Συνολικά 250 εκατομμύρια αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) το 2021, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Παράλληλα επισημαίνεται πως ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 1,2% σε σχέση με το 2020 και πως όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ πλην της Σλοβενίας (-4,1%), διεύρυναν τον στόλο αυτοκινήτων τους και μάλιστα τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατέγραψε η Σλοβακία (+8,2%). Από την άλλη πλευρά περίπου 29,5 εκατομμύρια φορτηγά κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα μισά από αυτά βρίσκονται:
- Στη Γαλλία (6,3 εκατομμύρια),
- Στην Ιταλία (4,3 εκατομμύρια)
- και την Ισπανία (3,9 εκατομμύρια).
Υπάρχουν περισσότερα από 6,4 εκατομμύρια μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της ΕΕ και υπάρχει μια αύξηση της τάξεως του 3,2% σε σύγκριση με το 2020, ενώ περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια φορτηγά έχει η Πολωνία. Επίσης, στην ΕΕ κυκλοφορούν 714.008 λεωφορεία με τα περισσότερα να βρίσκονται στην Πολωνία (126.547), στην Ιταλία (100.199) και στη Γαλλία (94.523).
Ο μέσος όρος της ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ε.Ε.
Σύμφωνα με την ACEA, ο μέσος όρος της ηλικίας των αυτοκινήτων στην ΕΕ είναι 12 ετών. Η Ελλάδα και η Εσθονία έχουν τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων, με οχήματα ηλικίας 17 ετών, ενώ τον χαμηλότερο μέσο όρο ηλικίας έχει το Λουξεμβούργο (7,6 χρόνια).
Η μέση ηλικία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ είναι τα 12 έτη. Από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ, η Ιταλία έχει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών (14 χρόνια), ακολουθούμενη από την Ισπανία (13,6 έτη). Τα φορτηγά είναι κατά μέσο όρο ηλικίας 14,2 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με μέσο όρο ηλικίας 22,7 ετών, η Ελλάδα έχει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών, ενώ τα νεότερα βρίσκονται στην Αυστρία (6,6 έτη) και τη Δανία (7,5 έτη). Τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους της ΕΕ έχουν κατά μέσο όρο ηλικία 12,7 ετών. Τα λεωφορεία της Ρουμανίας έχουν πάνω από 20 έτη ηλικία.
Παρά την έντονη αύξηση των πωλήσεων που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (ηλεκτρικά με μπαταρία και plug-in υβριδικά) εξακολουθούν να αποτελούν μόνο το 1,5% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της ΕΕ. Μόνο τρεις χώρες έχουν μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία μεγαλύτερο από 2% (Ισλανδία 4,6%, Ολλανδία 2,8%, Σουηδία 2,2%). Εκτός μετρήσεων είναι η Νορβηγία που αποτελεί μόνη της μια κατηγορία καθώς το 16,2% του στόλου αποτελείται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που κινούνται με ντίζελ εξακολουθούν να κυριαρχούν στην ΕΕ με το 91% του στόλου να χρησιμοποιεί αυτό το καύσιμο. Μόνο το 0,1% των φορτηγών στους δρόμους της ΕΕ έχει σύστημα κίνησης μηδενικών εκπομπών. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στα λεωφορεία, όπου τα πετρελαιοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 92,5% του στόλου της ΕΕ, με μόνο το 1,3% να είναι ηλεκτρικά και το 1,8% υβριδικά ηλεκτρικά. Ωστόσο, σημαντικά μερίδια ηλεκτρικών λεωφορείων βρίσκονται στην Ολλανδία (14,5%) και στο Λουξεμβούργο (7,8%).
Τέλος, η Ευρωπαϊκή Ένωση αριθμεί κατά μέσο όρο 567 επιβατικά αυτοκίνητα και 83 επαγγελματικά οχήματα ανά 1.000 κατοίκους.
Το Λουξεμβούργο έχει την υψηλότερη πυκνότητα αυτοκινήτων στην ΕΕ (698 ανά 1.000 άτομα), ενώ η Κύπρος έχει την υψηλότερη πυκνότητα επαγγελματικών οχημάτων (135 ανά 1.000 κατοίκους). Ωστόσο η χαμηλότερη πυκνότητα αυτοκινήτων βρίσκεται στη Ρουμανία (396), ενώ η Λιθουανία έχει τη χαμηλότερη πυκνότητα επαγγελματικών οχημάτων. Αξιοσημείωτο είναι δε πως το 43% των νοικοκυριών της Λετονίας δεν διαθέτει αυτοκίνητο, ενώ σχεδόν το 32% των γαλλικών οικογενειών έχει δύο επιβατικά αυτοκίνητα.