Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Αύξηση 111,5% σημείωσαν οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο 11μηνο του 2014 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας επιβεβαιώνοντας τις αναλυτών της αγοράς μετά την αλλαγή του τελωνειακού καθεστώτος.
Ειδικότερα το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2014 εισήχθησαν στην Ελλάδα 12.715 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ έναντι 6.009 οχημάτων το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Ποιες μάρκες προτίμησαν οι αγοραστές
Η Opel φαίνεται πως έχει κερδίσει με διαφορά της προτίμηση των καταναλωτών στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα καθώς εισήχθησαν στην Ελλάδα 2.425 μοντέλα της και ακολουθεί η Toyota στην δεύτερη θέση με 1.376 αυτοκίνητα.
Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Smart με 1.134 αυτοκίνητα, στην τέταρτη η Ford με 1.049 ΙΧ και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Fiat με 1.018 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Στη συνέχεια ακολουθούν η Mercedes-Benz με 756, η VW με 740, η Citroen με 584, η Peugeot με 537, η Renault με 396, η Suzuki με 395, η BMW με 328, η Audi με 315, η Hyundai με 138, η Skoda με 123, η Mini με 112 και στην 17η θέση βρέθηκε η Land Rover με 108 εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές που επιλέγουν να αποκτήσουν κάποιο εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο καθώς έχουν αυξηθεί ραγδαία οι καταγγελίες σχετικά με «γυρισμένα» χιλιόμετρα στα κοντέρ των αυτοκινήτων με αποτέλεσμα οι πελάτες να νομίζουν ότι απέκτησαν ένα αυτοκίνητο με πολύ λιγότερα χιλιόμετρα απ’ όσα πραγματικά έχει διανύσει.
Οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να «αμυνθούν» οι καταναλωτές είναι πολλοί αλλά το Enikonomia προτείνει να ελέγχουν εξονυχιστικά το βιβλίο service του αυτοκινήτου που τους ενδιαφέρει.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχει καλό θα ήταν να καταγράψουν τον αριθμό πλαισίου του οχήματος και να ερευνήσουν το ιστορικό του είτε μέσω της ελληνικής εισαγωγικής είτε μέσω της εταιρείας που άνηκε το όχημα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις βέβαια τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ανήκουν σε εταιρείες χρονομίσθωσης ή εταιρείες ενοικίασης οπότε είναι εύκολο να αναζητήσει κανείς το ιστορικό του…
Μια άλλη μέθοδος αφορά στην αναζήτηση και ανεύρεση των Δελτίων Τεχνικών Ελέγχων του οχήματος στη χώρα που κυκλοφορούσε καθώς στα υπόλοιπα κράτη-μέλη τα ΚΤΕΟ αλλά και τα Υπουργεία Μεταφορών διατηρούν ηλεκτρονικό αρχείο των οχημάτων τους.
Μια άλλη μέθοδος αφορά στο Πιστοποιητικό Ταξινόμησης όπου αναγράφονται τα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου κατά τον εκτελωνισμό του. Ωστόσο μπορεί τα χιλιόμετρα να έχουν «γυριστεί» πριν την είσοδό των οχημάτων επί ελληνικού εδάφους…
Επίσης να υπενθυμίσουμε πως όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ πριν εκτελωωνιστούν περνούν από ΚΤΕΟ. Το αρχείο τεχνικών ελέγχων διατηρείται στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων…
Αθέμιτος ανταγωνισμός
Πληθαίνουν οι καταγγελίες μεταξύ των εμπόρων αυτοκινήτων για αντισυναδελφική συμπεριφορά κάποιων οι οποίοι αγοράζουν πολύ φθηνά μεταχειρισμένα ΙΧ από εταιρείες ενοικιάσεων του εξωτερικού τα οποία έχουν διανύσει πάνω από 200.000 χιλιόμετρα και στη συνέχεια πουλάνε τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα με την ένδειξη του χιλιομετρητή να κυμαίνεται κάτω από τις 65.000 χλμ.!
Τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν πάρα πολλές στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου οι οποίες δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό αλλά και ένα καχύποπτο κλίμα σε όλες τις εμπορίες αυτοκινήτων.
Οι νέοι συντελεστές απομείωσης αξίας των ΙΧ
Σημαντικές είναι οι μειώσεις των συντελεστών απομείωσης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από άλλα κράτη-μέλη καθώς σε πολλές περιπτώσεις η αξία μειώνεται πάνω από 28% κάνοντας περισσότερο προσιτή και δελεαστική την απόκτηση ενός αυτοκινήτου από δεύτερο χέρι από κάποιο άλλο κράτος-μέλος.
Παράλληλα καταργείται ο Φόρος Πολυτελείας για αυτοκίνητα που έχουν 1η άδεια κυκλοφορίας πριν τις 15 Μαρτίου του 2010 ενώ όσα μοντέλα έχουν ταξινομηθεί μετά την συγκεκριμένη ημερομηνία και έχουν αξία υψηλότερη των 20.000 ευρώ τότε σε αυτά επιβάλλεται κανονικά ο συγκεκριμένος φόρος.
Ενα ακόμη πολύ σημαντικό στοιχείο που μειώνει περαιτέρω τους φόρους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ έχει να κάνει με τη συνολική απομείωση της αξίας των οχημάτων που πλέον ορίζεται στο 95% από 81% που ίσχυε μέχρι πρότινος και απορρέει από τους νέους αυξημένους συντελεστές μείωσης σε συνδυασμό με τα διανυθέντα χιλιόμετρα.
Υψηλές μειώσεις σε σεντάν και κάμπριο
Για πρώτη φορά οι απομειώσεις αξιών διαχωρίζονται σε 5 κατηγορίες αμαξωμάτων που περιλαμβάνουν 4Χ4, Hatchback (5θυρα-3θυρα), Σεντάν (4θυρα), Κάμπριο, Κουπέ-Ρόουντστερ και Οχήματα Πολλαπλών Χρήσεων (MPV).
Η κάθε κατηγορία έχει διαφορετικούς συντελεστές μείωσης ωστόσο τα σεντάν αυτοκίνητα λαμβάνουν τις υψηλότερες εκπτώσεις από τις υπόλοιπες κατηγορίες.
Ειδικότερα για το πρώτο έτος κυκλοφορίας ο παλιός συντελεστής απομείωσης της αξίας ανέρχονταν σε 15,6% ενώ τώρα για ένα σεντάν ανέρχεται σε 25%, για κάμπριο 23%, για 4Χ4 σε 20%, για κουπέ-ρόουντστερ σε 18%, για χάτσμπακ 17% και για ένα πολυμορφικό σε 16%.
Αντίστοιχα για ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο ΙΧ 2ετίας ο παλιός συντελεστής απομείωσης ορίζονταν σε 24% και με βάση τους νέους συντελεστές για ένα σεντάν ανέρχεται πλέον σε 40%, σε κάμπριο 37%, για 4Χ4 σε 34%, σε κουπέ 31%, σε χάτσαμπακ 29% και πολυμορφικό σε 28%.
Πολύ μεγαλύτερες είναι οι διαφορές για εισαγόμενα οχήματα 4ετίας καθώς ο παλιός συντελεστής απομείωσης της αξίας ανέρχονταν σε 34,8%.
Με τους νέους συντελεστές ένα σεντάν 4ετίας η αξία του μειώνεται σε ποσοστό 58%, σε τετρακίνητο 54%, σε κάμπριο 52%, σε χάτσμπακ 48% και σε κουπέ και πολυμορφικά 44%.
Ωστόσο οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να λάβουν υπόψιν τους πως αυτή τη στιγμή οι χαμηλοί συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης από 10% έως και 50% επιβάλλονται σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 5.
Σε οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 ή Euro3 οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης διπλασιάζονται ή τριπλασιάζονται.
Πάντως στελέχη της αγοράς αλλά και εκτελωνιστές επισημαίνουν στο Enikonomia πως από τη στιγμή που αξία ενός οχήματος μειώνεται κατά 95% τότε όσο υψηλοί και να είναι οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης πάλι η απόκτηση ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου ΙΧ θα είναι πολύ δελεαστική και συμφέρουσα…
Ειδικότερα αν το εισαγόμενο σεντάν όχημα έχει κυκλοφορήσει πριν από 7 έτη τότε ο συντελεστής απομείωσης ανέρχεται σε 77% από 49,2% που ίσχυε μέχρι πρότινος.
Αν στα παραπάνω υπολογίσει κανείς πως η φορολογητέα αξία μειώνεται περαιτέρω ποσοστιαία με χρήση συντελεστή 0,30 για κάθε επιπλέον 500 χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο των 15.000 χλμ. τότε οι δασμοί στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα μειώνονται ακόμη περισσότερο.
Πάντως η απομείωση βάσει διανυθέντων χιλιομέτρων δεν πρέπει να ξεπερνά το 30% της αξίας ενώ η συνολική απομείωση (παλαιότητα και διανυθέντα χιλιόμετρα) δεν μπορεί να υπερβαίνει το 95%.
Το μέλος της Ομοσπονδίας Εκτελωνιστών Ελλάδος κ. Αθανάσιος Τσιταμπάνης μιλώντας στο «Enikonomia» τόνισε μεταξύ άλλων πως οι νέοι συντελεστές απομείωσης της αξίας των ΙΧ είναι προς την σωστή κατεύθυνση.
Ωστόσο τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα για να γίνουν πιο προσιτά χρειάζεται να μειωθούν περαιτέρω τα ποσοστά συντελεστών του Τέλους Ταξινόμησης σε παλαιότερες κατηγορίες οχημάτων όπως είναι εκείνα που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro4.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο τότε οι καταναλωτές θα έχουν την επιλογή ενός ασφαλούς και μη ρυπογόνου αυτοκινήτου σε άκρως δελεαστική τιμή απόκτησης επισημαίνει ο κ. Τσιταμπάνης.
Δυνατότητα πληροφόρησης
Για πρώτη φορά δίνεται επίσης και η δυνατότητα πληροφόρησης της φορολογητέας αξίας επιβατικών αυτοκινήτων εκ των προτέρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες προσδιορισμού αξιών ανεξάρτητα από την κατάθεση ή μη παραστατικού θέσης του αυτοκινήτου ή την υποβολή δήλωσης άφιξης οχήματος.
Η Φόρμα Πληροφόρησης θα επιστρέφεται συμπληρωμένη στον ενδιαφερόμενο προκειμένου εκείνος να προβεί στον υπολογισμό της τελικής φορολογητέας αξίας και του Τέλους Ταξινόμησης.
Παραδείγματα μείωσης δασμών
Μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σεντάν με τιμή χονδρικής πώλησης 25.000 ευρώ, Euro5, με ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας 23/9/2011 με 27.049 χιλιόμετρα και κινητήρα 1.895 κ.εκ. από χώρα της ΕΕ θα καταβάλλει 6.474, 40 ευρώ για Τέλος Ταξινόμησης ενώ με το παλαιό καθεστώς ο κάτοχός του θα έπρεπε να καταβάλει περίπου 8.000 ευρώ.
Ενα Audi A5 μοντέλο του 2011 με 29.000 χλμ. για να εκτελωνιστεί πλέον θα πρέπει να καταβληθούν 8.000 ευρώ για Τέλος Ταξινόμησης έναντι 9.700 ευρώ που ήταν με το παλαιό καθεστώς ενώ παράλληλα δεν θα καταβληθεί Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιτίας απομείωσης της αξίας που με το παλαιό καθεστώς ανέρχονταν σε 2.500 ευρώ.
Μία BMW 750 μοντέλο του 2011 με 30.000 χλμ. αν εκτελωνίζονταν με το παλαιό καθεστώς θα έπρεπε ο ιδιοκτήτης της να καταβάλει 21.000 ευρώ για Τέλος Ταξινόμησης και 18.500 ευρώ για Φόρο Πολυτελείας. Με το νέο καθεστώς το Τέλος Ταξινόμησης μειώνεται σε περίπου 15.000 ευρώ ενώ ο Φόρος Πολυτελείας επίσης μειώνεται σε 14.000 ευρώ.