Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να απαντηθεί ο γρίφος του οικονομικού επιτελείου σχετικά με τα Τέλη Κυκλοφορίας που θα κληθούν να καταβάλλουν πάνω από 5 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia πέραν των Τελών Κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 και αφορούν πάνω από 410.000 ιδιοκτήτες οχημάτων στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει πέσει και η αύξηση των Τελών Κυκλοφορίας στα οχήματα με κινητήρες 1.600 έως και 1.800 κ.εκ. τα οποία μπορούν να αποτελέσουν το βασικό ισοδύναμο στα έσοδα καθώς αφορούν πάνω από 1,1 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Παράλληλα ένας επιπλέον λόγος που εξετάζεται να αυξηθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας στα οχήματα με κινητήρες από 1.600 έως και 1.800 κ.εκ. έχει να κάνει και με την πολύ μεγάλη διαφορά στα Τέλη Κυκλοφορίας των αυτοκινήτων με κινητήρες 1.800 κ. εκ. με εκείνα των ΙΧ με κινητήρες 2 λίτρων.
Ειδικότερα τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων με κινητήρες 1.800 κ.εκ. ανέρχονται σε 300 ευρώ ενώ τα αντίστοιχα των δίλιτρων σε 660 ευρώ τα οποία να υπενθυμίσουμε πως επιβαρύνονται και από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης που ανέρχεται σε 5% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.
Ωστόσο ως «αντίμετρο» το οικονομικό επιτελείο εξετάζει τη μείωση των Τελών Κυκλοφορίας που υπολογίζονται με τον κυβισμό στα οχήματα με κινητήρες μεγάλου κυβισμού.
Μάλιστα ο στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι διπλός αν τελικά υιοθετηθεί το παραπάνω σενάριο καθώς από τη μία μεριά θα αυξήσει παρά πολύ τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας των αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.600 έως 1.800 κ.εκ. ενώ από την άλλη μεριά η μείωση των Τελών Κυκλοφορίας στα οχήματα με κινητήρες μεγάλου κυβισμού δεν θα δημιουργήσει απώλειες αλλά αύξηση στα έσοδα καθώς τα στελέχη του ΥΠΟΙΚ εκτιμούν πως θα αρθούν οι ακινησίες από τις εφορίες ενώ επίσης υπάρχει και η αύξηση 30% στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ με κινητήρες πάνω από 2,5 λίτρα…
Τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας ανά κατηγορία
Τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας ανήλθαν πέρσι λίγο πάνω από το 1 δισ. ευρώ ενώ οι κατατεθειμένες πινακίδες κυκλοφορίας ξεπερνούν τις 650.000.
Το 90% στο σύνολο των εσόδων από τα Τέλη Κυκλοφορίας προέρχεται από αυτοκίνητα που το ύψος των Τελών υπολογίζεται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα και υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα στην κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων με κινητήρες έως 900 κ.εκ. καταβάλουν Τέλη Κυκλοφορίας περίπου 95.000 ιδιοκτήτες και αφορούν το 2,6% του συνόλου του οχημάτων.
Στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία αυτοκινήτων με κινητήρες από 901 έως 1.400 κ.εκ. κυκλοφορούν πάνω από 2,1 εκατ. οχήματα και αφορούν στο 58,9% του συνόλου των οχημάτων και είναι εξαιρετικά δύσκολο να αυξηθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας σε αυτή την κατηγορία.
Στην κατηγορία αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.401 έως 1.600 κ.εκ. κυκλοφορούν και έχουν καταβάλει Τέλη Κυκλοφορίας πάνω από 850.000 ιδιοκτήτες και αφορούν στο 23,3% του συνόλου των ΙΧ που κυκλοφορούν.
Τα αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.801 έως και 2.000 κ.εκ. που κυκλοφορούν και καταβάλουν Τέλη Κυκλοφορίας οι ιδιοκτήτες τους ανέρχονται σε περίπου 200.000 και αφορούν στο 5,4% του συνόλου.
Οι κατηγορίες αυτοκινήτων με κινητήρες από 2.001 έως 3.000 κ.εκ. ανέρχονται σε 55.551 ΙΧ και αποτελούν το 1,5% του συνόλου του στόλου οχημάτων.
Τα αυτοκίνητα με κινητήρες από 3.001 έως και 4.000 κ.εκ. που κυκλοφορούν ανέερχονται σε πάνω από 20.000 ΙΧ και αφορούν μόλις το 0,5% του συνόλου.
Τέλος τα αυτοκίνητα με κινητήρες πάνω από 4.001 κ.εκ. τα οποία κυκλοφορουν ανέρχονται σε μόλις 7.147 ΙΧ και αποτελούν το 0,2% του συνόλου του στόλου οχημάτων.
Τα υπόλοιπα 70 εκατ. ευρώ προέρχονται από αυτοκίνητα που τα Τέλη Κυκλοφορίας τους υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 και αφορούν σε πάνω από 410.000 αυτοκίνητα αλλά τα έσοδα υπολογίζονται σε μόλις 70 εκατ. ευρώ. Οπότε οι όποιες αυξήσεις και αν αποφασιστούν δεν θα επιφέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα…
Να υπενθυμίσουμε πως τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας καταγράφουν κάθε χρόνο πτώση και μάλιστα από την αρχή της οικονομικής κρίσης έχουν χαθεί πάνω από 500 εκατ. ευρώ!
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το οικονομικό επιτελείο για ακόμη μία φορά στρέφεται στα αυτοκίνητα για να βρει τα ισοδύναμα ύψους 400 εκατ. ευρώ που αναζητά μέχρι τέλος του 2015 αλλά όπως επισημαίνουν στο Enikonomia αν συμβεί κάτι τέτοιο το ρίσκο είναι πολύ υψηλό.
Ειδικότερα αναφέρουν στο Enikonomia πως: «Αν καταργηθούν τα Μηδενικά Τέλη και αυξηθούν οι συντελεστές στα Τέλη που υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 τότε θα καταρρεύσει η αγορά των καινούριων αυτοκινήτων. Παράλληλα αν αυξηθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας που υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, με έμφαση στα 1600άρια και 1800άρια, τότε θα «νεκρώσει» και η αγορά των μεταχειρισμένων ΙΧ. Παράλληλα η μείωση των Τελών Κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα με μεγάλο κυβισμό δεν θα οφελήσει σε τίποτα καθώς τα υψηλά τεκμήρια αλλά και το κόστος χρήσης τέτοιου τύπου αυτοκινήτων δεν θα επιφέρουν καμία αύξηση στα έσοδα. ‘Αλλωστε πάνω από 70.000 αυτοκίνητα με κινητήρες μεγάλου κυβισμού έχουν εξαχθεί τα τελευταία χρόνια. Και βέβαια όλατα παραπάνω θα είναι προσωρινά καθώς ο ίδιος ο κ. Αλεξιάδης έχει εξαγγείλει ριζικές αλλαγές στην φορολογία των ΙΧ από τον επόμενο χρόνο…».