Του Γιώργου Κ. Ανδρή
[email protected]
Σχεδόν ένα στα τρία αυτοκίνητα επισκευάζεται σε παράνομα και αυτοσχέδια συνεργεία που βρίσκονται σε πυλωτές ή υπόγεια σπιτιών χωρίς να
κόβεται κανένα απολύτως νόμιμο παραστατικό ενώ παράλληλα οι χαμηλές τιμές δημιουργούν
συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου που
οδηγούνται σε λουκέτο.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ο αριθμός των αυτοκινήτων που
επισκευάζεται σε παράνομα συνεργεία ξεπερνά το 1 εκατ. ενώ από τα υπόλοιπα 2 εκατ. αυτοκίνητα μόλις τα μισά μεταβαίνουν σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία.
Η διάρκεια της εγγύησης διαδραματίζει σημαντικό
ρόλο στην επισκεψιμότητα των ιδιοκτητών αυτοκινήτων σε εξουσιοδοτημένα
συνεργεία, καθώς δεν επιθυμούν να χάσουν την ασφάλεια που τους παρέχει το εργοστάσιο. Αντίθετα, με το που λήξει η εγγύηση οι επισκευές γίνονται σε
μη εξουσιοδοτημένα ή παράνομα συνεργεία εξαιτίας του χαμηλότερου κόστους.
Οι
εξουσιοδοτημένες μονάδες προσπαθούν να προσελκύσουν τους ιδιοκτήτες οχημάτων
στα οποία έχει λήξει η εγγύηση με πακέτα σέρβις σε χαμηλές τιμές, όμως η…
«ανεύρεση» διαφόρων προβλημάτων πέραν του συμφωνηθέντος πακέτου απομακρύνει
τους πελάτες από τα εξουσιοδοτημένα λόγω αύξησης του κόστους…
Άκρως δελεαστικές τιμές
Μετά από έρευνα που πραγματοποίησε το enikos.gr διαπιστώσαμε
πως το εξαιρετικά χαμηλό κόστος δελεάζει ακόμη και τον πιο απαιτητικό ιδιοκτήτη
οχήματος.
Συγκεκριμένα απευθυνθήκαμε σε κάποιο εξουσιοδοτημένο συνεργείο, ζητώντας να μας δώσει μια προσφορά για αλλαγή δίσκο-πλατώ-ρουλεμάν σε ένα μεταχειρισμένο
αυτοκίνητο 7ετίας. Η τιμή των ανταλλακτικών μαζί με την εργασία ξεπερνούσε τα
400 ευρώ.
Για την πραγματοποίηση των ίδιων εργασιών και την χρήση
ίδιων ανταλλακτικών το κόστος σε μη εξουσιοδοτημένο συνεργείο μειωνόταν στα 280
ευρώ.
Σε «πειρατικό» συνεργείο σε πυλωτή κατοικίας το κόστος
αντικατάστασης δίσκου-πλατώ-ρουλεμάν έφτανε μόλις τα 160 ευρώ!
Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς το κόστος
αντικατάστασης δίσκου-πλατώ και ρουλεμάν μειώνεται έως και 60% αλλά σίγουρα τοποθετείται χωρίς καμία εγγύηση…
Επίσης τα ανταλλακτικά που χρησιμοποιούν τα εξουσιοδοτημένα
και μη συνεργεία έχουν διαφορές, ενώ στην περίπτωση του «πειρατικού» συνεργείου
τα ανταλλακτικά μπορεί να τα προμηθευτεί από την εξουσιοδοτημένη μονάδα που
εργάζεται ο «πειρατής» μηχανικός με έκπτωση ή ο ιδιοκτήτης αγοράζει τα
εφάμιλλης ποιότητας ή ιμιτασιόν ανταλλακτικά από την ελεύθερη αγορά με επίσης
χαμηλότερο κόστος.
Στα 40 εκατ. ευρώ ο τζίρος των «πειρατικών» συνεργείων
Τα «πειρατικά» συνεργεία σε πυλωτές, υπόγεια γκαράζ σπιτιών
μέχρι και σε πεζοδρόμια αυξάνονται συνεχώς και ο τζίρος τους κυμαίνεται σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα.
Από την άλλη πλευρά, το φαινόμενο εξελίσσεται σε μάστιγα για τους νόμιμους
επιχειρηματίες του κλάδου που βλέπουν να υπάρχει ένας ανίκητος ανταγωνιστής που
διαρκώς γιγαντώνεται, προκαλώντας μύρια προβλήματα όπως λουκέτα, απολύσεις και δημιουργώντας έναν στόλο επικίνδυνων αυτοκινήτων για κυκλοφορία, ενώ τα έσοδα που χάνει το κράτος υπολογίζονται σε πάνω από 100 εκατ. ευρώ.
Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς πως ο ετήσιος
τζίρος των παράνομων συνεργείων ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ!
Άλλωστε κανένα «οικιακό» συνεργείο δεν κόβει αποδείξεις και δεν
έχει άλλα έξοδα, σε αντίθεση με έναν νόμιμο επιχειρηματία του οποίου μόνο τα
μηνιαία πάγια λειτουργικά έξοδα ανέρχονται σε τουλάχιστον 25.000 ευρώ.
Πέραν όμως των συνεργείων σε σπίτια και πυλωτές οι παράνομες
εργασίες πλέον γίνονται και στα φανοποιεία που αποτελούσαν σημαντική πηγή
εσόδων για τις κάθετες και ανεξάρτητες νόμιμες επιχειρήσεις, ενώ πρόσφατα έχουν
παρουσιαστεί και κρούσματα με «μαϊμού» ανταλλακτικά.
«Αγκάθι» οι πειρατές μηχανικοί των εξουσιοδοτημένων συνεργείων
Το φαινόμενο των «πειρατών» μηχανικών αυτοκινήτων υπάρχει εδώ και δεκαετίες στην αγορά αλλά τα τελευταία χρόνια έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις.
Όπως λένε στελέχη της αγοράς στο enikos.gr το… «κακό» ξεκίνησε από κάποιους μηχανικούς εξουσιοδοτημένων συνεργείων οι οποίοι βλέποντας να μειώνεται συνεχώς ο μισθός τους εξαιτίας της κρίσης αλλά και της μείωσης των εργασιών, αποφάσισαν να «ψαρεύουν» πελάτες από τις μονάδες που εργάζονται το πρωί ως μηχανικοί.
Το εγχείρημα εγκυμονεί κινδύνους και για τους ίδιους καθώς πάρα πολλοί έχουν εντοπιστεί από τους ιδιοκτήτες των εξουσιοδοτημένων μονάδων και έχουν απολυθεί. Όμως, η οικονομική κρίση έχει αντιστρέψει τα δεδομένα και πλέον οι ιδιοκτήτες ΙΧ προτιμούν «πειρατές» μηχανικούς από εξουσιοδοτημένα συνεργεία ώστε να μειώσουν το κόστος.
Οι «πειρατές» μηχανικοί είναι περιζήτητοι, καθώς διαθέτουν όλες τις γνώσεις για να επισκευάζουν αυτοκίνητα συγκεκριμένων εταιρειών αλλά και τα ειδικά εργαλεία και λογισμικά ώστε να παρεμβαίνουν σε όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου.
Μάλιστα το κόστος των ανταλλακτικών μειώνεται κατά τουλάχιστον 30% αν τα ανταλλακτικά που θα χρησιμοποιήσει ο «πειρατής» μηχανικός είναι γνήσια, ενώ το κόστος εργασίας κυμαίνεται στο 1/10 της αξίας που θα πλήρωνε κανείς σε εξουσιοδοτημένο κατάστημα.
Για παράδειγμα, για αλλαγή φρένων (δισκόπλακες και τακάκια) σε εξουσιοδοτημένο κατάστημα η τιμή για τα ανταλλακτικά συν το κόστος εργασίας ανέρχεται σε 380 ευρώ, σε μη εξουσιοδοτημένο συνεργείο το κόστος μειώνεται σε περίπου 240 ευρώ και σε «πειρατικό» συνεργείο το κόστος περιορίζεται σε μόλις 125 ευρώ!
Λουκέτα
Τα ίδια ακριβώς δεδομένα επικρατούν και στις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων όπου αυξάνονται συνεχώς τα παράνομα online καταστήματα, οδηγώντας σε λουκέτο τις εκθέσεις αυτοκινήτων που λειτουργούν νόμιμα.
Άλλωστε μόνο τυχαίο δεν θεωρείται το γεγονός πως το 2008 λειτουργούσαν περισσότερες από 2.500 νόμιμες εξουσιοδοτημένες μονάδες (έκθεση, συνεργείο, φανοποιείο) , ενώ στα τέλη του 2017 αυτές ανέρχονταν σε λίγο πάνω από τις 1.300. Παράλληλα, από τους 20.000 υπαλλήλους που απασχολούσαν οι παραπάνω εξουσιοδοτημένες μονάδες το 2007, σήμερα δεν έχουν απομείνει ούτε 10.000 εργαζόμενοι…
Το φαινόμενο των «πειρατών» στους κλάδους εμπορίας αλλά και επισκευής αυτοκινήτων στην Ελλάδα πλέον έχει μπει στο στόχαστρο του υπουργείου Οικονομικών, αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να εντοπιστούν.
Οι «πειρατές» έμποροι αυτοκινήτων λειτουργούν με πάρα πολλούς τρόπους ώστε να ξεφεύγουν από την «τσιμπίδα» της εφορίας και της νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία αν κάποιος μεταβιβάσει πάνω από τρία αυτοκίνητα κατά την διάρκεια του έτους τότε αυτό συνάδει με επαγγελματική δραστηριότητα και θα πρέπει να καταβάλλει τις ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΦΚΑ αλλά και να αποδίδει ΦΠΑ και όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις που έχει κάποιος έμπορος με κατάστημα.
Ωστόσο οι «πειρατές» έμποροι για να ξεφύγουν από τη νομοθεσία, μεταβιβάζουν τα αυτοκίνητα – εμπορεύματα τα στα μέλη της οικογένειάς τους με αποτέλεσμα να μην μπορεί η εφορία να διαπιστώσει την παράβαση.
Από την άλλη μεριά υπάρχουν και οι τολμηροί «πειρατές» έμποροι οι οποίοι αδιαφορούν για τη νομοθεσία και πραγματοποιούν στο όνομά τους όλες τις αγοραπωλησίες αυτοκινήτων, καθώς πιστεύουν πως η εφορία δεν πρόκειται να τους ελέγξει.
Σύμφωνα πάντως με στελέχη της αγοράς πέραν των online «πειρατών» εμπόρων αυτοκινήτων, οι παράνομοι έμποροι ΙΧ έχουν βρει «στέγη» για τις αγοραπωλησίες τους στο παζάρι του Σχιστού κάθε Κυριακή, χωρίς οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να έχουν αντιδράσει έως τώρα παρά τις καταγγελίες που έχουν κατατεθεί…
Φοροδιαφυγή πάνω από 180 εκατ. ευρώ
Πάρτι φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής άνω των 180,8 εκατ.
ευρώ καταγράφεται ετησίως στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου εξαιτίας των
«πειρατών» που δραστηριοποιούνται σχεδόν σε όλο το φάσμα του κλάδου που
περιλαμβάνει πωλήσεις, service, φανοποιεία μέχρι και ανταλλακτικά.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) τα διαφυγόντα έσοδα
του κράτους ανά έτος ανέρχονται σε 180,8 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 50 εκατ.
ευρώ αφορούν σε απώλειες των ασφαλιστικών Ταμείων.
Μάλιστα, στα 100.000 αυτοκίνητα το κέρδος για κάθε ΙΧ
ανέρχεται σε 1.000 ευρώ, με τα κέρδη που δεν φορολογούνται να αγγίζουν τα 100
εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, χάνονται ο ΦΠΑ που υπολογίζεται σε 24 εκατ. ευρώ, καθώς και περίπου 10 εκατ. ευρώ από τον φόρο εισοδήματος.