Του Γιώργου Κ. Ανδρή
[email protected]
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη καθώς κάποιες κυβερνήσεις θεσπίζουν μέτρα εναντίον της απόκτησης πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων λόγω… της ρύπανσης που προκαλούν.
Ο Πρόεδρος της Renault-Nissan Carlos Ghosn σχετικά με την παραπάνω εξέλιξη ανάφερε χαρακτηριστικά στην Automotive News πως: «Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει επενδύσει τεράστια ποσά για να υιοθετήσει την οδηγία ρύπων Euro6 στους πετρελαιοκινητήρες και τώρα ξαφνικά μαθαίνουμε πως κάποιες χώρες λαμβάνουν μέτρα για την εξάλειψη ή την κατάργηση των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Αυτό δεν είναι ρεαλιστικό καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική.».
Τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου υπολογίζονται ότι ξεπερνούν το 50% του συνολικού στόλου οχημάτων το 2014 και είναι δημοφιλή εξαιτίας της χαμηλότερης κατανάλωσης καυσίμου που έχουν σε σχέση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα.
Επίσης το πετρέλαιο ως καύσιμο κίνησης είναι πολύ φθηνότερο σε σχέση με την βενζίνη εξαιτίας της χαμηλότερης φορολόγησής του.
Ο Γάλλος υπουργός Ενέργειας Σεγκολέν Ρουαγιάλ, λέει η Γαλλία θα κινηθεί μακριά από ντίζελ για τη μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx), τα οποία προκαλούν την αιθαλομίχλη.
«Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ένα μείζον ζήτημα δημόσιας υγείας», είπε. “Εξήντα τοις εκατό του πληθυσμού της Γαλλίας αναπνέει αέρα που δεν είναι υγιές.».
Ξεκινώντας αυτό το μήνα, η γαλλική κυβέρνηση θα καταβάλει επίσης ένα μπόνους 10.000 ευρώ στους καταναλωτές που αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να αντικαταστήσει ένα παλιό πετρελαιοκίνητο όχημα.
Εν τω μεταξύ, το κεντρικό Λονδίνο έχει αρχίσει να χρεώνει υψηλότερα τους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων για να παρκάρουν έξω από τα σπίτια τους σε σχέση με εκείνους που κατέχουν αυτοκίνητα βενζίνης.
Χωρίς Diesel ξεχάστε τα 95 γρ. το 2020
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν ότι τα πρότυπα Euro 6 που θα ισχύουν από τον Σεπτέμβριο στα νέα αυτοκίνητα θα κάνει τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων ένα «μη-ζήτημα».
«Το επίπεδο της απομάκρυνσης των ρύπων στο Euro 6 είναι πρωτοφανής», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της FCA, Sergio Marchionne.
Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων και Κατασκευαστών της Βρετανίας σε σχετική τους ανακοίνωση ανέφεραν πως οι εκπομπές NOx που παράγεται από τα νέα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ έχει μειωθεί 84% και κυμαίνεται σε 08 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο σε σχέση με το 2001.
«Χωρίς ντίζελ δεν θα υπάρξουν 95 γραμμάρια το 2020» ανέφερε ο CEO της PSA (Peugeot-Citroen) Carlos Tavares στην Automotive News Europe .
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επίσης είναι δυσαρεστημένες με το γεγονός πως η μελλοντική νομοθεσία κατά των εκπομπών για κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης δεν είναι σαφής.
«Οι κανονισμοί του 2018 δεν είναι καθόλου σαφείς, ιδιαίτερα γύρω από τα σωματίδια, τις εκπομπές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης και οι συντελεστές συμμόρφωσης. Υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα », δήλωσε ο Άντριου Φρέιζερ, διευθυντής της βαθμονόμησης γκάμα βενζινοκινητήρων της Ford Ευρώπης.
«Τεράστιος κίνδυνος»
Ο Pavan Potluri ανώτερος αναλυτής εταιρεία IHS Automotive αναμένει το μερίδιο ντίζελ να πέσει κάτω από το 50% από το 2020.
«Η μεγαλύτερη μείωση θα είναι σε minicar και subcompact οχήματα, ενώ το κόστος παραγωγής θα συρρικνώσει επικίνδυνα τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Pavan Potluri.
Παράλληλα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες νιώθουν την διάκριση μεταξύ πετρελαίου και βενζίνης και ο κ. Marchionne δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τον καθορισμό προτύπων. Αφήστε τα πρότυπα να τρέξουν, και να αφήσουμε τους ανθρώπους να συμμορφώνονται με τα πρότυπα. Αλλά μην καταργείτε τεχνολογίες».
Από την άλλη μεριά ο Διευθύνων Σύμβουλος της PSA κ. Tavares επισημαίνει με νόημα πως: «Αν οι Ρυθμιστικές Αρχές δεν τηρούν ουδέτερη στάση τότε δημιουργείται ένας τεράστιος κίνδυνος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες».