Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν μπαταρίες ιόντων λιθίου που υποβαθμίζονται μετά από εκατοντάδες κύκλους φόρτισης και χρήσης. Όπως όλες οι μπαταρίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά, και αυτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με την πάροδο του χρόνου υποβαθμίζονται και χάνουν μέρος της χωρητικότητάς τους. Έτσι γίνονται λιγότερο αποτελεσματικές, με συνέπεια να μειώνεται κάθε χρόνο, έστω και ελάχιστα, η χωρητικότητά τους, άρα και η ηλεκτρική αυτονομία του αυτοκινήτου.
Οι κατασκευάστριες εταιρείες είναι πεπεισμένες ότι η λειτουργία μίας μπαταρίας θα παρέχει την ανάλογη ισχύ για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτός είναι ο λόγος που οι περισσότερες δίνουν εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων. Φυσικά, η μπαταρία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν διαφέρει από μία μπαταρία ενός plug-in υβριδικού αυτοκινήτου, καθώς ισχύουν τα ίδια δεδομένα.
Η υποβάθμιση της μπαταρίας δεν επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την επιτάχυνση και τα επίπεδα κύλισης, παρά μόνο στην τελική αυτονομία του οχήματος. Σημειώνεται, ότι η μείωση της αυτονομίας σε ένα Nissan Leaf οκτώ ετών μπορεί να είναι περίπου 20% έναντι του νέου, σύμφωνα με ανεξάρτητες δοκιμές που έχουν γίνει πρόσφατα.
Η πλήρης φόρτιση ή η πλήρης εξάντληση της μπαταρίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να την υποβαθμίσει πιο γρήγορα. Η διατήρηση του επιπέδου φόρτισης μεταξύ περίπου 20% και 80% είναι η καλύτερη συντήρηση που έχει να κάνει ο οδηγός προκειμένου να πετύχει το ανώτερο επίπεδο χωρητικότητάς της.
Μάλιστα, είναι και το βασικό σημείο επισήμανσης των εταιρειών που προτείνουν μόνο τη φόρτιση 100% σε περίπτωση ταξιδιού. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συχνά αναφέρουν ως χρόνο φόρτισης το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας, αντί για πλήρη φόρτιση.
Η συχνή χρήση ταχέων φορτιστών DC έχει, επίσης, επιζήμια επίδραση στη διάρκεια ζωής των μπαταριών. Ωστόσο, η γρήγορη φόρτιση είναι ο πιο γρήγορος τρόπος για να ξαναγεμίσει μία μπαταρία και τα πιο γρήγορα δημόσια σημεία φόρτισης μπορούν να τα καλύψουν έως και το 80% σε μόλις 30-40 λεπτά.
Τα EV διαθέτουν εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης μπαταριών που συμβάλλουν, όταν χρειαστεί, στην αργή φόρτιση για να την προστατεύσει από την υπερφόρτιση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι γρήγοροι φορτιστές αρχίζουν να μειώνουν την ισχύ όταν οι μπαταρίες είναι γεμάτες περισσότερο από 80%.
Εάν φορτίζετε πιο αργά μέσω ενός σημείου φόρτισης στο σπίτι ή μιας οικιακής πρίζας, καλό είναι να φορτίζεται η μπαταρία τη νύχτα όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι χαμηλότερη, ενώ παράλληλα ο οδηγός, σε αυτήν την περίπτωση, έχει μεγαλύτερη οικονομία, επειδή δεν είναι ζώνη με μικρές ενεργειακές επιβαρύνσεις του ηλεκτρικού δικτύου. Μία άλλη συμβουλή είναι να κινηθεί το αυτοκίνητο το συντομότερο δυνατό αφού ολοκληρωθεί η φόρτισή του.
Εάν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν πρόκειται να διανύσει κάποια χιλιόμετρα, καλό είναι η μπαταρία να μη φορτιστεί πλήρως γιατί αυτό θα τη βοηθήσει να διαρκέσει περισσότερο. Η επιτάχυνση και η σκληρή χρήση του αυτοκινήτου φθείρουν πιο γρήγορα τη μπαταρία. Θα μειωθεί το εύρος μεταξύ των φορτίσεων, άρα θα υπάρξουν περισσότερες φορτίσεις με συνέπεια τη μείωση της χωρητικότητας. Επίσης, καλό είναι να αποφεύγονται οι ακραίες θερμοκρασίες, εάν είναι δυνατόν, καθώς αυτές μπορούν να μειώσουν την αυτονομία του αυτοκινήτου και την απόδοση της μπαταρίας.
Τέλος, οι περισσότερες νέες μπαταρίες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εγγυήσεις περίπου οκτώ ετών, δίνοντας την αίσθηση της αξιοπιστία της μπαταρίας. Τέτοιες εγγυήσεις, συνήθως, εγγυώνται τουλάχιστον το 70% χωρητικότητα μπαταρίας (και επομένως της εμβέλειας) στο τέλος της περιόδου κάλυψης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ