Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Alexander Dobrindt επιβεβαίωσε πως αυτοκίνητα του ομίλου VW που φέρουν το ειδικό λογισμικό μείωσης εκπομπής καυσαερίων έχουν πουληθεί και στην Ευρώπη.
Ωστόσο ο κ. Alexander Dobrindt είπε ότι δεν ήταν γνωστό πόσα από τα 11 εκατομμύρια οχήματα κυκλοφορούν στην Ευρώπη ενώ τόνισε με έμφαση πως προς το παρών αφορούν μόνο σε πετρελαιοκίνητα μοντέλα με κινητήρες χωρητικότητας 1,6 και 2,0 λίτρων. Ανέφερε επίσης πως και οχήματα άλλων κατασκευαστών θα ελεγχθούν…
Ο κ Dobrindt είπε επίσης πως θα είναι τυχαίες οι δοκιμές που θα πραγματοποιηθούν σε οχήματα που δεν έχουν κατασκευαστεί από την VW επισημαίνοντας πως: «Είναι σαφές ότι η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Κυκλοφορίας Αυτοκινήτων δεν θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στα μοντέλα της VW, αλλά θα πραγματοποιήσει επίσης δειγματοληπτικούς ελέγχους σε οχήματα που προέρχονται από άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων».
Πάντως στις ΗΠΑ τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα που φαίνεται να είναι εφοδιασμένα με το ειδικό λογισμικό αφορούν στα VW Golf, Beetle και Jetta παραγωγής 1009-2015 ενώ και το VW Passat μοντέλο 2014-2015 έφερε επίσης το λογισμικό μείωσης καυσαερίων.
Στις ΗΠΑ ωστόσο τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα δεν είναι τόσο δημοφιλή όσο στην Ευρώπη…
Οι κινητήρες «ΕΑ189»
Εκπρόσωπος της Volkswagen, δήλωσε σε ξένα Μέσα Ενημέρωσης πως ο κινητήρας turbodiesel EA189 διατίθεται σε τρεις εκδόσεις: 2-λίτρων, 1.6-λίτρων και 1.2-λίτρων ο οποίος είναι τρικύλινδρος.
Η Audi επιβεβαίωσε ότι χρησιμοποιήθηκε μια έκδοση του κινητήρα EA189 σε μοντέλα της Α1, Α3, Α4 και Α6.
Παράλληλα εκπρόσωπος από το εργοστάσιο της Audi στη Γερμανία ανέφερε ότι δεν ήταν σε θέση να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τα έτη παραγωγής ή τον αριθμό των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη.
Η Seat και η Skoda επίσης δεν ήταν σε θέση να δώσουν ακριβείς λεπτομέρειες. Ωστόσο, τα Skodas, που διαθέτουν το ντίζελ EA189 είναι επίσης χωρητικότητας 1.6-λίτρων ή 2-λίτρων και τοποθετούνται σχεδόν σε όλη τη γκάμα των μοντέλων της εταιρείας από το 2009.
Εκπρόσωπος της Seat δήλωσε στην El Pais πως περίπου 500.000 μοντέλα της ισπανικής εταιρείας είναι πιθανό να φέρουν το ειδικό λογισμικό μείωσης εκπομπών ρύπων.
80.000 αυτοκίνητα στην Ιρλανδία
Περίπου 80.000 αυτοκίνητα Audi, Skoda, Seat και VW με πετρελαιοκινητήρες από 1,2 έως 2 λίτρα πουλήθηκαν στην Ιρλανδία μεταξύ 2009 και 2014 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών.
Η VW Ιρλανδίας αρνήθηκε να δώσει οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τον αριθμό των αυτοκινήτων που έχουν πουληθεί με το παράνομο λογισμικό ή μοντέλα από τις τέσσερις μάρκες εμπλέκονται…
Ποια αυτοκίνητα επηρεάζονται;
Τα αυτοκίνητα με το τύπο πετρελαιοκινητήρα EA189, χωρητικότητας 1,2, 1,6 και 2 λίτρων, ο οποίος έχει τοποθετηθεί σε μάρκες του Volkswagen Group. Οι κινητήρες έχουν τοποθετηθεί VW, Audi, Seat και Skoda. Μεταξύ των μοντέλων με τις υψηλότερες πωλήσεις είναι το VW Golf και Passat, Audi A4, Skoda Octavia.
Οδηγώ ένα από αυτά. Τι πρέπει να κάνω;
Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζετε πως το συγκεκριμένο λογισμικό αν έχει τοποθετηθεί στο όχημα που έχετε αποκτήσει δεν είναι «επικίνδυνο» καθώς επηρεάζει μόνο τις εκπομπές καυσαερίων.
Ωστόσο θα πρέπει να κάνετε λίγη υπομονή μέχρι το εργοστάσιο να ανακοινώσει σε ποιες μάρκες του ομίλου και σε ποια μοντέλα έχει τοποθετηθεί το ειδικό λογισμικό μείωσης των ρύπων.
Μακροπρόθεσμα είναι πολύ πιθανό να υπάρξει ανάκληση των συγκεκριμένων μοντέλων για ενημέρωση του λογισμικού ή εκ νέου χαρτογράφηση.
Έχω αποκτήσει με δάνειο ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Τι πρέπει να κάνω;
Αρχικά όλοι οι δανειολήπτες που έχουν αποκτήσει κάποιο μοντέλο με το ειδικό λογισμικό θα πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλουν τις δόσεις τους κανονικά μέχρι τη στιγμή που το εργοστάσιο θα ανακοινώσει επίσημα ποια μοντέλα αφορά.
Σε περίπτωση που έχετε ήδη δώσει προκαταβολή για κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο που είναι πιθανό να φέρει το ειδικό λογισμικό θα πρέπει να απαιτήσετε να λάβετε πίσω την προκαταβολή ή να μην παραλάβετε το αυτοκίνητο στο όνομά σας μέχρι τις επίσημες ανακοινώσεις.
Τι γίνεται με τα Τέλη Κυκλοφορίας;
Το θέμα των Τελών Κυκλοφορίας αγγίζει τόσο το εργοστάσιο όσο και τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων καθώς η αύξηση των εκπομπών ρύπων αυτομάτως θα αυξήσει και τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις πως το λογισμικό μείωνε τους ρύπους σε ποσοστό 40% τότε μιλάμε για πολύ μεγάλη αύξηση των ετήσιων Τελών.
Για παράδειγμα αναφέρουμε τυχαία πως αν το όχημά σας με το ειδικό λογισμικό βρίσκονταν στην κλίμακα των 110 γρ./Co2 καταβάλατε για ετήσια Τέλη 99 ευρώ. Αν οι εκπομπές αυξηθούν στα 140 γρ./Co2 τότε τα ετήσια Τέλη ανέρχονται σε 154 ευρώ!
Αν πάλι οι ρύποι του οχήματός σας ήταν 140 γρ./Co2 τα Τέλη Κυκλοφορίς κυμαίνονταν σε 155,1 ευρώ. Με την αύξηση 40% των ρύπων αμέσως αυξάνονται σε 196 γρ./Co2 γεγονός που μεταφράζεται σε 499,8 ευρώ!
Επίσης θα πρέπει να τονιστεί πως η αλλαγή εκπομπών ρύπων θα πρέπει να υπολογιστεί αναδρομικά από το πρώτο έτος κυκλοφορίας του οχήματος δηλαδή αν έχει πρωτοκυκλοφορήσει σε κάποιο κράτος-μέλος το 2010 η διαφορά θα καταβληθεί και για τα πέντε χρόνια κυκλοφορίας του οχήματος…
Διεκδίκηση αποζημίωσης
Οι αγωγές είναι ένα θέμα που έχει ανοίξει ήδη στις ΗΠΑ αλλά και σε κάποια κράτη-μέλη. Από τη μία μεριά ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αλλά και έμποροι έχουν καταθέσει μαζικές αγωγές καθώς οι μεν ισχυρίζονται ότι εξαπατήθηκαν και οι δε ότι τα αυτοκίνητα που έχουν στις εκθέσεις τους έχουν υποστεί σημαντική μείωση αξίας.
Πάντως στελέχη από μεγάλα δικηγορικά γραφεία επισημαίνουν πως: «Οι καταναλωτές μπορούν να απαιτήσουν αποζημίωση για τυχόν αυξημένο κόστος καυσίμων, η απόσβεση της αξίας του οχήματος, δαπάνες και έξοδα που σχετίζονται με μελλοντικές επισκευές αλλά και της αύξησης των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας»…