Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Κατακόρυφη αύξηση σημείωσαν οι κλοπές αυτοκινήτων στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 εξαιτίας της έλλειψης μεταχειρισμένων ανταλλακτικών που προκάλεσαν τα capital controls σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr
Ειδικότερα η αύξηση που σημείωσαν οι κλοπές αυτοκινήτων στο δεύτερο εξάμηνο σε ποσοστό 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 ωστόσο τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων που κλάπηκαν άλλαξαν άρδην καθώς στο στόχαστρο των κλεφτών είχαν εισέλθει πλέον φθηνά αυτοκίνητα και κυρίως παλιά (10ετίας) στα οποία καταγράφηκε μεγάλη έλλειψη ανταλλακτικών εξαιτίας των capital controls.
Η βασική αιτία της έλλειψης ανταλλακτικών κυρίως σε αυτοκίνητα 10ετίας εστιάζεται στο γεγονός πως από τη μία μεριά οι εισαγωγικές εταιρείες μεταχειρισμένων ανταλλακτικών δεν μπορούν να εισάγουν αυτοκίνητα για ανταλλακτικά από το εξωτερικό εξαιτίας των capital controls ενώ από την άλλη μεριά τα κέντρα ανακύκλωσης δεν έχουν ανταλλακτικά από οχήματα 10ετίας καθώς τέτοια οχήματα δεν αποσύρονται.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς τα «κυκλώματα» δέχονται «παραγγελίες» αυτοκινήτων στα οποία έχει καταγραφεί έλλειψη ανταλλακτικών τα οποία μεταφέρονται σε ειδικούς χώρους διάλυσης και πωλούνται με το κομμάτι.
Επίσης στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης πληθαίνουν καθημερινά οι αναρτήσεις ιδιοκτητών αυτοκινήτων που έχουν χάσει τα οχήματά τους και τα αναζητούν και τα περισσότερα αφορούν σε αυτοκίνητα χαμηλής αξίας με ηλικία 10 ετών.
Να τονίσουμε πως τα περισσότερα αυτοκίνητα που έχουν κλαπεί δεν είναι ασφαλισμένα για κλοπή καθώς είναι παλιά και χαμηλής αξίας και οι κάτοχοί τους δεν έχουν να λαμβάνουν κανένα ποσό αποζημίωσης.
Αύξηση 6% σημείωσαν οι κλοπές ΙΧ το 2015
Αύξηση 6% σημείωσαν οι κλοπές αυτοκινήτων το 2015 σε σχέση με το 2014 σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr καθώς ο αριθμός των οχημάτων που έχουν κλαπεί ξεπέρασε τις 26.400 οχήματα έναντι 24.986 αυτοκινήτων το 2014.
Κανονικά καταβάλλονται οι δόσεις δανείων των κλεμμένων ΙΧ
Σε αδιέξοδο βρίσκονται χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οι οποίοι έχουν πέσει θύμα κλοπής και τα έχουν αποκτήσει μέσω τραπεζικού δανεισμού καθώς από την μία δεν μπορούν να εισπράξουν την αποζημίωση κλοπής από τις ασφαλιστικές εταιρείες και από την άλλη είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν τις δόσεις κανονικά προς το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που έχουν λάβει το δάνειο.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από την επιβολή των Capital Controls η οποία απαγορεύει την εξόφληση των δανείων ακόμη και αν πρόκειται για κλοπή.
Ειδικότερα χιλιάδες ιδιοκτήτες καινούριων αυτοκινήτων που τα απέκτησαν μέσω τραπεζικού δανεισμού αναγκάζονται να καταβάλλουν κανονικά τις δόσεις αποπληρωμής ακόμη και αν έχει παρέλθει το τρίμηνο που ορίζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες για την καταβολή της αποζημίωσης καθώς τα capital controls δεν επιτρέπουν την εξόφληση του δανείου.
Ωστόσο πέραν της καταβολής των δόσεων πολλές ασφαλιστικές παραχωρούν όχημα αντικατάστασης σε περίπτωση κλοπής το οποίο δίδεται για περίπου 3 μήνες, δηλαδή μέχρι να παρέλθει ο χρόνος καταβολής της αποζημίωσης.
Ομως εξαιτίας των capital controls η αποπληρωμή του δανείου μπορεί να γίνει μόνο με την καταβολή μετρητών οπότε οι ιδιοκτήτες των κλεμμένων ΙΧ μένουν χωρίς μεταφορικό μέσο, χωρίς αποζημίωση και παράλληλα καταβάλουν κανονικά τις δόσεις…
Στελέχη από τον ασφαλιστικό κλάδο επισημαίνουν στο Enikonomia πως αν δεν υπάρξει εξαίρεση της εξόφλησης δανείων για τα κλεμμένα ΙΧ τότε το πρόβλημα θα διογκωθεί δημιουργώντας περαιτέρω δυσλειτουργίες τόσο στον κλάδο του αυτοκινήτου όσο και στις ασφάλειες.
Πάντως μέχρι να υπάρξει τροποποίηση στα capital controls για τα κλεμμένα ΙΧ που έχουν αποκτηθεί μέρσω τραπεζικού δανεισμού οι πρώην κάτοχοί τους θα πρέπει να αποπληρώνουν κανονικά τις δόσεις του δανείου τους…