Του Γιώργου Κ. Ανδρή
[email protected]
Καμία αλλαγή στα Τέλη Κυκλοφορίας ΙΧ δεν πρόκειται να γίνει φέτος διαβεβαιώνουν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών.
Ωστόσο μέχρι την ανακοίνωση των παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών έχει ήδη προκληθεί μεγάλη αναστάτωση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου μετά τη δημοσιοποίηση των προθέσεων του οικονομικού επιτελείου σχετικά με τη σύνδεση του υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής. Πάντως η σύνδεση της Αξίας Λιανικής έχει προταθεί και εξεταστεί για το Τέλος Ταξινόμησης και για το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης και όχι για τα Τέλη Κυκλοφορίας…
Το Enikonomia αναλύει το θέμα των Τελών Κυκλοφορίας στην Ελλάδα και αποκαλύπτει τι βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και ποιοι είναι οι στόχοι του υπουργείου Οικονομικών.
Αρχικά έχουμε το έλλειμμα των περίπου 600 εκατ. ευρώ που καταγράφουν τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας από το 2010. Ειδικότερα το 2010 τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας ανήλθαν σε 1,59 δις. ευρώ ενώ πέρσι τα αντίστοιχα έσοδα μόλις που πέρασαν το 1 δις. ευρώ. Παράλληλα τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης έχουν κυριολεκτικά «βυθιστεί» καθώς από το 1,5 δισ. ευρώ που ανέρχονταν πριν χρόνια έχουν περιοριστεί σε περίπου 58 εκατ. ευρώ…
Οπότε το υπουργείο Οικονομικών θα επιδιώξει με κάθε τρόπο να αυξήσει τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας είτε «καταργώντας» ουσιαστικά τα Μηδενικά Τέλη, είτε μέσω της σύνδεσης με την Αξία Λιανικής.
Ωστόσο το «πείραμα» σύνδεσης των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής αποτελεί μια εξαιρετικά δύσκολη εξίσωση για δυνατούς λύτες καθώς τον πρώτο χρόνο η Αξία Λιανικής μπορεί να ληφθεί «ολόκληρη» για τον υπολογισμό των Τελών Κυκλοφορίας. Από κει και πέρα έρχονται τα δύσκολα καθώς η απομείωση των αυτοκινήτων ποικίλει ανάλογα με το είδος, τον κυβισμό, αλλά και τη ζήτηση που πιθανόν να υπάρχει στην αγορά.
Οπότε διαφορετική απομείωση έχει ένα όχημα με κινητήρα βενζίνης από ένα πετρελαιοκίνητο, διαφορετική ένα SUV από ένα Sedan, διαφορετική ένα Super Car από ένα όχημα πόλης, κ.ά.
Ο τρόπος υπολογισμού απομείωσης της αξίας λιανικής των αυτοκινήτων αποτελεί ένα αστάθμητο παράγοντα που συνδέεται άμεσα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει ένα όχημα, με πιθανά ατυχήματα που έχει εμπλακεί, τον τρόπο φύλαξής του μέχρι από το γεγονός πόσα νέα μοντέλα έχει παρουσιάσει η αυτοκινητοβιομηχανία που ανήκει το επίμαχο μοντέλο από την μέρα που πρωτοκυκλοφόρησε.
Από την άλλη μεριά αν υιοθετηθεί τελικά η σύνδεση των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής θα έχουμε Τέλη Κυκλοφορίας «Τριών Ταχυτήτων» στην Ελλάδα που θα αποτελούν ακόμη μια παγκόσμια πρωτοτυπία.
Δηλαδή στην «πρώτη ταχύτητα» τα έχουμε τα Τέλη Κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό του οχήματος, με 1η άδεια κυκλοφορίας μέχρι στις 30/10/2010.
Στη «δεύτερη ταχύτητα» θα έχουμε Τέλη Κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές καυσαερίων, με 1η ‘Αδεια Κυκλοφορίας από 1/11/2010.
Και στην «Τρίτη ταχύτητα» θα έχουμε τα Τέλη Κυκλοφορίας με βάση την Αξία Λιανικής τα οποία προφανώς θα ισχύουν για οχήματα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας μετά το 2016.
Αν παρόλα αυτά το υπουργείο Οικονομικών θεωρήσει πως μπορούν να υπολογιστούν τα Τέλη Κυκλοφορίας με βάση την Αξία Λιανικής από το 2010 τότε θα έχουμε ριζική αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας για κατόχους αυτοκινήτων 5ετίας που θα οδηγήσει σε πλήρη «κανιβαλισμό» της αγοράς.
Δηλαδή δεν είναι δυνατόν να υποχρεώσεις τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που έχουν αγοράσει κάποια καινούρια αυτοκίνητα με βάση το φορολογικό καθεστώς του 2010 (με βάση τις εκπομπές καυσαερίων) και να έρθεις μετά από 5 χρόνια και τους υποχρεώσεις να καταβάλουν τα διπλά η τριπλά τέλη!
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στο Enikonomia πως κάτι τέτοιο είναι αντισυνταγματικό και βέβαια θα πλήξει τόσο τα ελληνικά νοικοκυριά όσο και τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Σύγκριση Τελών Κυκλοφορίας «ανόμοιων» αυτοκινήτων…
Η σύνδεση των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής αποτελεί ένα επικίνδυνο εγχείρημα με μεγάλο ρίσκο καθώς σύμφωνα με όσα έχουν αναφέρει στελέχη από το Οικονομικό επιτελείο θα επιβαρυνθούν οι ιδιοκτήτες ακριβών αυτοκινήτων.
Μάλιστα φέρουν ως παράδειγμα τη διαφορά των Τελών Κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα με κινητήρες από 2 λίτρα τα οποία έχουν σχεδόν μηδενική αξία σε αντίθεση με άλλα μοντέλα με κινητήρες χαμηλού κυβισμού τα οποία όμως εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών καυσαερίων καταβάλουν και αντίστοιχα χαμηλά Τέλη Κυκλοφορίας.
Με λίγα λόγια το οικονομικό επιτελείο συγκρίνει δύο εντελώς ανόμοια πράγματα καθώς στο ένα αυτοκίνητο τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό ενώ στην δεύτερη περίπτωση υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων!
Επίσης αν συνδυαστεί ο τρόπος υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής σε βάθος 5ετίας ή 10ετίας τα «ακριβά» μοντέλα πάλι δεν θα καταβάλουν Τέλη εξαιτίας της απομείωσης της Αξίας Λιανικής τους.
Με λίγα λόγια ότι έχει προκύψει σήμερα εξαιτίας των Μηδενικών Τελών ακριβώς το ίδιο θα προκύψει σε λίγα χρόνια με τα Τέλη Κυκλοφορίας με βάση την Αξία Λιανικής λόγω παλαιότητας!
Παράλληλα αν το οικονομικό επιτελείο θέλει να συγκρίνει ανόμοια πράγματα τότε θα πρέπει να συνυπολογίσει πως τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω πρέπει να μειωθούν πάρα πολύ που σημαίνει πως θα χαθούν έσοδα.
Το ισοδύναμο μέτρο λοιπόν της σύνδεσης των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής αντί να επιφέρει επιπλέον έσοδα μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερο έλλειμμα…
‘Αλλωστε το παράδειγμα της αύξησης του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης αντί να αυξήσει τα έσοδα δημιούργησε έλλειμμα πάνω από 9 εκατ. ευρώ…
Ξεχάσαμε το Περιβάλλον…
Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού με βάση τις εκπομπές καυσαερίων αποφασίστηκε το 2010 με έμφαση το περιβάλλον.
Σήμερα όπως όλα δείχνουν το περιβάλλον έρχεται σε δεύτερη μοίρα καθώς τα έσοδα φαίνεται πως διαδραματίζουν σημαντικότερο ρόλο.
‘Όλα τα παραπάνω βέβαια διαδραματίζονται σε μια χρονική στιγμή όπου όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ εξετάζουν να αυστηροποιήσουν τους κανόνες ελέγχων των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων και βέβαια να αυξήσουν το κόστος χρήσης.
Στην Ελλάδα αντίθετα η έλλειψη ρευστότητας στα κρατικά ταμεία έχει προκαλέσει πανικό στο οικονομικό επιτελείο και με τον μανδύα του «πλούσιου» ιδιοκτήτη ΙΧ επιχειρούν να μειώσουν το έλλειμμα.
‘Οσον αφορά στο περιβάλλον μάλλον κάποιοι το έχουν ξεχάσει προς όφελος της αύξησης των εσόδων…
Απέτυχε η αύξηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ
‘Ένα επίσης μεγάλο ατόπημα του οικονομικού επιτελείου αποτέλεσε η αύξηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης από 10% σε 13% στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 2,5 λίτρων.
Και το αναφέρουμε ως «ατόπημα» καθώς είχε εξαγγελθεί από στελέχη της κυβέρνησης πως ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης θα συνδεθεί με την Αξία Λιανικής των αυτοκινήτων και όχι με τον κυβισμό κάτι με το οποίο είχαν συμφωνήσει και οι φορείς από τον κλάδο του αυτοκινήτου.
Ωστόσο αντί να συνδεθεί με την Αξία Λιανικής αποφασίστηκε να αυξηθεί ο συγκεκριμένος φόρος στα ΙΧ με κινητήρες από 2,5 λίτρα και άνω.
Το αποτέλεσμα της αύξησης του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης θα φανεί στο τέλος του έτους που χιλιάδες ιδιοκτήτες θα σπεύσουν να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους εκτιμούν στελέχη της αγοράς.
‘Αλλωστε το παράδειγμα της αύξησης του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης αντί να αυξήσει τα έσοδα δημιούργησε έλλειμμα πάνω από 9 εκατ. ευρώ…
Οι υπόλοιπες προτάσεις για φορολόγηση με βάση την Αξία Λιανικής
Τέλος Ταξινόμησης
Η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τα Τέλη Ταξινόμησης την κατάργηση του κριτήριου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους.
Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), ή η μέση εργοστασιακή τιμή των 5 χωρών, όπου το εργοστάσιο δηλώνει την υψηλότερη εργοστασιακή αξία, με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.
Να υπενθυμίσουμε πως από τις 31 Σεπτεμβρίου και μετά δεν μπορούν να εκτελωνιστούν καινούρια αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro5 ενώ στα αντίστοιχα εισαγόμενα μεταχειρισμένα θα επιβάλεται αυξημένο Τέλος Ταξινόμησης (ανάλογα με τον κυβισμό) καθώς τίθεται σε ισχύ η Ευρωπαϊκή Οδηγία Euro6.
Περιβαλλοντικό Τέλος
Το οικονομικό επιτελείο είχε αποφασίσει την θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».
Απόσυρση
Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα με χαμηλή τιμή αγοράς.
Να υπενθυμίσουμε πως το μέτρο της απόσυρσης λήγει στις 20 Δεκεμβρίου 2015 καθώς μέχρι τότε δέχονται τα κέντρα Ανακύκλωσης της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων αυτοκίνητα και φορτηγά για απόσυρση.
Τεκμήρια Διαβίωσης
Αλλαγές είχαν αποφασιστεί και στα Τεκμήρια Διαβίωσης των αυτοκινήτων τα οποία θα υπολογίζονταν με βάση την αξία λιανικής και όχι με βάση τον κυβισμό του κινητήρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia τα αυτοκίνητα με αξία έως και 15.000 ευρώ δεν θα είχαν καθόλου τεκμήριο ενώ πάνω από τις 15.000 θα επιβάλλονταν τεκμήρια αναλογικά με την αξία των οχημάτων.
Τέλη Kυκλοφορίας
Τα Τέλη Κυκλοφορίας αποτελούν μια βασική πηγή εσόδων του Προϋπολογισμού και τα τελευταία χρόνια καταγράφουν σημαντική πτώση.
Το οικονομικό επιτελείο είχε αποφασίσει την μείωση του ορίου εκπομπών Co2 στα «Μηδενικά Τέλη» και σύμφωνα με πληροφορίες το νέο όριο θα ορίζονταν στα 80 γρ. Co2 από 99 γρ. Co2 που είναι τώρα.
Αποτέλεσμα των παραπάνω θα ήταν η τόνωση των εσόδων καθώς την τελευταία πενταετία το ποσοστό των καινούριων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ δεν καταβάλουν Τέλη Κυκλοφορίας καθώς οι εκπομπές Co2 είναι κάτω από τα 100 γραμμάρια.
‘Αλλωστε όπως έχουν επισημάνει στελέχη του ΥΠΟΙΚ μακροπρόθεσμα τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας θα καταρρεύσουν καθώς τα παλιά αυτοκίνητα θα φύγουν από την κυκλοφορία και τα καινούρια ή εισαγόμενα μεταχειρισμένα που θα τα αντικαταστήσουν θα βρίσκονται στην κλίμακα των «Μηδενικών Τελών»…
Παράλληλα ο κ. Αλεξιάδης τόνισε μιλώντας στον Realfm 97,8 πως: «Δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές σε σχέση με το 2014 στα τέλη κυκλοφορίας»…
‘Οσον αφορά στη σύνδεση των Τελών Κυκλοφορίας με την Αξία Λιανικής σύμφωνα με αναλυτές αποτελεί δύσκολη εξίσωση καθώς η αξία των αυτοκινήτων μειώνεται ραγδαία κάθε χρόνο οπότε θα είναι εξαιρετικά δύσκολος ο υπολογισμός της απομείωσης των Τελών ενώ παράλληλα αν υιοθετηθεί θα έχουμε Τέλη Κυκλοφορίας τριών ταχυτήτων που δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο!
Ο κ. Αλεξιάδης τόνισε επίσης πως θα πρέπει να μεταφερθεί το φορολογικό βάρος στα τέλη κυκλοφορίας στα πιο ακριβά αυτοκίνητα. Το αν θα επιβαρυνθούν τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού είναι κάτι που εξετάζεται από την κυβέρνηση.
«Θέλουμε να μεταφέρουμε και στα τέλη κυκλοφορίας και γενικά στη φορολογία το βάρος από τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα στα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα. Για φέτος δεν προλαβαίνουμε να το κάνουμε σε πολλούς τομείς αλλά για το 2016 θα το κάνουμε» ανέφερε φέροντας ως παράδειγμα ένα αυτοκίνητο εργοστασιακής αξίας 40.000 ευρώ.
«Είναι δυνατό να πληρώνει λιγότερα τέλη κυκλοφορίας από ένα αυτοκίνητο που κάνει 10.000 ή 15.000 ευρώ» διερωτήθηκε. «Έχουμε υπερφορολόγηση πολλών εισοδημάτων. Πρέπει να λειτουργήσουμε με λογική και ευαισθησία είναι και θέμα ευρωπαϊκών οδηγιών, αλλά δεν μπορεί να είναι μόνο αυτό κριτήριο για τα τέλη κυκλοφορίας» κατέληξε για το ζήτημα των τελών κυκλοφορίας…
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης επιβάλλεται σε οχήματα με κινητήρες 2 λίτρων και άνω σε ποσοστό 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης και σε 2,5 λίτρα και άνω σε ποσοστό 13% επί του ετήσιου τεκμηρίου.
Παρά τις όποιες επισημάνσεις στελεχών του υπουργείου Οικονομικών για μετάβαση του Φόρου από το τεκμήριο και τα κυβικά στην Αξία Λιανικής τελικά ο συγκεκριμένος φόρος δεν άλλαξε εκτός από την αύξηση του ποσοστού από 10% σε 13% που επικυρώθηκε από το νέο Μνημόνιο στα οχήματα με κινητήρες από 2,5 λίτρα και άνω.
Επειδή όμως η επιβολή και αύξηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ δεν αναμένεται να αυξήσει τα έσοδα είναι πολύ πιθανό ο συγκεκριμένος φόρος να υπολογίζεται με βάση την Αξία Λιανικής ώστε στην «τσιμπίδα» της εφορίας να πέσουν εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που μπορεί να κινούνται με κινητήρες ακόμη και 1.400 κ.εκ. αλλά η αξία απόκτησής τους να ξεπερνά τις 35.000 ευρώ!
Φόρος στα πετρελαιοκίνητα
‘Ένα επίσης επίκαιρο θέμα έχει να κάνει με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν θέμα συζήτησης σε όλη την Ευρωπαϊκή ‘Ενωση.
Αρχικά το οικονομικό επιτελείο εξέταζε την επιβολή ειδικού φόρου στα πετρελαιοκίνητα εξαιτίας της ρύπανσης που προκαλούν τα μικροσωματίδια.
Στη συνέχεια έπεσε ακόμη μία πρόταση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων που είχε να κάνει με την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης.