Μέτρα εναντίον της κυκλοφορίας των παλαιών και ρυπογόνων
αυτοκινήτων λαμβάνουν αρκετά κράτη-μέλη με στόχο τον περιορισμό της
ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Έτσι, μετά
τα διόδια που επιβάλλονται στα ρυπογόνα αυτοκίνητα στο Λονδίνο οι Αρχές του
Παρισιού απαγόρευσαν την κυκλοφορία οχημάτων με 1η άδεια κυκλοφορίας πριν
το1997 με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά και της αιθαλομίχλης
στη γαλλική πρωτεύουσα. Κύρια αιτία είναι το γεγονός πως ενώ τα παλαιά οχήματα
αποτελούν μόλις το 10% του στόλου οχημάτων που κυκλοφορούν στο Παρίσι,
ευθύνονται για το 50% της ρύπανσης.
Ο Δήμος για να καταπολεμήσει το πρόβλημα
νέφους που έχει προκύψει στη γαλλική πρωτεύουσα έχει θεσπίσει ημέρες χωρίς
αυτοκίνητο, ενώ παράλληλα έλαβε δραστικά μέτρα για τη μείωση του αριθμού των
παλαιών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους με 1η άδεια κυκλοφορίας πριν το 1997, καθώς και
όλες τις μοτοσικλέτες που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά πριν το 2000.
Η απαγόρευση
ισχύει
και για τους κατόχους συλλεκτικών αυτοκινήτων. Ωστόσο,
οι οδηγοί αυτών θα μπορούν να
χρησιμοποιούν τα παλαιότερα
οχήματα στο Παρίσι το Σαββατοκύριακο.
Στην άποψη ότι η απαγόρευση πιθανότατα
θα επηρεάσει κατοίκους χαμηλού εισοδήματος,
αντιπαραβάλλεται το γεγονός ότι η πόλη έχει αφιερώσει πόρους για την προώθηση
εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένου ενός προγράμματος ενοικίασης
ποδηλάτων και μιας αντίστοιχης νέας υπηρεσίας με ηλεκτρικά σκούτερ.
Στους
παραβάτες θα επιβάλλονται πρόστιμα από 35 έως 45 ευρώ. Σε πρώτη φάση θα επιβάλλεται
πρόστιμο 35 ευρώ από την 1η Οκτωβρίου
2016 στην περίπτωση που ένα αυτοκίνητο κινείται παρά την απαγόρευση. Σε δεύτερη
φάση, από την 1η Ιανουαρίου2017, κάθε αυτοκίνητο θα εφοδιαστεί με ένα σήμα που θα δείχνει το επίπεδο της ρύπανσης
που προκαλεί και θα βρίσκεται τοποθετημένο στο παρμπρίζ κάθε αυτοκινήτου που
εισέρχεται στο Παρίσι. Όποιος οδηγός δεν εφοδιαστεί με το σχετικό πιστοποιητικό,
θα καταβάλλει πρόστιμο 45 ευρώ.