Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Τεράστιες απώλειες στα δημόσια έσοδα προκαλεί η νέα
«κομπίνα» που πραγματοποιούν κάποιοι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων
αυτοκινήτων.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες των «Ειδήσεων» μέχρι
πρότινος ήταν γνωστή η μέθοδος αποφυγής καταβολής ΦΠΑ μέσω ανύπαρκτων online καταστημάτων
εμπορίας αυτοκινήτων σε άλλα κράτη-μέλη, οι λεγόμενες «τριγωνικές πωλήσεις».
Τώρα οι επιτήδειοι κατάφεραν να εξελίξουν το σύστημα και
πλέον εκδίδουν και τιμολόγια ώστε να μην πληρώνουν τον ΦΠΑ κατά την εισαγωγή
των αυτοκινήτων στην Ελλάδα με μια νέα μέθοδο «τριγωνικών πωλήσεων».
Το σχέδιο εφαρμόζεται εδώ και πάρα πολλούς μήνες από μικρό
αριθμό εμπόρων αλλά όπως φαίνεται τώρα η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο
και ολοένα και περισσότεροι έμποροι υιοθετούν τον συγκεκριμένο τρόπο για να μην
πληρώνουν τον ΦΠΑ στην Ελλάδα και να έχουν ανταγωνιστικότερες τιμές από άλλους
εμπόρους.
Το κόλπο σύμφωνα με πληροφορίες των Ειδήσεων ξεκινά από την
Ιταλία όπου οι έμποροι προμηθεύονται τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (κυρίως από
εταιρείες ενοικιάσεων) και στη συνέχεια τα εισάγουν στη γειτονική Βουλγαρία
όπου ούτε εκεί καταβάλουν τον ΦΠΑ.
Η εισαγωγή των οχημάτων γίνεται από εταιρεία που έχουν
ιδρύσει οι επιτήδειοι στη Βουλγαρία και στη συνέχεια και ως διά μαγείας τα
μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εισέρχονται για να εκτελωνιστούν στα ελληνικά
Τελωνεία με πληρωμένο τον ΦΠΑ!
Με λίγα λόγια οι επιτήδειοι έχουν στήσει μια κομπίνα που
λειτουργεί άψογα μέχρι στιγμής καθώς οι Ελληνικές Τελωνειακές Αρχές από την
στιγμή που υπάρχει τιμολόγιο που αναγράφει πως έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ στην
Βουλγαρία δεν μπορούν να επιβάλουν εκ νέου την πληρωμή του.
Παράλληλα οι έλεγχοι γίνονται δειγματοληπτικά και μετά από
πολύ καιρό με αποτέλεσμα όταν αυτοί γίνουν είναι πολύ πιθανό οι εταιρείες που
φαίνεται να έχουν εξάγει τα οχήματα από την Βουλγαρία στην Ελλάδα να μην
υπάρχουν και τότε τα σπασμένα θα τα πληρώσει ο κάτοχος του οχήματος!
Μάλιστα στο στόχαστρο του υπουργείου Οικονομικών έχουν
εισέλθει πάνω από 230.000 ιδιοκτήτες εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
αποστέλλοντας πρόστιμα που αφορούν και κάποιες περιπτώσεις 10ετίας, αλλά ο
μεγάλος αριθμός καθυστερεί τις έρευνες αλλά και την επιβολή προστίμων στους
παραβάτες!
Στις περισσότερες περιπτώσεις οι ιδιώτες καταναλωτές δεν
έχουν ιδέα για τις παρανομίες που έχουν πραγματοποιηθεί κατά την εισαγωγή των αυτοκινήτων τους και ουδέποτε έχουν
μεταβεί στο εξωτερικό για να αποκτήσουν κάποιο αυτοκίνητο καθώς τα οχήματα τα
έχουν δει και παραγγείλει από εμπορίες αυτοκινήτων στην Ελλάδα.
Αθέμιτος ανταγωνισμός
Η μη καταβολή ΦΠΑ κατά την εισαγωγή εισαγόμενων
μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προκαλεί τεράστια «αιμορραγία» στα κρατικά έσοδα
ενώ παράλληλα δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στους νόμιμους εμπόρους
αυτοκινήτων.
Ειδικότερα οι επιτήδειοι έμποροι σε ένα αυτοκίνητο με αξία
μόλις 1.250 ευρώ γλιτώνουν 300 ευρώ από τη μη καταβολή του ΦΠΑ.
Ωστόσο σύμφωνα με στελέχη της αγοράς σε ένα «σαπάκι» των
1.250 ευρώ το «κέρδος» των 300 ευρώ είναι τεράστιο!
Σε ένα αυτοκίνητο με αξία 5.000 ευρώ το «κέρδος» για τον
επιτήδειο έμπορο ανέρχεται σε 1.200 ευρώ.
Αντίστοιχα σε ένα αυτοκίνητο 10.000 ευρώ το «κέρδος» για τον
έμπορο ανέρχεται σε 2.400 ευρώ.
Επίσης σε ένα αυτοκίνητο με αξία 20.000 ευρώ το κράτος χάνει
4.800 ευρώ από τη μη καταβολή του ΦΠΑ.
Σε όλα τα παραπάνω παραδείγματα οι τιμές διάθεσης των
μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που έχουν εισαχθεί χωρίς να έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ
πωλούνται σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τις αντίστοιχες των εγχώριων
μεταχειρισμένων ή των εισαγόμενων που οι έμποροί τους έχουν πληρώσει κανονικά
τον ΦΠΑ οι οποίοι απειλούνται με λουκέτο καθώς δεν μπορούν να μειώσουν τόσο
πολύ τις τιμές σε αντίστοιχα αυτοκίνητα που πωλούν οι επιτήδειοι έμποροι.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Ειδήσεις»