Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Το Honda Civic που φέρει το λογότυπο Type-R αποτελεί από το παρελθόν ένα δυνατό χαρτί για την ιαπωνική
αυτοκινητοβιομηχανία που απευθύνεται στους λάτρεις της σπορ οδήγησης αλλά και
των ιαπωνικών μοντέλων.
Τώρα το νέο Honda Civic Type-R κατέφθασε
πιο «άγριο» και «καθαρόαιμο» από ποτέ διαθέτοντας μιας άκρως εντυπωσιακή
σχεδίαση που δεν κρύβει τις διαθέσεις του αυτοκινήτου ενώ κάτω από το καπό του
βρίσκεται ο δίλιτρος υπερτροφοδοτούμενος VTEC κινητήρας ο οποίος αποδίδει 320
ίππους!
Ωστόσο κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας εκείνο που μας
προξένησε το ενδιαφέρον αφορούσε στο γεγονός πως το Honda Civic Type-R όπου κινούνταν
ή στέκονταν σταθμευμένο μαγνήτιζε τα βλέμματα των περαστικών οι οποίοι δεν
δίσταζαν να σχολιάζουν με άκρως θετικά σχόλια το ιαπωνικό μοντέλο!
Τόσο τα αεροδυναμικά βοηθήματα, οι τεράστιες δαγκάνες των
φρένων, τα ελαστικά χαμηλού προφίλ που δυστυχώς μπορεί να «τραυματιστούν»
εύκολα, όσο και οι οι τρεις απολήξεις των εξατμίσεων το κέντρο του πίσω
προφυλακτήρα δημιουργούν ένα μοναδικό σύνολο που ο καθένας θα ήθελε να έχει στο
γκαράζ του αντί για μια Mercedes ή BMW
καθώς είναι πολύ φθηνότερο από τα γερμανικά αντίστοιχα μοντέλα επιδόσεων και
προσφέρει περισσότερα στον ιδιοκτήτη του.
Η τιμή διάθεσης του Honda Civic Type-R ξεκινούν από τις 49.740 ευρώ ενώ τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας
ανέρχονται σε 431,2 ευρώ.
Μοναδική σχεδίαση
Η σχεδίαση όπως προαναφέραμε του Honda Civic Type-R είναι μοναδική
και μαγνητίζει τα βλέμματα των περαστικών είτε το αυτοκίνητο κινείται είτε
είναι σταθμευμένο.
Ωστόσο το αμάξωμα του αυτοκινήτου είναι βασισμένο στις
αναλογίες χαμηλού ύψους και μεγάλου πλάτους του νέου Civic hatchback, το οποίο
βέβαια για την έκδοση Type R ενισχύεται με μυώδη στιλιστικά στοιχεία ενώ
καταγράφονται και δυναμικές μετατροπές που προσφέρουν κορυφαία αεροδυναμική
απόδοση.
Το νέο Type R διαθέτει πιο ολοκληρωμένο αεροδυναμικό πακέτο
και περιλαμβάνει ένα πιο λείο κάτω τμήμα αμαξώματος, αεραγωγούς τύπου ‘air
curtain’ προς τα εμπρός ελαστικά, μία λεπτή πίσω πτέρυγα και γεννήτριες
στροβιλισμού στο πίσω άκρο της γραμμής οροφής. Το μυώδες, δυναμικό αμάξωμα
προσφέρει την καλύτερη στην κατηγορία ισορροπία άνωσης και αντίστασης,
συμβάλλοντας στη βελτιωμένη ευστάθεια σε υψηλές ταχύτητες.
Μπροστά, ο δυναμικός προφυλακτήρας επεκτείνεται από ένα
μεγάλο σπλίτερ με εφέ ανθρακονημάτων ενώ μία σπορ κόκκινη γραμμή περιβάλλει όλο
το αυτοκίνητο. Πρόσθετες θυρίδες εισαγωγής αέρα προσθέτουν πλάτος στον προφυλακτήρα,
και κυψελοειδή πλέγματα ολοκληρώνουν τις ανάγλυφες εισαγωγές αέρα.
Η δυναμική ερμηνεία της σχεδιαστικής ταυτότητας της Honda με
τους εμπρός προβολείς, επιτείνεται με ένα νέο αεραγωγό στο ρύγχος του
αυτοκινήτου. Όπως όλα τα προηγούμενα μοντέλα Type R, κοσμείται με το διάσημο
κόκκινο σήμα ‘Η’ της Honda.
Νέες ζάντες αλουμινίου 20-ιντσών σε berlina black, μοναδικές
στο Type R, συμπληρώνουν τις οπτικές αλλαγές, και κοσμούν τους διευρυμένους
θόλους των τροχών με ελαστικά 245/30 R20.
Ένας ‘ουσιαστικός’ ανθεκτικός διαχύτης με ανθρακονημάτινη
εμφάνιση εκτείνεται κάτω από τον φαρδύτερο πίσω προφυλακτήρα, που πλαισιώνει
τρεις πλήρως λειτουργικές απολήξεις εξαγωγής με ένα ζευγάρι πρόσθετων πτερυγίων
σε κάθε πλευρά. Η κεντρική απόληξη εξαγωγής είναι μικρότερης διαμέτρου.
Μοναδικές εξοχές στα άκρα της οροφής εστιάζουν στην πολύ εντυπωσιακή πίσω
πτέρυγα.
Hitech εσωτερικό
Το εσωτερικό των μοντέλων Type R είναι πάντα απαράμιλλο και
έχει μία παράδοση 25 χρόνων, από τότε που κυκλοφόρησε το πρώτο Honda με το
θρυλικό, κόκκινο σήμα.
Το νέο Civic Type R βασίζεται στο προηγμένο περιβάλλον της
καμπίνας του στάνταρ μοντέλου με νέα, σπορ καθίσματα υψηλής πλευρικής στήριξης.
Το σπορ εσωτερικό είναι σχεδιασμένο για να προσφέρει την πιο
άνετη και προηγμένη καμπίνα στην κατηγορία compact, και αποπνέει μία διακριτικά
μοντέρνα, κομψή και απλή αισθητική που συμπληρώνει το ανάγλυφο εξωτερικό.
Η κεντρική κονσόλα σχεδιαστικά θυμίζει «τεχνολογικό κέντρο».
Το κάτω τμήμα μπροστά από τον επιλογέα ταχυτήτων, είναι σχεδιασμένο σαν ένα διεπεπίπεδο
ράφι. Ένα δεύτερο ράφι πίσω από την κεντρική κονσόλα προσφέρει ένα πιο
διακριτικό αποθηκευτικό χώρο και πρόσβαση στις θύρες HDMI και USB, και στην
πρίζα 12v.
Στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας βρίσκεται η έγχρωμη οθόνη
αφής επτά ιντσών Honda CONNECT. Εκτός από επιφάνεια ελέγχου αφής για τις
λειτουργίες του συστήματος ενημέρωσης & ψυχαγωγίας και κλιματισμού, η οθόνη
ενσωματώνει μία κάμερα οπισθοπορείας. Επίσης προσφέρει αναβαθμισμένη
διαισθητική λειτουργία και πλήρη ενσωμάτωση smartphone μέσω Apple CarPlay® and
Android Auto.
Μπροστά από τον οδηγό, η νέα διάταξη των οργάνων είναι πιο
σαφής και φιλική προς το χρήστη. Μία νέα οθόνη επτά ιντσών TFT-LCD Driver
Information Interface (DII) κυριαρχεί στο κεντρικό τμήμα του ανανεωμένου ταμπλό
που περιλαμβάνει εικονικά όργανα και μία περιοχή στην οποία ο οδηγός μπορεί να
επιλέγει την απεικόνιση διαφορετικών ενδείξεων.
Μοναδική στο Type R είναι μία λειτουργία φωτισμού ειδική για
κάθε driving mode που περιλαμβάνει ειδικές ενδείξεις, όπως ενδεικτική λυχνία
LED αλλαγής σχέσης κιβωτίου, πίεση υπερπλήρωσης, επιταχυνσιόμετρο και
χρονόμετρο καταγραφής γύρων.
Όπως το νέο Civic hatchback, το νέο Type R διαθέτει τη σειρά
των τεχνολογιών ασφάλειας Honda SENSING, ένα από τα πιο ολοκληρωμένα πακέτα
ασφάλειας στην κατηγορία. Αυτό χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό πληροφοριών από
ραντάρ, κάμερες και προηγμένους αισθητήρες που βοηθούν και προειδοποιούν τον
οδηγό σε πιθανά επικίνδυνα σενάρια.
Επίσης, ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει Vehicle Stability
Assist (VSA) με έλεγχο πρόσφυσης, που αυξάνει τη δυνατότητα ελέγχου, ενώ το
όχημα επιταχύνει, φρενάρει στρίβει και
Indirect Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).
Ο χώρος αποσκευών είναι 414 λίτρα, και περιλαμβάνει ένα καινοτόμο,
συρόμενο κάλυμμα που σύρεται από το πλάι και αφαιρείται, επιβεβαιώνοντας ότι το
Type R παραμένει το πιο πρακτικό και ευέλικτο hatchback υψηλών επιδόσεων.
320 ίπποι!
Κάτω από το καπό του Honda Civic Type-R της δοκιμής μας είχε τοποθετηθεί ο δίλιτρος
υπερτροφοδοτούμενος VTEC κινητήρας ο οποίος αποδίδει
320 ίππους στις 6.500 σ.α.λ., και η μέγιστη ροπή 40 χλγρ. από 2.500 –
4.500 σ.α.λ.
Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 5,7
δευτερόλεπτα, ενώ η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 272 χλμ/ώρα. Αυτές οι
επιδόσεις το καθιστούν κορυφαίο στην κατηγορία του.
Τα προγράμματα οδήγησης
Μία μεγαλύτερη ποικιλία προγραμμάτων οδήγησης προσφέρει στο
νέο Civic Type R μεγαλύτερη χρηστικότητα συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο.
Το ‘Comfort’ mode προστίθεται στο στάνταρ ‘Sport’ και στο ‘+R’ mode που
προορίζεται για αγωνιστική οδήγηση. Το καθένα προσαρμόζει τους αποσβεστήρες,
την υποβοήθηση διεύθυνσης, την αίσθηση αλλαγών σχέσεων και την απόκριση του
γκαζιού, ανάλογα με τις απαιτήσεις (on demand)
Το Comfort mode προσφέρει μεγαλύτερη ενδοτικότητα και
καθημερινή χρηστικότητα συγκριτικά με το προηγούμενο Type R, με μία πιο μαλακή
ρύθμιση και πιο ομαλή αίσθηση διεύθυνση.
Το Sport mode παραμένει η στάνταρ ρύθμιση (default) κατά την
εκκίνηση. Προσφέρει ένα μίγμα άνεσης και δυναμικής απόκρισης και βρίσκεται
μεταξύ του στάνταρ και του R mode του προηγούμενου Type R.
Το +R mode παραμένει η επιλογή για οδήγηση στην πίστα. Η
απόκριση του κινητήρα αυξάνεται, με την καμπύλη ροπής να αλλάζει σε πιο
επιθετική και σπορ διάταξη, επιτρέποντας περισσότερη διαθέσιμη ροπή στις
χαμηλές στροφές.
Πιο Type-R από
ποτέ
Πιέζοντας το μπουτόν εκκίνησης του κινητήρα στο Honda Civic Type-R αμέσως ο
οδηγός του αντιλαμβάνεται τις «άγριες» διαθέσεις του κινητήρα αλλά και το τι
πρόκειται να επακολουθήσει αν πιέσει το πεντάλ του γκαζιού προς το πάτωμα!
Ωστόσο το Type-R μπορεί
να χρησιμοποιηθεί και ως ένα αυτοκίνητο καθημερινής χρήσης αλλά όταν ο οδηγός
του αποφασίσει να πιέσει το πεντάλ του γκαζιού παραπάνω τότε απλά
«μεταμορφώνεται» σε ένα ιαπωνικό υπερόπλο που δεν χαρίζει τίποτα σε κανέναν και
οι όποιες προκλήσεις καταλήγουν σε χαμόγελα!
Ωστόσο το Type-R όταν
κινείται στο εθνικό οδικό δίκτυο με ταχύτητες στο όριο του Κ.Ο.Κ. επιτυγχάνει
χαμηλή κατανάλωση καυσίμου η οποία κυμαίνεται πέριξ των 7 λίτρων για κάθε 100
χλμ. Ωστόσο ο οδηγός του δεν αναμένεται να μπορέσει να διατηρήσει ψηλά το
πεντάλ του γκαζιού με αποτέλεσμα όταν το βυθίσει προς το πάτωμα το ταχύμετρο
ανεβαίνει απίστευτα γρήγορα όπως και το στροφόμετρο ενώ αυξάνονται ανάλογα η
κατανάλωση αλλά και ο θόρυβος! Αλλά ποιος νοιάζεται μπορεί εύλογα να αναρωτηθεί
κανείς;
Στο επαρχιακό οδικό δίκτυο με συνεχείς στροφές το Type-R ξεδιπλώνει τις
αρετές του και επιτρέπει ατελείωτα παιχνίδια στο οδηγό του παρά το γεγονός πως
πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς.
Το ιαπωνικό υπερόπλο απέδειξε ότι διαθέτει αστείρευτα
περιθώρια πρόσφυσης, το τιμόνι είναι άμεσο όπως και τα φρένα, ενώ οι στροφές προσπερνιόνται
τόσο εύκολα που κάποιες φορές είναι ακόμη και πάνω από τις δυνατότητες του
οδηγού!
Μέσα στην πόλη το Honda Civic Type-R απλά μαγνητίζει τα βλέμματα των περαστικών από όπου περνάει
ή βρίσκεται σταθμευμένο και σίγουρα κινείται με ευκολία. Ωστόσο οι σκληρές
αναρτήσεις αλλά και τα ελαστικά πολύ χαμηλού προφίλ μειώνουν τον παράγοντα της
άνεσης. Και πάλι τίθεται το εύλογο ερώτημα. Ποιος νοιάζεται; Κανείς είναι η
άμεση απάντηση!
Πάντως καλό θα ήταν ο οδηγός του να προσέχει τις λακκούβες
καθώς τα ελαστικά χαμηλού προφίλ αλλά και οι ζάντες «τραυματίζονται» εύκολα και
το κόστος επισκευής ή αλλαγής τους είναι υψηλό.
Πέραν όμως των παραπάνω η διαδικασία παρκαρίσματος είναι
παιχνιδάκι λόγω της ύπαρξης κάμερας οπισθοπορείας…
ΥΠΕΡ
Σχεδίαση
Κινητήρας
Ιπποδύναμη
Εξοπλισμός
Συμπεριφορά
Αξιοπιστία
ΚΑΤΑ
Ελαστικά πολύ χαμηλού προφίλ