Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
«Καυτό» αναμένεται να είναι το φετινό καλοκαίρι για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς από την 1η Σεπτεμβρίου τίθεται σε ισχύ η οδηγία ρύπων Euro 6 ενώ επίσης προγραμματίζονται αλλαγές που ακόμη δεν έχουν οριστικοποιηθεί.
Μάλιστα την ίδια στιγμή φαίνεται πως η ΕΕ «άνοιξε» το θέμα της πετρελαιοκίνησης ζητώντας από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάξουν τον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών καυσαερίων ενώ ειδικά για την Ελλάδα εν εναμονή τελούν ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, ο ΦΠΑ ενώ ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστές οι προθέσεις του οικονομικού επιτελείου σχετικά με τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας.
Αρχικά λοιπόν έχουμε την αλλαγή στην Ευρωπαϊκή Οδηγία ρύπων η οποία τίθεται σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου και σίγουρα αλλάζει τα δεδομένα στις εισαγωγές καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Ειδικότερα από την 1η Σεπτεμβρίου δεν μπορούν να εκτελωνιστούν καινούρια αυτοκίνητα που δεν πληρούν την οδηγία ρύπων Euro VI με αποτέλεσμα οι ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες να πρέπει να έχουν καταβάλει το Τέλος Ταξινόμησης το αργότερο μέχρι τα τέλη Αυγούστου για να μπορέσουν να διαθέσουν στην ελληνική αγορά τους στόλους των αυτοκινήτων που έχουν αδιάθετους και πληρούν την οδηγία Euro V.
Κάτι τέτοιο σημαίνει πρακτικά πως οι ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες να διαθέσουν ένα σημαντικό μέρος από την μικρή ρευστότητά τους για να ταξινομήσουν τα αυτοκίνητα που έχουν αδιάθετα ενώ από την άλλη μεριά για να μπορέσουν να τα διαθέσουν άμεσα θα προβούν σε ένα μπαράζ εκπτώσεων και προσφορών προς όφελος βέβαια των καταναλωτών.
Βέβαια τα παραπάνω προϋποθέτουν πως θα έχει επέλθει συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και δανειστών ώστε να έχει εξαλειφθεί η αβεβαιότητα που έχει κυριεύσει τους καταναλωτές και να οδηγηθούν και πάλι στις εκθέσεις αυτοκινήτων καθώς οι πωλήσεις προς τις εταιρείες ενοικιάσεων ΙΧ ολοκληρώνονται το αργότερο στα μέσα Ιουνίου.
Στα υπέρ των ελληνικών εισαγωγικών εταιρειών εξαιτίας της αλλαγής ρύπων συγκαταλέγεται το γεγονός πως δεν έχουν μεγάλους στόλους αδιάθετων καινούριων αυτοκινήτων ενώ επίσης ήδη από το 2014 τα περισσότερα μοντέλα που κατασκευάζουν τα εργοστάσια πληρούν την οδηγία Euro 6.
Χάος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ
Ο κλάδος που «καρδιοκτυπά» κάθε φορά που αλλάζει η οδηγία ρύπων στην ΕΕ αφορά στους εμπόρους εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων οι οποίοι αν δεν εκτελωνίσουν μέχρι τα τέλη Αυγούστου το stock των μεταχειρισμένων ΙΧ που έχουν στις εκθέσεις τους κινδυνεύουν να καταβάλουν «διπλό» Τέλος Ταξινόμησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia ήδη ο ΣΕΕΑΕ έχει καταθέσει υπόμνημα προς το υπουργείο Οικονομικών ζητώντας την παράταση εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 αλλά καμία απόφαση ακόμη δεν έχει ληφθεί.
Πάντως κάθε φορά που αλλάζει η οδηγία ρύπων οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εκτελωνίζονται με «χαμηλό» Τέλος Ταξινόμησης για τουλάχιστον ένα χρόνο.
Τώρα σε περίπτωση που το οικονομικό επιτελείο αποφασίσει να μην δώσει καμία παράταση τότε οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα καταγράψουν τεράστια πτώση εξαιτίας της επιβάρυνσης που θα προκληθεί από τον «διπλασιασμό» του Τέλους Ταξινόμησης.
Επίσης όσοι έμποροι έχουν στις εκθέσεις τους εισαγόμενα μεταχειρισμένα που δεν έχουν εκτελωνιστεί θα πρέπει είτε να καταβάλλουν το Τέλος Ταξινόμησης με τον μειωμένο συντελεστή έως τα τέλη Αυγούστου είτε να τα επανεξάγουν σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος ώστε να μειώσουν τις απώλειες…