Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Οι εκλογές καθυστέρησαν την υλοποίηση των φορολογικών αλλαγών που είχαν εξεταστεί για τα αυτοκίνητα. Το Enikonomia δημοσιεύει τις αλλαγές που συζήτησε το οικονομικό επιτελείο με τους φορείς του κλάδου χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις.
Μέχρι τότε οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων θα βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού καθώς έχει τελειώσει η τουριστική περίοδος και οι εταιρείες ενοικιάσεων ΙΧ δεν παραγγέλνουν νέα αυτοκίνητα ενώ από την άλλη μεριά στα μεταχειρισμένα τα εισαγόμενα η αλλαγή της οδηγίας ρύπων από το Euro5 στο Euro6 θα καθιστά ασύμφορα οικονομικά ενώ στα εγχώρια μεταχειρισμένα οι πωλήσεις βουλιάζουν κάθε μέρα και περισσότερα εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας…
Τέλος Ταξινόμησης
Η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τα Τέλη Ταξινόμησης την κατάργηση του κριτήριου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους.
Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), ή η μέση εργοστασιακή τιμή των 5 χωρών, όπου το εργοστάσιο δηλώνει την υψηλότερη εργοστασιακή αξία, με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.
Να υπενθυμίσουμε πως από τις 31 Σεπτεμβρίου και μετά δεν μπορούν να εκτελωνιστούν καινούρια αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro5 ενώ στα αντίστοιχα εισαγόμενα μεταχειρισμένα θα επιβάλεται αυξημένο Τέλος Ταξινόμησης (ανάλογα με τον κυβισμό) καθώς τίθεται σε ισχύ η Ευρωπαϊκή Οδηγία Euro6.
Περιβαλλοντικό Τέλος
Το οικονομικό επιτελείο είχε αποφασίσει την θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».
Απόσυρση
Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα με χαμηλή τιμή αγοράς.
Να υπενθυμίσουμε πως το μέτρο της απόσυρσης λήγει στις 20 Δεκεμβρίου 2015 καθώς μέχρι τότε δέχονται τα κέντρα Ανακύκλωσης της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων αυτοκίνητα και φορτηγά για απόσυρση.
Τεκμήρια Διαβίωσης
Αλλαγές είχαν αποφασιστεί και στα Τεκμήρια Διαβίωσης των αυτοκινήτων τα οποία θα υπολογίζονταν με βάση την αξία λιανικής και όχι με βάση τον κυβισμό του κινητήρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia τα αυτοκίνητα με αξία έως και 15.000 ευρώ δεν θα είχαν καθόλου τεκμήριο ενώ πάνω από τις 15.000 θα επιβάλλονταν τεκμήρια αναλογικά με την αξία των οχημάτων.
Τέλη Kυκλοφορίας
Τα Τέλη Κυκλοφορίας αποτελούν μια βασική πηγή εσόδων του Προϋπολογισμού και τα τελευταία χρόνια καταγράφουν σημαντική πτώση.
Το οικονομικό επιτελείο είχε αποφασίσει την μείωση του ορίου εκπομπών Co2 στα «Μηδενικά Τέλη» και σύμφωνα με πληροφορίες το νέο όριο θα ορίζονταν στα 80 γρ. Co2 από 99 γρ. Co2 που είναι τώρα.
Αποτέλεσμα των παραπάνω θα ήταν η τόνωση των εσόδων καθώς την τελευταία πενταετία το ποσοστό των καινούριων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ δεν καταβάλουν Τέλη Κυκλοφορίας καθώς οι εκπομπές Co2 είναι κάτω από τα 100 γραμμάρια.
‘Αλλωστε όπως έχουν επισημάνει στελέχη του ΥΠΟΙΚ μακροπρόθεσμα τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας θα καταρρεύσουν καθώς τα παλιά αυτοκίνητα θα φύγουν από την κυκλοφορία και τα καινούρια ή εισαγόμενα μεταχειρισμένα που θα τα αντικαταστήσουν θα βρίσκονται στην κλίμακα των «Μηδενικών Τελών»…
Παράλληλα ο κ. Αλεξιάδης τόνισε μιλώντας στον Realfm 97,8 πως: «Δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές σε σχέση με το 2014 στα τέλη κυκλοφορίας»…
‘Οσον αφορά στη σύνδεση των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής σύμφωνα με αναλυτές αποτελεί δύσκολη εξίσωση καθώς η αξία των αυτοκινήτων μειώνεται ραγδαία κάθε χρόνο οπότε θα είναι εξαιρετικά δύσκολος ο υπολογισμός της απομείωσης των Τελών ενώ παράλληλα αν υιοθετηθεί θα έχουμε Τέλη Κυκλοφορίας τριών ταχυτήτων που δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο!
Ο κ. Αλεξιάδης τόνισε επίσης πως θα πρέπει να μεταφερθεί το φορολογικό βάρος στα τέλη κυκλοφορίας στα πιο ακριβά αυτοκίνητα. Το αν θα επιβαρυνθούν τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού είναι κάτι που εξετάζεται από την κυβέρνηση.
«Θέλουμε να μεταφέρουμε και στα τέλη κυκλοφορίας και γενικά στη φορολογία το βάρος από τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα στα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα. Για φέτος δεν προλαβαίνουμε να το κάνουμε σε πολλούς τομείς αλλά για το 2016 θα το κάνουμε» ανέφερε φέροντας ως παράδειγμα ένα αυτοκίνητο εργοστασιακής αξίας 40.000 ευρώ.
«Είναι δυνατό να πληρώνει λιγότερα τέλη κυκλοφορίας από ένα αυτοκίνητο που κάνει 10.000 ή 15.000 ευρώ» διερωτήθηκε. «Έχουμε υπερφορολόγηση πολλών εισοδημάτων. Πρέπει να λειτουργήσουμε με λογική και ευαισθησία είναι και θέμα ευρωπαϊκών οδηγιών, αλλά δεν μπορεί να είναι μόνο αυτό κριτήριο για τα τέλη κυκλοφορίας» κατέληξε για το ζήτημα των τελών κυκλοφορίας…
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης επιβάλλεται σε οχήματα με κινητήρες 2 λίτρων και άνω σε ποσοστό 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης και σε 2,5 λίτρα και άνω σε ποσοστό 13% επί του ετήσιου τεκμηρίου.
Παρά τις όποιες επισημάνσεις στελεχών του υπουργείου Οικονομικών για μετάβαση του Φόρου από το τεκμήριο και τα κυβικά στην Αξία Λιανικής τελικά ο συγκεκριμένος φόρος δεν άλλαξε εκτός από την αύξηση του ποσοστού από 10% σε 13% που επικυρώθηκε από το νέο Μνημόνιο στα οχήματα με κινητήρες από 2,5 λίτρα και άνω.
Επειδή όμως η επιβολή και αύξηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ δεν αναμένεται να αυξήσει τα έσοδα είναι πολύ πιθανό ο συγκεκριμένος φόρος να υπολογίζεται με βάση την Αξία Λιανικής ώστε στην «τσιμπίδα» της εφορίας να πέσουν εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που μπορεί να κινούνται με κινητήρες ακόμη και 1.400 κ.εκ. αλλά η αξία απόκτησής τους να ξεπερνά τις 35.000 ευρώ!
Φόρος στα πετρελαιοκίνητα
‘Ένα επίσης επίκαιρο θέμα έχει να κάνει με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν θέμα συζήτησης σε όλη την Ευρωπαϊκή ‘Ενωση.
Αρχικά το οικονομικό επιτελείο εξέταζε την επιβολή ειδικού φόρου στα πετρελαιοκίνητα εξαιτίας της ρύπανσης που προκαλούν τα μικροσωματίδια.
Στη συνέχεια έπεσε ακόμη μία πρόταση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων που είχε να κάνει με την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης.