Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Αλαλούμ επικρατεί στα τελωνεία της χώρας από αυτοκίνητα Euro5 τα οποία δεν μπορούν να εκτελωνιστούν καθώς δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα η σχετική «παραδοσιακή» παράταση εκτελωνισμού με μειωμένους συντελεστές από το υπουργείο Οικονομικών.
Ειδικότερα από την 1η Σεπτεμβρίου έχει τεθεί σε ισχύ η οδηγία ρύπων Euro6 και απαγορεύεται να εκτελωνιστούν καινούρια αυτοκίνητα Euro5 ενώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβάλλεται διπλό Τέλος Ταξινόμησης. Δηλαδή το Τέλος Ταξινόμησης στα μεταχειρισμένα Euro5 από 5% έως 50% που κυμαίνονταν ανάλογα με τα κυβικά του κινητήρα του οχήματος ανέρχεται πλέον σε 14% έως 142% με αποτέλεσμα οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να γίνονται ασύμφορες…
Το Enikonomia έχει στη διάθεσή του κάποια «τρανταχτά» παραδείγματα της «ασύμετρης» φορολογίας που υπάρχει μεταξύ καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ενώ στην ουσία πρόκειται για ακριβώς ίδια αυτοκίνητα με ίδιους ρύπους!
Αρχικά έχουμε ένα αυτοκίνητο πόλης με κινητήρα 1.400 κ.εκ. με εργοστασιακή αξία 8.500 ευρώ στην οποία προστίθενται και τα μεταφορικά έξοδα 410 ευρώ. Το άθροισμά τους, 8.910 ευρώ αποτελεί τη φορολογητέα αξία του οχήματος. Το Τέλος Ταξινόμησης με συντελεστή 12% κυμαίνεται σε 1.069,20 ευρώ το οποίο αν υπάρχει απόσυρση μειώνεται στα 109,20 ευρώ!
Το ίδιο αυτοκίνητο αν εισαχθεί μεταχειρισμένο έχοντας κυκλοφορήσει για πρώτη φορά λίγους μήνες νωρίτερα και ανήκει στην οδηγία Euro5 και έχει διανύσει 15.000 χλμ. για να εισαχθεί στην Ελλάδα θα πρέπει να καταβληθεί διπλάσιο Τέλος Ταξινόμησης από το αντίστοιχο καινούριο Euro6 με τους ίδιους ρύπους!
Ειδικότερα το εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο με βάση τα νέο τρόπο υπολογισμού της φορολογητέας αξίας έχει την εργοστασιακή αξία του αντίστοιχου καινούριου οχήματος δηλαδή 8.500 ευρώ μειωμένη σε ποσοστό 16%. Η φορολογητέα αξία του εισαγόμενου μεταχειρισμένου ανέρχεται σε 7.550 ευρώ και ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης ανέρχεται σε 27% με αποτέλεσμα το τελωνείο να κοστίζει 2.038,50 ευρώ!
Στην περίπτωση του εισαγόμενου μεταχειρισμένου ΙΧ δεν υπάρχει βέβαια όφελος απόσυρσης οπότε η διαφορά στην φορολόγηση καινούριου με εισαγόμενου μεταχειρισμένου οχήματος κυμαίνεται από 969,30 ευρώ έως 1.929,3 ευρώ. Οπότε η διαφορά στην φορολόγηση ίδιων αυτοκινήτων μπορεί να ξεπεράσει και το 100%.
Ακόμη μεγαλύτερο είναι το χάσμα στην φορολόγηση των καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων όσο αυξάνονται τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα.
Ειδικότερα ένα καινούριο σεντάν όχημα με κινητήρα 1.800 κ.εκ. με εργοστασιακή αξία 18.000 ευρώ και επιπλέον 510 ευρώ για μεταφορικά έξοδα έχει φορολογητέα αξία 18.510 ευρώ.
Το Τέλος Ταξινόμησης στη συγκεκριμένη κατηγορία ανέρχεται σε 30% με αποτέλεσμα ο φόρος να υπολογίζεται σε 5.553 ευρώ χωρίς όφελος απόσυρσης.
Αν υπάρχει απόσυρση το Τέλος Ταξινίομησης μειώνεται στα 3.453 ευρώ.
Ακριβώς το ίδιο αυτοκίνητο με πάνω από 6 μήνες κυκλοφορίας σε άλλο κράτος μέλος και έχοντας διανύσει 15.000 χλμ. για να εισαχθεί στην Ελλάδα θα πρέπει να καταβληθούν 7.845,60 ευρώ στο ελληνικό τελωνείο για το Τέλος Ταξινόμησης…
Τελευταία αφήσαμε την μεγάλη κατηγορία αυτοκινήτων με κινητήρες υψηλού κυβισμού.
Για παράδειγμα έχουμε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 3.000 κ.εκ. με εργοστασιακή αξία 38.620 ευρώ (μαζί με τα μεταφορικά) στο οποίο επιβάλλεται και Φόρος Πολυτελείας.
Ειδικότερα το Τέλος Ταξινόμησης με συντελεστή 50% ανέρχεται σε 19.310 ευρώ ενώ ο Φόρος Πολυτελείας κυμαίνεται στα 15.448 ευρώ. Το σύνολο των φόρων στο συγκεκριμένο καινούριο ΙΧ ανέρχεται σε 34.758 ευρώ.
Το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο αν εισαχθεί ως μεταχειρισμένο και έχοντας διανύσει 15.000 χλμ. θα πρέπει να καταβληθούν στο Τελωνείο 56.457 ευρώ!
Αναλυτικότερα το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 44.049 ευρώ ενώ ο Φόρος Πολυτελείας αγγίζει τις 12.408 ευρώ.
Οπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς η αλλαγή της οδηγίας ρύπων από το Euro5 στο Euro6 έχει κάνει απαγορευτικές τις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ενώ ακόμη και αν κάποιος βρει μεταχειρισμένο Euro6 η εισαγωγή του είναι ασύμφορη καθώς η τελική του τιμή ξεπερνά την αντίστοιχη του καινούριου στην Ελλάδα…