Του Γιώργου Κ. Ανδρή
[email protected]
«Φωτιά» στις εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης αλλά και στους χρήστες εταιρικών αυτοκινήτων βάζει η τρόικα καθώς σύμφωνα στο αποκλειστικό έγγραφο που δημοσίευσε η εφημερίδα «Αγορά» με τις απαιτήσεις από το ΔΝΤ αλλά και την ΕΕ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στα αυτοκίνητα και δη στα «εταιρικά».
Ειδικότερα στο έγγραφο αναφέρεται χαρακτηριστικά:
1. Καταργούνται οι συμψιφησμοί και οι επιστροφές ΦΠΑ στα καινούρια εταιρικά αυτοκίνητα.
2. Αναμόρφωση της φορολογίας στα αυτοκίνητα.
3. Aλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης τόσο στα ΙΧ ιδιωτικής χρήσης όσο και στα εταιρικά.
4. Αλλαγές στα Τέλη Κυκλοφορίας.
5. Αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται ως εισόδημα μέρος του μισθώματος κάποιου εταιρικού αυτοκινήτου στον χρήστη.
Βέβαι αδεν πρέπει να αψηφίσουμε το γεγονός πως τα τελευταία 6 χρόνια τα εταιρικά αυτοκίνητα αποτελούν από 45 έως και το 55% του συνόλου των πωλήσεων στα καινούρια αυτοκίνητα…
«Αυξήσεις» μαμούθ στα εταιρικά ΙΧ
Η φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων αποτιμάται σε ποσοστό 30% του κόστους των αποσβέσεων, των τελών κυκλοφορίας, του κόστους των επισκευών και συντηρήσεων καθώς και του χρηματοδοτικού κόστους αγοράς ή μίσθωσης, όπως αυτά προκύπτουν από τις εγγραφές στα βιβλία της επιχείρησης.
Τα ποσά αυτά φορολογούνται σαν εισόδημα από μισθωτή εργασία.
Δηλαδή αν κάποια εταιρεία διαθέτει δύο αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν οι υπάλληλοι και το ετήσιο κόστος τους ανέρχεται σε 12.000 ευρώ τότε ο κάθε υπάλληλος θα επιβαρυνθεί με βεβαίωση αποδοχών εισοδημάτων ίσο με το 30% της συνολικής ετήσια δαπάνης που ανέρχεται σε 1.800 ευρώ για τον καθένα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι για είναι δύο:
Η πρώτη πρόταση που εξετάζεται περιλαμβάνει την αύξηση του ποσοστού της συνολικής ετήσιας δαπάνης για τους χρήστες των εταιρικών αυτοκινήτων με το ποσοστό να ανέρχεται έως και και στο 40%.
Η δεύτερη πρόταση που εξετάζεται αλλάζει ριζικά τον τρόπο φορολόγησης των εταιρικών αυτοκινήτων για τους χρήστες και πλέον δεν θα λαμβάνεται υπόψιν το ετήσιο κόστος χρήσης αλλά η αξία λιανικής του οχήματος σε ποσοστό 30%.
Δηλαδή αν ένα όχημα κοστίζει 20.000 ευρώ τότε ο χρήστης θα επιβαρυνθεί με «εισόδημα» 6.000 ευρώ!
Σύμφωνα με στελέχη του οικονομικού επιτελείου η αλλαγή της φορολογίας των εταιρικών αυτοκινήτων έπρεπε να είχε πραγματοποιηθεί εδώ και καιρό καθώς βρίσκονταν στο απυρόβλητο και εξαιρούνταν από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης με «φωτογραφική» διάταξη από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Ειδικότερα αν κάποια εταιρεία έχει στόλο αυτοκινήτων εκ των οποίων 10 από αυτά έχουν κινητήρες πάνω από 2 λίτρα η εταιρεία δεν καταβάλει Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης για τα 10 οχήματα αλλά μόνο για ένα το οποίο διαθέτει τον μεγαλύτερο κυβισμό! Με αυτό τον τρόπο το κράτος έδινε φορολογική αμνηστεία στα υπόλοιπα εννέα οχήματα που κανονικά θα έπρεπε να καταβάλουν Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Επίσης ένα άλλο θέμα που έχει ανοίξει η τρόικα και αφορά στα εταιρικά αυτοκίνητα έχει να κάνει με τον συμψιφισμό ή τις επιστροφές ΦΠΑ που έχουν οι εταιρείες χρνομίσθωσης και μακροενοικίασης από τα πάγια ΙΧ που έχουν στους στόλους τους.
Η κατάργηση της ευνοϊκής ρύθμισης θα αναγκάσει τις εταιρείες να καταβάλλουν πολλά εκατομμύρια ευρώ…
Εταιρικά ΙΧ με… ξένες πινακίδες
Πέραν της τρόικας που θέλει την ριζική αλλαγή στη φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων πρόσφατα και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για τις πρακτικές που ακολουθεί σχετικά με τις εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης ΙΧ.
Μάλιστα από την Βουλή πρόσφατα πέρασε και ψηφίστηκε σχετική τροπολογία που επιτρέπει στις πολυεθνικές που έχουν έδρα άλλο κράτος-μέλος να χρησιμοποιούν εταιρικά αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες υπό προϋποθέσεις βέβαια.
Ωστόση σύμφωνα με την τροπολογία οι εταιρείες που έχουν έδρα άλλο κράτος μέλος μπορούν να μισθώνουν εταιρικά αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες και να κυκλοφορούν ελεύθερα στην Ελλάδα έως και έξι μήνες ενώ μετά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα πρέπει να καταβάλλουν ένα μικρό αντίτιμο του Τέλους Ταξινόμησης το οποίο ανέρχεται σε:
1. Για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των 18 μηνών με συντελεστη 1% επί του συνολικού Τέλους Ταξινόμησης για κάθε μήνα κυκλοφορίας και
2. Για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των 54 μηνών με συντελεστή 0,5% επί του συνολικού Τέλους Ταξινόμησης για κάθε μήνα κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η εν λόγω τροπολογία ανοίγει τον δρόμο σε ξένες εταιρείες χρονομίσθωσης να λειτουργήσουν στην Ελλάδα μισθώνοντας αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας τα οποία θα μπορούν να αντικαθιστούν κάθε 6 μήνες χωρίς να επιβαρύνονται οι χρήστες τους από την ελληνική φορολογία και οι εταιρείες χρνομίσθωσης να μην καταβάλλουν τους εγχώριους φόρους (Τέλη Κυκλοφορίας, κ.ά.).
Ωστόσο ο μεγαλύτερος φόβος των εταιρειών χρονομίσθωσης και ενοικίασης είναι η «κάθοδος» των ξένων εταιρειών στην αγορά ενοικίασης καθώς θα μπορούν να φέρνουν στόλους οχημάτων με ξένες πινακίδες κατά την διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου και να τα νοικιάζουν στους τουρίστες χωρίς να καταβάλλουν τίποτα στο ελληνικό κράτος από την χρήση τους…
Νέοι φόροι στα ΙΧ
Στο αποκλειστικό έγγραφο που δημοσίευσε η εφημερίδα «Αγορά» που περιλαμβάνει τις απαιτήσεις του ΔΝΤ και της ΕΕ ιδιαίτερη αναφορά γίνεται επίσης στο Τέλος Ταξινόμησης, στα Τέλη Κυκλοφορίας, τα καύσιμα αλλά και το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζεται πλέον με την Αξία Λιανικής των αυτοκινήτων και όχι με τον συνδυασμό κυβισμού του κινητήρα και της Εργοστασιακής Αξίας με αποτέλεσμα οι φόροι στα αυτοκίνητα να είναι υψηλότεροι όπως επίσης και οι τελικές τιμές προς τους καταναλωτές.
Στα Τέλη Κυκλοφορίας το οικονομικό επιτελείο έχει ήδη ανακοινώσει τις προθέσεις του και όλα θα εξαρτηθούν από τον ΕΦΚ στα καύσιμα καθώς στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι η μείωση των Τελών Κυκλοφορίας σε ποσοστό έως και 70% και το όποιο έλλειμμα παρουσιαστεί να αναπληρωθεί από τα καύσιμα.
Μάλιστα στο έγγραφο που δημοσίευσε η «Αγορά» γίνεται αναφορά για αλλαγή στους φόρους στα καύσιμα αλλά και στο Φυσικό Αέριο.
Δηλαδή ο ΕΦΚ θα αυξηθεί στην αμόλυβδη, το πετρέλαιο, το υγραέριο αλλά και στο Φυσικό Αέριο.