Του Γιώργου Κ. Ανδρή
‘Αμεσα έσοδα 400 εκατ. ευρώ από τα αυτοκίνητα φαίνεται πως θέλει να εισπράξει η κυβέρνηση καθώς στην παρουσίαση του Επιχειρησιακού προγράμματος της ΓΓΔΕ περιλαμβάνονται οι online έλεγχοι των αυτοκινήτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.
Να υπενθυμίσουμε πως πέραν των ΚΤΕΟ υπάρχει και η νομοθεσία για τα ανασφάλιστα οχήματα η οποία είναι σε ισχύ από τον Απρίλιο του 2013 αλλά σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ποτέ δεν έγινε ηλεκτρονική διασταύρωση μεταξύ των φορέων ώστε να ανακαλύψουν ποιοι ιδιοκτήτες κινούν ανασφάλιστα τα οχήματά τους και βέβαια ουδέποτε δεν έχει αποσταλεί κανένα ειδοποιητήριο στους παραβάτες!
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να κινούνται ανασφάλιστα σχεδόν 1 εκατ. οχήματα ενώ σχεδόν 2 εκατ. οχήματα δεν περνούν από ΚΤΕΟ δημιουργώντας τεράστιο έλλειμμα στα Δημόσια ‘Εσοδα και παράλληλα δημιουργούνται οι επικίνδυνες συνθήκες στην οδική ασφάλεια.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει ιδιοκτήτης ΚΤΕΟ στο Enikonomia πριν λίγους μήνες που δημοσιεύθηκε στα ΜΜΕ θέμα που αφορούσε την ηλεκτρονική διασταύρωση των οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ τα έσοδα από τα παράβολα από τις 110.000 ευρώ ξεπέρασαν τις 250.000 ευρώ και υπήρξε διπλασιασμός των οχημάτων που επισκέφθηκαν το ΚΤΕΟ για έλεγχο…
Απώλειες 400 εκατ. ευρώ!
Πάνω από 187 εκατ. ευρώ υπολογίζονται τα διαφυγόντα έσοδα από την αποχή των αυτοκινήτων από τα ΚΤΕΟ σύμφωνα με μελέτη που έχει εκπονήσει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδος καθώς η μέση αξία παραβόλου εκπρόθεσμου ελέγχου για ΙΧ και φορτηγά έως 3,5 τόνους ανέρχεται σε 75 ευρώ ενώ η αξία του ΦΠΑ υπολογίζεται σε 9,35 ευρώ.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Συνδέσμου με μερικό σύνολο των απωλειών ξεπερνά τα 210 εκατ. ευρώ.
Αν στα παραπάνω συνυπολιστούν και το πρόστιμο 400 ευρώ μειωμένο στο 1/8 αν το όχημα ελεγχθεί εντός 10 ημερών έσοδα για το κράτος ανεβαίνουν στα 335 εκατ. ευρώ!
Η αποχή των 750.000 δικύκλων από τα ΚΤΕΟ δημιουργεί απώλειες στα Δημόσια έσοδα ύψους 22,5 εκατ. ευρώ καθώς η μέση αξία παραβόλου εκπρόθεσμου ελέγχου υπέρ Δημοσίου ανέρχεται σε 30 ευρώ ενώ αν συνυπολογιστεί και ο «χαμένος» ΦΠΑ ο οποίος υπολογίζεται σε 4,68 ευρώ τότε το έλλειμμα αυξάνεται στα 26 εκατ. ευρώ.
Αν στα παραπάνω συνυπολιστεί και το 1/8 του προστίμου με βάση τον Κ.Ο.Κ. τότε οι απώλειες για το κράτος ξεπερνούν τα 37 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο του ελλείμματος που δημιουργεί η αποχή των δικύκλων από τα ΚΤΕΟ ανέρχεται σε 63,5 εκατ. ευρώ.
Αν αθροίσει κανείς τις απώλειες που δημιουργεί η αποχή οχημάτων και δικύκλων στα Δημόσια Ταμεία θα ανακαλύψει πως το κράτος χάνει 399.385.000 ευρώ!
«Παράπλευρες» απώλειες
Πέραν όμως των απωλειών που δημιουργούνται στα Δημόσια ταμεία από την μη καταβολή παραβόλων θα πρέπει να επισημάνουμε πως το Κράτος από την αποχή των οχημάτων από τα ΚΤΕΟ χάνει επίσης ασφαλιστικές εισφορές συνεπεία νέων θέσεων εργασίας που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν στα Ι.ΚΤΕΟ καθώς και έσοδα από την φορολογία των επιχειρήσεων συνεπεία αύξησης του κύκλου εργασιών τους.
Επίσης χάνει έσοδα, από τις επιχειρήσεις συνεργείων επισκευής & συντήρησης καθώς και πώλησης αναλωσίμων και ανταλλακτικών και τις επιχειρήσεις πώλησης μεταχειρισμένων και καινούργιων οχημάτων.
Με το ισχύον καθεστώς δεν υπάρχουν κίνητρα για την ορθή συντήρηση του στόλου και αντικίνητρα για την διατήρηση σε κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων.
Σημειώνεται ότι με την πάροδο 2 ετών από την προβλεπόμενη ημερομηνία ελέγχου, ο έλεγχος ΚΤΕΟ χάνεται οριστικά από τον κύκλο ζωής ενός οχήματος, κατ’ επέκταση και τα αντίστοιχα δημόσια έσοδα.
Online διασταυρώσεις
Σε όλη τη χώρα τα ΚΤΕΟ διαθέτουν μηχανογραφικό σύστημα συνδεδεμένο με το ΥΜΕ και αποστέλλουν καθημερινά on-line όλα τα στοιχεία διενεργούμενων ελέγχων δημιουργώντας έτσι μια αξιόπιστη βάση άμεσου ηλεκτρονικού ελέγχου.
Σε αυτά τα πλαίσια μετά την ηλεκτρονική διασταύρωση θα προκύπτουν οι παραβάτες ΚΤΕΟ, τα οχήματα που είναι σε ακινησία και τα οχήματα που ελέγχονται σε Δημόσια ΚΤΕΟ.
Ειδικότερα για τους παραβάτες ΚΤΕΟ θα συνεπάγεται αυτόματη βεβαίωση παράβασης βάση ΚΟΚ αξίας 400 ευρώ και μάλλον θα υπάρχει πρόσκληση των παραβατών με προθεσμία 10 ημερών ώστε να προσκομίσουν τα οχήματα για έλεγχο σε ΚΤΕΟ προκειμένου να εμφανιστεί το αποτέλεσμα ελέγχου στην βάση του ΥΜΕ και το πρόστιμο να μειωθεί βάση ΚΟΚ σε 50 ευρώ.
Για τα οχήματα που βρίσκονται σε ακινησία, για τα οποία οι αρμόδιες ΔΟΥ δεν ενημέρωσαν έγκαιρα το υπ. Οικονομικών θα προτείνεται η προσκόμιση αποδεικτικού ακινησίας σε οποιοδήποτε ΚΕΠ προκειμένου να επιτευχθεί άμεση ενημέρωση των μητρώων οχημάτων και προσωρινή απαλλαγή από την υποχρέωση ΚΤΕΟ.
Τέλος για τα οχήματα που ελέγχθηκαν σε Δημόσια ΚΤΕΟ τα προηγούμενα 2 έτη τα οποία δεν διέθεταν το σύστημα είναι πιθανό να πραγματοποιηθεί online ενημέρωση της βάσης του ΥΜΕ μέσω της προσκόμισης των ισχυόντων – γνησίων δελτίων ΚΤΕΟ σε οποιοδήποτε ΙΚΤΕΟ ή σε κάποιο ΚΕΠ.
Επιπλέον μέτρα
Η υλοποίηση των παραπάνω εκτός της αντιμετώπισης του φαινομένου πέραν της άμεσης είσπραξης μετρητών θα δημιουργήσει και άμεση ενημέρωση όλων των μητρώων οχημάτων, εντοπισμό και απόσυρση όλων των πλαστών δελτίων ΚΤΕΟ που διακινούνται έως σήμερα από παράνομα κυκλώματα τα οποία φοροδιαφεύγουν και αφαιρούν νόμιμα έσοδα από τα δημόσια ταμεία και τις επιχειρήσεις.
Επίσης θα είναι και αποτελεσματικότερος ο έλεγχος από τα κλιμάκια της Τροχαίας τα οποία έως σήμερα δεν έχουν δυνατότητες εντοπισμού των πλαστών δελτίων.
Στο στόχαστρο και οι υποκυβισμοί
Πέραν από τα ανασφάλιστα οχήματα αλλά και εκείνα που δεν περνούν από ΚΤΕΟ στο στόχαστρο της ΓΓΔΕ και του ΣΔΟΕ έχουν εισέλθει και οι ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν πραγματοποιήσει «εικονικές» αλλαγές κινητήρων με μικρότερο κυβισμό ώστε να γλιτώσουν από τους φόρους και τα Τεκμήρια.
Να υπενθυμίσουμε πως το ΣΔΟΕ έχει ήδη πιάσει 3.673 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οι οποίοι πραγματοποίησαν «εικονική» αλλαγή του κινητήρα του οχήματός τους «τοποθετώντας» μικρότερου κυβισμού!
Ειδικκότερα αρκετοί κάτοχοι κυρίως οχημάτων με κινητήρες 2 λίτρων και άνω μετά την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης έσπευσαν να πραγματοποιήσουν «εικονική» αλλαγή κινητήρα για να γλιτώσουν τον υπέρογκο φόρο καθώς το όχημά τους από 2 λίτρα εμφανίζονταν στην εφορία με κινητήρα 1.600 κ.εκ.
Οι συγκεκριμένοι κάτοχοι με αυτό το τέχνασμα γλίτωναν το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης ο οποίος ανέρχονταν σε 440 ευρώ ή λιγότερα ανάλογα με την παλαιότητα ενώ επίσης τα Τέλη Κυκλοφορίας από 660 ευρώ μειώνονταν στα 260 ευρώ και το τεκμήριο από 8.800 μειώνονταν κατά πολλές χιλιάδες ευρώ…
Το κόστος της «εικονικής» αλλαγής κινητήρα κυμαίνεται από 600 έως και 4.000 ευρώ και κυμαίνεται ανάλογα με τον αρχικό κινητήρα που έχει το όχημα.