Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Μοδάτο και αρκούντως εντυπωσιακό εξωτερικό design, καθότι έτσι απαιτούν το σύγχρονο marketing και το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Κι όμως ,πίσω από το όμορφο και πασπαλισμένο με μπόλικο life style «περιτύλιγμα», κρύβεται ένα ιδιαίτερα ικανό εκτός δρόμου τετρακίνητο το οποίο δίχως υπερβολή κινείται στα πρότυπα του θρυλικού προγόνου των 70s!
Δούρειος Ίππος αναμφίβολα το Jeep Renegade του 21ου αιώνα, που ήρθε για να αλλάξει το τοπίο στην δημοφιλή κατηγορία των SUV διεκδικώντας με αξιώσεις τη κορυφή.
Δεν μας εκπλήσσει λοιπόν το γεγονός ότι ήδη, στους λίγουςμήνες που διατίθενται στην ελληνική αγορά οι προσθιοκίνητες εκδόσεις του πωλούνται σαν «ζεστό ψωμί». Κάθε άλλο παρά μας εξέπληξε όμως και η μόλις προ ολίγων 24ωρων, ανάδειξη του Renegade από τον Ελληνικό Ειδικό Τύπο, σε «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016»!
Εννοείται πως στην παραπάνω εκτίμηση-τοποθέτηση, καταλήξαμε μετά την επταήμερη συμβίωση μας με την άρτι αφιχθείσα τετρακίνητη βενζινοκίνητη έκδοση 1,4 λίτρων με τους 170 ίππους, διανύοντας περισσότερα από 800 χιλιόμετρα σε κάθε είδους έδαφος. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή.
Το λέει η «καρδιά» του
Η ειδοποιός διαφορά της καινούριας τετρακίνητης έκδοσης του Renegade εντοπίζεται βεβαίως στα μηχανικά μέρη, αρχής γενομένης από τον κινητήρα, καθώς φέρει την ισχυρότερη εκδοχή του MultiAir2Turbo των 1,4 λίτρων, που αποδίδει 170 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 25,5 χλγμ. ροπής στις 2.500 σ.α.λ. Ιταλικής προέλευσης (βλ. γκρουπ FIAT) μηχανικό σύνολο προδιαγραφών Euro6 εγνωσμένης αξίας που εντυπωσιάζει με, το σύγχρονο τεχνολογικό του προφίλ (άμεσος ψεκασμός), τις γρήγορες του επιδόσεις(0-100 χλμ./ώρα σε 8,8 δευτ., τελική ταχύτητα 196χλμ./ώρα), αλλά και την χαμηλή κατανάλωση καυσίμου η μέση τιμή της οποίας στο τέλος της δοκιμήςμας «κλείδωσε» στα 9,0 λίτρα/100χλμ.
Τιμή άκρως ικανοποιητική αν λάβουμε υπόψη, τα 1.472 κιλά που ζυγίζει το τετράγωνο και ψηλό αμάξωμα.
Η συγκεκριμένη, ανέλπιστα καλή, επίδοση συνδέεται ασφαλώς με τον άμεσο ψεκασμό, την ελαστικότητα και την περίσσεια ισχύος του κινητήρα ελέω turbo, την σωστή κλιμάκωση του νέου αυτόματου κιβωτίου εννέα(!) σχέσεων, αλλά και το σύστημα Start&Stop που ανήκει στον βασικό εξοπλισμό της έκδοσης Limited.
Έτερη ειδοποιός διαφορά, τι άλλο, παρά η εξελιγμένη μετάδοση έτσι όπως αποδίδει στην πράξη, το σύστημα ελέγχου τετρακίνησης Selec-Terrain.
Μέσω ενός περιστροφικού χειριστηρίου που εδρεύει στην βάση της κεντρικής κονσόλας, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να κλειδώσει τη τετρακίνηση και να επιλέξει μεταξύ των τριών προγραμμάτων Snow, Sand, Mud, για κίνηση σε χιόνι, άμμο και λάσπη αντίστοιχα. Αναλόγως προγράμματος παραμετροποιούνται, η ανάφλεξη του κινητήρα, η λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου και του συστήματος ευστάθειας κ.α.
Υπό κανονικές συνθήκες κίνησης (είτε στην άσφαλτο, είτε σε βατό χωματόδρομο), το χειριστήριο παραμένει στην θέση Auto επιλογή που μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Αν το σύστημα ανιχνεύσει μειωμένη πρόσφυση, τότε περνάει σε τετρακίνητη διάταξη εμπλέκοντας (για όσο χρειάζεται) και το πίσω διαφορικό. Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό είναι καλοδεχούμενο, καθώς εξασφαλίζει μειωμένες φθορές και χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου.
Και μιας και στις παραπάνω γραμμές αναφερθήκαμε στο κιβώτιο ταχυτήτων, να πούμε πως πρόκειται για ένα εντελώς καινούριο αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων της γερμανικής ZF το οποίο αναδεικνύεται σε έναν ακόμα κρυφό άσσο του μοντέλου της Jeep.
Οι ομαλές εναλλαγές των σχέσεων και το άμεσο kickdown στην αυτόματη λειτουργία μεγιστοποιούν την ευχρηστία και μετατρέπουν σε παιχνίδι την μετακίνηση εντός πόλης.
Ωστόσο εμείς εντυπωσιαστήκαμε, από τον τρόπο που το συγκεκριμένο κιβώτιο αποδίδει στην χειροκίνητη λειτουργία, ιδιαίτερα στα κατεβάσματα σε…σβέλτους ρυθμούς. Υπό αυτές τις – ακατάλληλες και εντελώς εκτός κλίματος για την κατασκευή – συνθήκες η λειτουργία του προσομοιάζει με μηχανικό κιβώτιο και μονάχα στην υπερβολή (σε πολύ υψηλές στροφές περιστροφής του μοτέρ δηλαδή), θα πει stop στον ενθουσιώδη οδηγό του.
Η πυκνή κλιμάκωση των πρώτων έξι σχέσεων – οι έβδομη και όγδοη σχέση έχουν πιο μακριά κλιμάκωση(41,6 και 50,2 χλμ/ 1.000σ.α.λ. αντίστοιχα) ενώ η ένατη με 60 χλμ./ 1.000 σ.α.λ. αποτελεί ουσιαστικά overdrive – εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο τρόπο τις αρετές του κινητήρα, διαμορφώνοντας ένα σύνολο του οποίου η συνολική απόδοση παραπέμπει περισσότερο σε πολύ καλές υλοποιήσεις της μεσαίας κατηγορίας, παρά σε SUV.
Εντός, εκτός και…επί τα αυτά!
Εντός… δρόμου, καταρχήν, το Renegade 4WD δεν διαφέρει εμφανισιακά σε τίποτε από τα προσθιοκίνητα αδέλφια του, πέρα από το λογότυπο 4×4 που κοσμεί την πόρτα του χώρου αποσκευών.
Έχει την ίδια απόσταση από το έδαφος (20 εκ.) και φοράει ασφάλτινα ελαστικά. Έτσι στον δρόμο εμφανίζει την ίδια ευχάριστη εικόνα με εκείνα, με δύο σημαντικές διαφοροποιήσεις, επί τα βελτίω φυσικά. Πρώτον, η ανάρτηση έχει πιο μαλακές ρυθμίσεις με σημαντικά οφέλη στο τομέα της άνεσης, ειδικά εντός πόλης.
Κι αυτό χωρίς, να γέρνει περισσότερο αν το πιέσεις στις στροφές ή να νιώθεις αστάθεια ή τάσεις πλεύσης στην εθνική.
Και δεύτερον, στις στροφές ιδιαίτερα σε γλιστερή ή βρεγμένη άσφαλτο, η αυξημένη ελκτική πρόσφυση λόγω της τετρακίνησης μεγιστοποιεί την ενεργητική του ασφάλεια. Ασφαλές ακόμα για τον άπειρο, αφού η τυπική του αντίδραση στην υπερβολή είναι η προοδευτική υποστροφή που εξαλείφεται εν τη γενέσει της από το διακριτικό ESP και τίποτε άλλο πέραν αυτού.
Στον ανοιχτό δρόμο, τα χαμηλά επίπεδα θορύβου, η προσεγμένη ηχομόνωση και τα αναπαυτικά καθίσματα, καθιστούν το Renegade σε ιδανικό μέσο για πολύωρα ταξίδια, όπως διαπιστώσαμε σε μία σύντομη απόδραση μας στο πανέμορφο Καρπενήσι.
Εκτός… δρόμου, έξω στην φύση με άλλα λόγια, αποκαλύπτεται βέβαια με εμφατικό τρόπο ο πραγματικός χαρακτήρας αυτής της έκδοσης.
Η σοφιστικέ τετρακίνηση με τα τρία προγράμματα λειτουργίας για κίνηση σε χιόνι, άμμο ή λάσπη, η αυξημένη απόσταση από το έδαφος, οι γωνίες προσέγγισης (17,9ο), ράμπας (21,2ο) και διαφυγής (29,7ο) και βέβαια οι μαζεμένες διαστάσεις του αμαξώματος, άπαντα τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά, καθιστούντελικώς το Renegade γνήσιο Jeep!
Κινηθήκαμε σε αρκετά δύσκολες off road διαδρομές, με έντονες κλίσεις και μπόλικα νεροφαγώματα, με αρκετό άγχος είναι η αλήθεια αρχικά, λόγω ακατάλληλων ελαστικών και έλλειψης κοντών σχέσεων.
Τελικώς πρώτα μας εγκατέλειψε το…κουράγιο μας και πολύ αργότερα το Renegade είπε «αρκετά»!
Σκαρφαλώνει και κατεβαίνει πλαγιές με ευκολία (πολύτιμη αρωγός εδώ η πολύ κοντή κλιμάκωση της πρώτης σχέσης)με μία και μόνη προϋπόθεση: να μην είναι λασπωμένο το τερέν. Τα ακατάλληλα ελαστικά που λέγαμε…
Και επί τα αυτά!
Στιβαρή και προσεγμένη κατασκευή, ευρύχωρο για πέντε ενήλικες και ιδιαίτερα ποιοτικό σαλόνι κατά τα συνήθη πρότυπα της φίρμας, σύγχρονη σχεδίαση και ευχάριστος διάκοσμος, επιγραμματικά τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον εσωτερικό κόσμο και της συγκεκριμένης έκδοσης.
Η ψηλή θέση οδήγησης, η μελετημένη τοποθέτηση των χειριστηρίων και η πληθώρα θέσεων για μικροαντικείμενα, συνιστούν στοιχεία που κάνουν εύκολη και ευχάριστη την καθημερινότητα οδηγού-επιβατών και του εξασφαλίζουν πολύ καλή εργονομία.
Επιπλέον ο πλούσιος βασικός εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας της μοναδικής διαθέσιμης έκδοσης Limited της δοκιμής περιλαμβάνει κυριολεκτικά τα πάντα: ABS, ESC,Traction Control, ERM, Hill Start Assist, φώτα ημέρας, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, 6 αερόσακους, ψηφιακή ένδειξη πίεσης ελαστικών, σύστημα πολυμέσων Uconnect, με οθόνη αφής 5’’ 6 ηχείων, Bluetooth, θύρα USB και AUX ΙΝ, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός-πίσω, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέπτες, αισθητήρες παρκαρίσματος, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, χρωμιωμένες ράγες οροφής, προβολείς ομίχλης, κάθισμα οδηγού με ηλεκτρική οσφυϊκή υποστήριξη (2 ρυθμίσεων), δερμάτινο τιμόνι, συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης αποφυγής σύγκρουσης (Forward collision warning plus) και παρέκκλισης πορείας (Lane departure warning plus), αυτόματο διζωνικό κλιματισμό.
Οι 29.900 ευρώ που κοστίζει χωρίς απόσυρση ή 26.940 ευρώ με απόσυρση, τύποις, κατατάσσουν την νέα βενζινοκίνητη έκδοση του Renegade στις ακριβές προτάσεις.
Όμως αν συνυπολογιστούν, πέραντου πλουσιότατου βασικού εξοπλισμού και του πολύ καλού αυτόματου κιβωτίου, οι υψηλές εκτός δρόμου ικανότητες, ο ιδιαίτερα πολιτισμένος χαρακτήρας του στην άσφαλτο και ο κινητήρας φορολογικό ατού των 1,4 λίτρων, τότε έχουμε μία ολοκληρωμένη πρόταση άκρως δελεαστική, που αποζημιώνει σε καθημερινή βάση τον ιδιοκτήτη της με…πολλά χαμόγελα! Και είμαστε απόλυτα σίγουροι γι’ αυτό!
ΥΠΕΡ
Κινητήρας
Κιβώτιο 9 σχέσεων
Δυνατότητες Off-Road
Εξοπλισμός
ΚΑΤΑ
Τιμή