“Τσουχτερά” πρόστιμα
καλούνται να πληρώσουν στο Δημόσιο πάνω από 1.150.000 φορολογούμενοι που
εντοπίστηκαν να κυκλοφορούν με ανασφάλιστα αυτοκίνητα ή απλώς να κατέχουν
ανασφάλιστα οχήματα, σύμφωνα με τον “Ελεύθερο Τύπο».
Οι εν λόγω φορολογούμενοι έλαβαν προχθές στα
e-mail τους ειδοποιητήρια από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με τα οποία
τους γνωστοποιείται ότι στις 6 Ιουνίου οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ διενήργησαν
διασταύρωση ανάμεσα στα στοιχεία του αρχείου των κυκλοφορούντων οχημάτων
και του αρχείου των κυκλοφορούντων με ασφαλιστική κάλυψη οχημάτων κι ότι κατά
τη διασταύρωση αυτή διαπιστώθηκε πως τα οχήματά τους ήταν ανασφάλιστα. Κάθε
παραλήπτης του συγκεκριμένου ειδοποιητηρίου καλείται να καταβάλει στο Δημόσιο
παράβολο ύψους 250 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο προβλεπόμενο διοικητικό
πρόστιμο που επιβάλλεται σε κάθε ιδιοκτήτη που εντοπίζεται να κυκλοφορεί με
ανασφάλιστο όχημα.
Πώς εντοπίστηκαν
Μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, την
Πέμπτη 1 Ιουνίου, μιας νέας απόφασης από την υφυπουργό Οικονομικών Κατερίνα
Παπανάτσιου, με την οποία τροποποιήθηκε σε ορισμένα σημεία της η απόφαση
για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων που είχε εκδώσει στις αρχές του
2016 ο τότε αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, οι αρμόδιες
υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ζήτησαν από τις ασφαλιστικές εταιρίες τις λίστες των
ασφαλισμένων οχημάτων προκειμένου να τις διασταυρώσουν με το αρχείο
κυκλοφορούντων οχημάτων που τηρείται στο ΤΑΧΙS. Η διασταύρωση αυτή ανέδειξε τα
ανασφάλιστα οχήματα και τους ιδιοκτήτες τους.
Λίγες μέρες μετά, στις 15 Ιουνίου, εστάλησαν στις
διευθύνσεις e-mail που έχουν δηλώσει οι ιδιοκτήτες αυτοί στο TAXISnet τα
ειδοποιητήρια με τα οποία ενημερώνονται ότι εντοπίστηκαν να μην έχουν ασφαλίσει
τα οχήματά τους και ότι για το λόγο αυτόn οφείλουν να εξοφλήσουν μέσω
e-παραβόλου το προβλεπόμενο πρόστιμο των 250 ευρώ.
Οι υπόχρεοι
Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται στα
ειδοποιητήρια, υποχρέωση καταβολής του προστίμου των 250 ευρώ, μέσω της
πληρωμής του αντίστοιχου ηλεκτρονικού παραβόλου, έχουν όλοι οι φορολογούμενοι
οι οποίοι εντοπίστηκαν στις 6 Ιουνίου να κατέχουν ανασφάλιστα οχήματα, ακόμη
και όσοι προχώρησαν στην ασφάλιση των οχημάτων τους λίγες… ώρες ή λίγες μέρες
μετά τη διασταύρωση αλλά πριν λάβουν ακόμη στα e-mails τους τα συγκεκριμένα
ειδοποιητήρια!
Οι ιδιοκτήτες των οποίων τα οχήματα είναι όντως ανασφάλιστα
υποχρεούνται να πληρώσουν το παράβολο προκειμένου να μπορέσουν στη συνέχεια να
ασφαλίσουν τα οχήματά τους. Τα στοιχεία όσων δεν πληρώσουν το παράβολο εντός
διμήνου από την παραλαβή των ειδοποιητηρίων θα σταλούν στις αρμόδιες
αστυνομικές αρχές για να προχωρήσουν στην επιβολή των ακόμη πιο αυστηρών μέτρων
που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία, δηλαδή στην αφαίρεση των πινακίδων και της
άδειας κυκλοφορίας των συγκεκριμένων οχημάτων και στην επιβολή επαυξημένων
προστίμων.
Ποιοι τη γλιτώνουν
Στα ειδοποιητήρια αναγράφονται οδηγίες και για τους
ιδιοκτήτες οι οποίοι:
α) δεν υποχρεούνται να προβούν σε ασφάλιση των οχημάτων τους
για οποιοδήποτε νόμιμο λόγο, όπως σε περίπτωση που έχει τηρηθεί η υποχρέωση
ασφάλισης του οχήματος, πριν από την ημερομηνία διασταύρωσης,
β) δεν είναι οι κάτοχοι των οχημάτων στα οποία αναφέρονται
τα ειδοποιητήρια ή έχουν πωλήσει ή έχουν αποσύρει τα αναφερόμενα οχήματα,
γ) έχουν θέσει τα οχήματά τους σε ακινησία, καταθέτοντας τις
πινακίδες στις αρμόδιες ΔΟΥ, οπότε κακώς κατηγορήθηκαν ότι κυκλοφορούν με
ανασφάλιστα οχήματα,
δ) διαπιστώνουν ότι υπάρχει λάθος στα στοιχεία κυκλοφορίας
των οχημάτων τους,
ε) απαλλάσσονται νομίμως από την υποχρέωση ασφάλισης των οχημάτων
τους.
Οι ιδιοκτήτες των περιπτώσεων αυτών πρέπει, αφού λάβουν τα
ειδοποιητήρια, να απευθυνθούν στις κατά περίπτωση αρμόδιες υπηρεσίες
(ασφαλιστική επιχείρηση, ΔΟΥ, υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών), προκειμένου να
προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για την ενημέρωση των δεδομένων τους ώστε τα
οχήματά τους να εξαιρεθούν από το αρχείο των ανασφάλιστων. Στις ανωτέρω
περιπτώσεις δεν υφίσταται υποχρέωση πληρωμής του ηλεκτρονικού παραβόλου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στα ειδοποιητήρια,
για τα οχήματα που έχουν περιληφθεί κατά λάθος στον κατάλογο των μη
ασφαλισμένων, θα πρέπει, κατά περίπτωση, να ακολουθείται η κατωτέρω διαδικασία:
*Αν το όχημα ήταν ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία
διασταύρωσης, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να απευθυνθεί στην ασφαλιστική
επιχείρηση στην οποία το έχει ασφαλίσει, προκειμένου να γίνουν οι εκ
μέρους της αναγκαίες ενέργειες.
*Αν το όχημα δεν ανήκε ποτέ στον φορολογούμενο ή έχει
αλλάξει αριθμό κυκλοφορίας ή έχει διαγραφεί ή ήταν σε ακινησία κατά την
ημερομηνία της διασταύρωσης, αυτός θα πρέπει να απευθυνθεί στην αρμόδια
για τη φορολογία του ΔΟΥ προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά
(βεβαίωση ακινησίας ή ιστορικό μεταβολών του συγκεκριμένου οχήματος από την
αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών, στην οποία έχει εκδοθεί η άδεια
κυκλοφορίας του κ.λπ.).
*Αν υπάρχει λάθος στα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας ή το
όχημα δεν ανήκει πλέον στον φορολογούμενο που παρέλαβε το ειδοποιητήριο,
θα πρέπει να απευθυνθεί στην αρμόδια, κατά τα προαναφερθέντα, Περιφερειακή
Υπηρεσία Μεταφορών.
*Αν υποβλήθηκε αίτηση μεταβίβασης του οχήματος σε ΚΕΠ και
δεν έχει εκδοθεί ακόμα η νέα άδεια κυκλοφορίας, ο φορολογούμενος που έλαβε το
ειδοποιητήριο θα πρέπει να απευθυνθεί σε οποιαδήποτε
ΔΟΥ προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του ΚΕΠ για την υποβολή του αιτήματος
μεταβίβασης.