγχοι και οι έρευνες των ελεγκτικών μηχανισμών
του κράτους φαίνεται πως πέφτουν στο κενό καθώς οι περισσότεροι Έλληνες που
έχουν στην κατοχή τους αυτοκίνητο με ξένες πινακίδες δεν το έχουν στο όνομά τους,
δηλαδή να τους ανήκει ώστε να αναγράφεται στην Άδεια Κυκλοφορίας το όνομά τους,
αλλά έχουν βρει «καταφύγιο» στη λύση της ενοικίασης ή μακροενοικίασης του
οχήματός τους μέσω μιας… νομότυπης διαδικασίας!
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr οι κάτοχοι
πολυτελών αυτοκινήτων που δεν θέλουν να πληρώνουν τα χαράτσια που επιβάλλει το
ελληνικό κράτος αυξάνοντας ραγδαία το κόστος χρήσης «δημιουργούν» εταιρείες
χρονομίσθωσης ή ενοικίασης σε γειτονικές χώρες, όπως είναι η Βουλγαρία, με
αποτέλεσμα να φαίνεται ότι έχουν ενοικιάσει ή χρονομισθώσει το όχημα που
κινούνται. Δηλαδή το όχημα σε καμία περίπτωση δεν είναι δικό τους (τουλάχιστον
στα χαρτιά) και απλά φαίνεται ότι έχουν «αγοράσει» υπηρεσία.
Μάλιστα όσοι θέλουν να «ενοικιάζουν» το αυτοκίνητό τους με βουλγάρικες πινακίδες ιδρύουν οι ίδιοι εταιρεία ενοικιάσεων αυτοκινήτων με αποτέλεσμα το ετήσιο κόστος να ανέρχεται σε 200 έως 300 ευρώ ετησίως που αναλογεί στο κόστος διατήρησης του οχήματος με βουλγάρικες πινακίδες ως «ενοικιαζόμενου» οχήματος.
Σε περίπτωση που δεν θέλουν να είναι «μέτοχοι» στην εταιρεία τότε υπάρχει λύση σύμφωνα με την οποία ο Έλληνας ενδιαφερόμενος μεταβιβάζει την κυριότητα του οχήματός του σε εταιρεία ενοικίασης ή χρονομίσθωσης αυτοκινήτων και με κάποιο ιδιωτικό
συμφωνητικό ο Έλληνας ιδιοκτήτης του οχήματος διασφαλίζει την κατοχή της
«κυριότητας» του αυτοκινήτου το οποίο όμως στα χαρτιά δεν του ανήκει πλέον
καθώς αποτελεί περιουσιακό στοιχείο της βουλγάρικης εταιρείας ενοικιάσεων ΙΧ.
Με αυτό τον τρόπο οι Έλληνες ιδιοκτήτες γλιτώνουν από την
καταβολή Τελών Κυκλοφορίας, τεκμηρίων αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης
και βέβαια οι Αρχές ακόμη και σε ελέγχους δεν μπορούν να κάνουν κάτι καθώς το
όχημα είναι νοικιασμένο από άλλο κράτος-μέλος και σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό
Δίκαιο καμία χώρα-μέλος δεν μπορεί να απαγορεύσει την διάθεση υπηρεσιών εντός
της ΕΕ.
Το ετήσιο κόστος της διατήρησης του ενοικιαζόμενου οχήματος
με βουλγάρικες πινακίδες σε εταιρεία που δεν είναι «μέτοχος» ο ιδιοκτήτης του οχήματος ανέρχεται από 400 ευρώ το χρόνο στα οποία
περιλαμβάνονται τα έξοδα των Τελών Κυκλοφορίας και της ασφάλειας.
Όσον αφορά στα τιμολόγια ή στα παραστατικά που πρέπει να
προσκομίσει κάποιος χρήστης «ενοικιαζόμενου» οχήματος σε περίπτωση ελέγχου απλά
θα αναγράφουν ως ημερομηνία έναρξης της χρήσης λίγες ημέρες πριν το συμβάν του
ελέγχου…
Ευρωδικαστήριο: Καταδίκη της Ελλάδας για τις Διασυνοριακές συμβάσεις Leasing
Όπως είχε αποκαλύψει και το Enikonomia.gr στις 30
Μαρτίου 2016 η Ελλάδα αναγκάστηκε να καταθέσει σχετική τροπολογία στη Βουλή
μετά την καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου εναντίον της χώρας μας
που αφορούσε στις «Διασυνοριακές συμβάσεις Leasing – Τέλη Ταξινόμησης οχημάτων» που
άλλαξε ριζικά τα δεδομένα στον κλάδο της ενοικίασης και χρονομίσθωσης
αυτοκινήτων.
Ειδικότερα μετά την κατάθεση και ψήφιση της σχετικής
τροπολογίας επιτρέπεται η χρήση οχημάτων χρονομίσθωσης με ξένες πινακίδες
κυκλοφορίας στην Ελλάδα για έξι μήνες ενώ μόλις παρέλεθει το παραπάνω χρονικό
διάστημα επιβάλλεται Τέλος Ταξινόμησης:
1. Για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των 18
μηνών με συντελεστή 1% επί του συνολικού Τέλους Ταξινόμησης για κάθε μήνα
κυκλοφορίας και
2. Για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των 54
μηνών με συντελεστή 0,5% επί του συνολικού Τέλους Ταξινόμησης για κάθε μήνα
κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η συγκεκριμένη τροπολογία
ευνοεί τις μεγάλες πολυθενικές εταιρείες οι οποίες έχουν πολύ μεγάλο στόλο
αυτοκινήτων και δη μεταχειρισμένων που μπορούν να προσφέρουν σε εταιρείες που
δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα αλλά η έδρα τους βρίσκεται στο εξωτερικό και οι
χρήστες να αλλάζουν όχημα κάθε έξι μήνες χωρίς να καταβάλλουν καθόλου Τέλος
Ταξινόμησης.
Από την άλλη μεριά η κ. Παπανάτσιου απαντώντας σε ερώτηση
που κατέθεσε ο βουλευτής Ε. Μπασιάκος, ενημέρωσε ότι η προσωρινή κυκλοφορία των
οχημάτων με ξένες πινακίδες στην Ελλάδα είναι νόμιμη, εφόσον πληρούνται
διάφορες προϋποθέσεις, όπως η παραμονή τους στην Ελλάδα να είναι για διάστημα
έως 6 μηνών και η συνήθης κατοικία εκτός Ελλάδας. Εφόσον δεν πληρούνται αυτές
οι προϋποθέσεις, τότε επιβάλλονται πρόστιμα και κυρώσεις.
Συγκεκριμένα, στην περίπτωση οχημάτων που φέρουν πινακίδες
κυκλοφορίας κάποιας χώρας της ΕΕ επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 2.500 έως και
10.000 ευρώ, ενώ στις περιπτώσεις οχημάτων με πινακίδες κυκλοφορίας τρίτων
χωρών ενεργοποιούνται οι διατάξεις περί λαθρεμπορίας και επιβάλλεται πρόστιμο
ίσο με το τριπλάσιο των τελών ταξινόμησης και άλλων φόρων που βαρύνουν το
όχημα.
Επίσης, το όχημα κατάσχεται και υποβάλλεται μηνυτήρια
αναφορά στον εισαγγελέα για λαθρεμπόριο. Σύμφωνα με την κ. Παπανάτσιου, υπάρχει
αυστηρό και ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο για τα οχήματα με ξένες πινακίδες.