Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Αυξάνονται οι τιμές διάθεσης των καινούριων αυτοκινήτων από την 1η Ιανουαρίου 2016 καθώς το μέτρο της απόσυρσης έχει λήξει επίσημα από τις 20 Δεκεμβρίου 2015 και από την αρχή της νέας χρονιάς το Τέλος Ταξινόμησης θα επιβάλλεται κανονικά χωρίς καμία έκπτωση.
Παράλληλα στα ύψη αναμένεται να «εκτοξευθεί» και το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων το 2016 καθώς τα έσοδα από το αντίστοιχο κόστος κτήσης έχουν «καταρρεύσει» την τελευταία 10ετία.
Ειδικότερα τα έσοδα από το κόστος κτήσης ΙΧ δηλαδή από τα Τέλη Κυκλοφορίας, το Τέλος Ταξινόμησης, τον ΦΠΑ αλλά και τον Φόρο Πολυτελείας αναμένεται να ανέλθουν φέτος σε 260 εκατ. ευρώ ενώ τα αντίστοιχα έσοδα του κράτους το 2005 ξεπέρασαν το 1,5 δισ. ευρώ.
Δηλαδή μέσα σε 10 χρόνια τα έσοδα από το κόστος κτήσης των αυτοκινήτων μειώθηκε 1,24 δις. ευρώ το οποίο προσπαθούν οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών να το αντλήσουν από το κόστος χρήσης.
Ωστόσο το φιλόδοξο σχέδιο των οικονομικών επιτελείων των τελευταίων ετών έχει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα με αποτέλεσμα να έχουμε πάνω από 650.000 κατατεθειμένες πινακίδες κυκλοφορίας και περίπου 928.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που κυκλοφορούν τα οχήματά τους χωρίς να έχουν καταβάλει τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου για αύξηση των εσόδων από το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων μπορεί να πετύχει μόνο στην περίπτωση που καταφέρει να επαναφέρει στην κυκλοφορίας τα οχήματα που βρίσκονται σε φορολογική «ακινησία» αλλά και να αντλήσει τα οφειλόμενα Τέλη κυκλοφορίας από τους ιδιοκτήτες που έχουν δημιουργήσει ένα κίνημα «Δεν πληρώνω Τέλη Κυκλοφορίας»…
‘Οσον αφορά χαρτιά απόσυρσης θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για οχήματα που έχουν εκτελωνιστεί μέχρι τις 31/12/2015. Επίσης η ισχύς τους σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να παραταθεί έως τις 31 Μαρτίου 2016…
Το σχέδιο για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 – Τέλος στα καύσιμα
Ο Αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης εδώ και μήνες διαμηνύει πως θα γίνει δικαιότερη η φορολόγηση των αυτοκινήτων με αιχμή του δόρατος τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έχουν πραγματοποιήσει τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου τα Τέλη Κυκλοφορίας θα μειωθούν το 2017 σε ποσοστό έως και 78,2% με την ταυτόχρονη επιβολή ενός Ειδικού Τέλους στα καύσιμα το οποίο σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ θα κυμαίνεται από 0,03 έως 0,05 ευρώ.
Ωστόσο στελέχη της αγοράς έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους σχετικά με το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα και υπολογίζουν πως για να μειωθούν τόσο πολύ τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2017 η αμόλυβδη πρέπει να αυξηθεί 0,23 ευρώ και το πετρέλαιο κίνησης κατά 0,19 ευρώ!
Μάλιστα για να εφαρμοστεί το σχέδιο μείωσης των Τελών Κυκλοφορίας 2017 θα πρέπει το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα να επιβληθεί από τον Μάρτιο του 2016…
Πάντως αν τελικά υιοθετηθεί η πρόταση του ΥΠΟΙΚ και τα Τέλη Κυκλοφορίας κυμανθούν από 50 έως 300 ευρώ για όλα τα αυτοκίνητα τότε είναι πολύ πιθανό να πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ.
Επίσης εκείνοι που δεν πληρώνουν θα αναγκαστούν να καταβάλλουν μέρος των Τελών Κυκλοφορίας από το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα για να κινηθούν.
Τεκμήρια – Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ένα ακόμη πεδίο που το οικονομικό επιτελείο θα αλλάξει ριζικά τα δεδομένα αφορά στα Τεκμήρια Διαβίωσης και κατ’ επέκταση στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Ειδικότερα το ΥΠΟΙΚ εξετάζει να αποσυνδέσει τα τεκμήρια διαβίωσης από τον κυβισμό του οχήματος και να τον συνδέσει με την Αξία Λιανικής των οχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα τεκμήρια διαβίωσης είναι «τσουχτερά» για αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής πάνω από 20.000 ευρώ όπως επίσης και το Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ο οποίος αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 3-5% ενώ στα αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής πάνω από 30.000 ευρώ το ποσοστό εξετάζεται να ανέλθει μεταξύ 8-10%.
‘Οσον αφορά στις μειώσεις των ποσών τόσο για τα Τεκμήρια Διαβίωσης όσο και για το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να μειώνεται κάθε χρόνο σε ποσοστό από 10% έως και 20% ανάλογα με την Αξία Λιανικής και σε βάθος 5ετίας ή 8ετίας να μην επιβάλλεται.
Πάντως στο στόχαστρο του οικονομικού επιτελείου έχουν εισέλθει και τα εταιρικά αυτοκίνητα στα οποία επιβάλλεται Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης μόνο σε ένα από τα οχήματα του στόλου που διαθέτει τον μεγαλύτερο σε κυβισμό κινητήρα…
Τέλος Ταξινόμησης
Τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης το οποίο επιβάλλεται κατά την εισαγωγή των αυτοκινήτων έχουν κυριολεκτικά καταρρεύσει καθώς φέτος υπολογίζεται πως θα αντληθούν μόλις 87 εκατ. ευρώ ενώ τα αντίστοιχα έσοδα το 2005 ανήλθαν σε 889 εκατ. ευρώ.
Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι η υιοθέτηση ενός δίκαιου συστήματος ώστε τα πραγματικά ακριβά αυτοκίνητα να επιβαρύνονται περισσότερο.
Ειδικότερα το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ περιλαμβάνει την αποσύνδεση του Τέλους Ταξινόμησης από την Εργοστασιακή Αξία και τον κυβισμό του κινητήρα και την σύνδεσή του με την Αξία Λιανικής προ φόρων. Με αυτό τον τρόπο το οικονομικό επιτελείο θα κάνει απαγορευτικές τις «υποτιμολογήσεις» των καινούριων αυτοκινήτων ενώ παράλληλα θα αυξηθούν τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης.
Επίσης η διακοπή του μέτρου της απόσυρσης θα αυξήσει τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης…
Φόρος Πολυτελείας
Ο Φόρος Πολυτελείας επιβάλλεται στα αυτοκίνητα κατά τον εκτελωνισμό τους και συνδέεται με την Εργοστασιακή Αξία των οχημάτων. Ωστόσο εξαιτίας των υποτιμολογήσεων το οικονομικό επιτελείο εξετάζει την άμεση σύνδεση του Φόρου Πολυτελείας επίσης με την Αξία Λιανικής προ φόρων ώστε να μην μπορεί κανείς να δηλώνει πλασματικές εργοστασιακές αξίες και το κράτος να μην χάνει έσοδα.
Παράλληλα με αυτό τον τρόπο θα μπουν τα θεμέλια ενός υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά καθώς μέχρι σήμερα οι μισές εισαγωγικές κατηγορούν τις άλλες μισές για αθέμιτο ανταγωνισμό.