Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Η κυβέρνηση έβαλε ένα τέλος στο πρόβλημα που είχε προκύψει με τις πινακίδες «ΔΟΚ» τις οποίες χρησιμοποιούσαν οι εμπορίες και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων καθώς κάποιος υπάλληλος του Υπουργείου Οικονομικών με βάση κάποιο νόμο του 1953 που είχε υπογράψει ο Βασιλεύς Παύλος (διάταξη 23 του νόμου 2367/1953) όριζε πως οι πινακίδες «ΔΟΚ» δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αυτοκίνητα που βρίσκονται σε φορολογική ακινησία.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη ήταν το αποτέλεσμα της παρέμβασης του υπουργού Επικρατείας Κ. Δημήτρη Σταμάτη ο οποίος εξήγησε το αυτονόητο στα υπόλοιπα κυβερνητικά στελέχη και τελικά διορθώθηκε ένα μεγάλο λάθος.
Επίσης και το πείσμα του Γενικού Γραμματέα του ΣΕΕΑΕ κ. Κώστα Κυράτσο αλλά και των υπολοίπων μελών του δ.σ. του Συνδέσμου βοήθησαν τα μέγιστα για την ακύρωση της «βασιλικής» διάταξης…
Το σκεπτικό
Μάλιστα το σκεπτικό ακύρωσης της σχετικής διάταξης του 1953 βασίστηκε στο γεγονός πως μετά από 62 χρόνια έχουν αλλάξει πολλά στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου και βέβαια μισό αιώνα πίσω δεν χρησιμοποιούνταν οι πινακίδες «ΔΟΚ» σε οχήματα που βρίσκονταν σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας.
Το έγγραφο
Ειδικότερα το έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών προς τις Αστυνομικές Αρχές της χώρας αλλά και προς τη ΓΓΔΕ που δημοσιεύει αποκλειστικά το Enikonomia επιτρέπεται και πάλι τη χρήση των «Δοκιμαστικών» πινακίδων κυκλοφορίας στις δικαιούχες επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το αν τα αυτοκίνητά τους βρίσκονται καθεστώς φορολογικής ακινησίας.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο: «Είναι προφανές ότι η χορήγηση και χρήση της ΔΟΚ αφορά ακριβώς τα οχήματα που βρίσκονται σε καθεστώς ακινησίας, αφού διαφορετικά η ΔΟΚ δεν θα ήταν απαραίτηση».
Επίσης το νέο έγγραφο ακυρώνει κάθε προηγούμενη θέση της Διοίκησης.
Ο νόμος του… «βασιλιά»
Το θέμα χρήσης των πινακίδων «ΔΟΚ» προέκυψε μετά από ερώτηση του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) προς το υπουργείο Οικονομικών σχετικά με τη χρήση των πινακίδων «ΔΟΚ» που έχουν όλες οι εμπορίες αυτοκινήτων και τις χρησιμοποιούσαν στα αυτοκίνητα που είχαν στις εκθέσεις τους.
Ωστόσο η απάντηση του υπουργείου ανέτρεπε όλα τα δεδομένα καθώς ξεκάθαρα τους ενημέρωνε πως απαγορεύεται η χρήση πινακίδων «ΔΟΚ» σε ενάριθμα αυτοκίνητα (που έχουν πινακίδες κυκλοφορίας) αλλά έχουν κατατεθεί με την αιτιολογία της «Προσωρινής Ακινησίας».
Η επίμαχη διάταξη
Στην έγγραφη απάντηση του υπουργείου Οικονομικών προς τον ΣΕΕΑΕ
μνημονεύτηκε η διάταξη νόμου του 1953 που υπογράφει ο Βασιλεύς Παύλος βάσει της οποίας οι κατασκευαστές, έμποροι και οι εν γένει αντιπρόσωποι πώλησης αυτοκινήτων οχημάτων δικαιούνται να κυκλοφορήσουν αποκλειστικά για δοκιμή τα προς πώληση αυτοκίνητα αφού καταβάλλουν τα νόμιμα Ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας.
Περαιτέρω με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 22 του νόμου 2367/1953 περί ακινησίας, όπως ισχύουν, επιτρέπεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις η κυκλοφορία αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας με προσωρινή άδεια και μέχρι 2 ημέρες το μήνα.
Οι περιπτώσεις αυτές είναι για τα ενάριθμα (με πινακίδες) αυτοκίνητα που βρίσκονται σε ακινησία σύμφωνα και με την εγκύκλιο 1109354/1188/Τ.&Ε.Φ./ΠΟΛ1132/3-12-2003, η δοκιμή, η επισκευή ή η πώληση αυτών καθώς επίσης σύμφωνα με την ΠΟΛ 1050/15-3-2001 κεφάλαιο 4ο, η παράδοση του οχήματος στις εγκαταστάσεις της ΕΔΟΕ.
Η προσωρινή άδεια χορηγείται αποκλειστικά και μόνο από τον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. Αφού καταβληθούν τα ανάλογα Τέλη Κυκλοφορίας, τα οποία σήμερα ανέρχονται στο ποσό των 4 ευρώ ανά ημέρα, ανεξάρτητα από το είδος του αυτοκινήτου ή της μοτοσικλέτας. (άρθρο 35 ν.3986, ΦΕΚ 152Α’).
Επίσης στην παράγραφο 3 περίπτωση δ, της εγκυκλίου ΠΟΛ 1132/3-12-2003 αναφέρεται ότι: «με την επιφύλαξη τυχόν άλλων διατάξεων αρμοδιότητας υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών η οδήγηση οχήματος, για το οποίο χορηγήθηκε προσωρινή άδεια κυκλοφορίας, επειδή από το νόμο (παρ. 7 άρθρο 22 του ν. 2367/1953) δεν γίνεται διάκριση, είναι δυνατή όχι μόνο από τον κύριο του οχήματος αλλά και από τρίτο πρόσωπο, με την προϋπόθεση βέβαια, ότι το αυτοκίνητο κυκλοφορεί αποκλειστικά για τους λόγους τους οποίους εκδόθηκε η προσωρινή άδεια κυκλοφορίας».
Ομαλότητα και πάλι
Η «ακύρωση» των πινακίδων «ΔΟΚ» είχε αναστατώσει όλες τις εισαγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα καθώς δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν αυτές ούτε για την επίδειξη χιλιάδων ακινητοποιημένων οχημάτων με αποτέλεσμα να μειωθούν οι πωλήσεις.
Με τη συγκεκριμένη τροπολογία επαναφέρεται η ομαλότητα στη λειτουργία χιλιάδων επιχειρήσεων.