Quantcast
Αφορολόγητο μόνο στην πρώτη κατοικία - enikonomia.gr
share

Αφορολόγητο μόνο στην πρώτη κατοικία

δημοσιεύτηκε:

Αφορολόγητο όριο μόνο για την πρώτη κατοικία, το οποίο αν δεν καλύπτεται από το σπίτι που καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες δεν θα μπορεί να μεταφέρεται και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία, φαίνεται ότι αποτελεί την κεντρική ιδέα του νέου Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.

Το αν θα αφορά πράγματι τη μεγάλη ακίνητη περιουσία ή αν θα αγγίζει και τα κατώτερα εισοδηματικά στρώματα θα φανεί όταν ξεκαθαριστούν το ύψος του αφορολογήτου και η διάρθρωση του νέου φόρου. Ακόμα είναι νωρίς.

Προς το παρόν, απολύτως ξεκάθαρο είναι ότι η δόση του Φεβρουαρίου για τον ΕΝΦΙΑ αποτελεί την τελευταία σελίδα στην ιστορία ενός φόρου που κόστισε πανάκριβα στην προηγούμενη κυβέρνηση.

Η νέα κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια ώστε ο νέος φόρος να έχει χαρακτηριστικά δικαιοσύνης. Θα κριθεί εκ του αποτελέσματος.

Ο σχεδιασμός, σύμφωνα με τις πληροφορίες, προβλέπει ότι οι αποφάσεις για τα ακίνητα θα έχουν ψηφιστεί το αργότερο έως τον Ιούνιο, διότι απλώς για να μην τιναχτούν στον αέρα τα έσοδα, το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα πρέπει να αρχίσει να εισπράττεται.

Από τις προγραμματικές δηλώσεις της Νάντιας Βαλαβάνη στη Βουλή φάνηκε ότι το αφορολόγητο όριο που θα αποφασιστεί θα αφορά μόνο την πρώτη κατοικία.

Η υπουργός έχει τονίσει ότι από τον νέο φόρο δεν θα εξαιρούνται οι πολυτελείς πρώτες κατοικίες και όπως διευκρινίζουν πηγές με γνώση των σχεδιασμών, το αφορολόγητο θα αφορά αποκλειστικά την πρώτη κατοικία.

Πιθανότερο όριο θεωρείται το αφορολόγητο μεταξύ 100.000 και 200.000 ευρώ.

Αν ο πήχης τοποθετηθεί στα 100.000 ευρώ, ο νέος φόρος θα αγγίζει περίπου 3 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων.

Αν ανέβει στα 200.000 ευρώ, κάτι παραπάνω από 2 εκατ. φορολογουμένους. Το ύψος του αφορολογήτου θα καθοριστεί με πρώτο προσδιοριστικό παράγοντα το ύψος των προσδοκώμενων εσόδων.

Αν ισχύσουν οι προεκλογικές εξαγγελίες για μείωση των εσόδων από φόρο ακινήτων κατά 2 δισ. ευρώ, ο νέος φόρος θα πρέπει να βεβαιώσει έσοδα 1,2 δισ. ευρώ.

Ο αριθμός των κλιμακίων και το ύψος των συντελεστών είναι επίσης βασική παράμετρος, ενώ για τις τελικές αποφάσεις θα μετρήσουν και οι παράλληλες αποφάσεις για μείωση των αντικειμενικών αξιών.

 




Το ΣτΕ με απόφασή του στα τέλη του 2014 είχε δώσει προθεσμία έως τον Ιούνιο του 2015 για να εξορθολογιστούν οι αντικειμενικές αξίες, οι οποίες δεν έχουν αναπροσαρμοστεί από το 2007.

Η νέα ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει διαμηνύσει ότι θα σεβαστεί την απόφαση του ΣτΕ.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυρία Βαλαβάνη θα ήθελε να προχωρήσει σε αλλαγές των αντικειμενικών αξιών με βάση τα πραγματικά δεδομένα.

Πηγές του υπουργείου όμως αναφέρουν ότι δεδομένου του ασφυκτικού περιθωρίου του χρόνου, δεν αποκλείεται να οδηγηθούμε σε οριζόντια μείωση των αντικειμενικών αξιών σε ποσοστό της τάξεως του 20% 30% προτού έρθει η επόμενη φάση της αντικατάστασης των αντικειμενικών από αγοραίες τιμές.

 

Κλίμακες: Μία για όλα τα εισοδήματα με τα βάρη στα υψηλά


Δεύτερες σκέψεις αναφορικά με τον χρόνο έναρξης εφαρμογής των αλλαγών στη φορολογία εισοδήματος έχουν αρχίσει να καλλιεργούνται στους κόλπους του υπουργείου Οικονομικών.

Η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη ανακοίνωσε από τη Βουλή ότι οι αλλαγές θα ισχύσουν για τα εισοδήματα του 2015, τα οποία θα αποτυπωθούν στις φορολογικές δηλώσεις του 2016.

Το χρονοδιάγραμμα όμως που προσδιορίζει τη λήψη των αποφάσεων στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους δημιουργεί περιορισμούς αναφορικά με τις αναγκαίες αλλαγές στη μηνιαία παρακράτηση φόρου και ήδη εξετάζεται το ενδεχόμενο οι αλλαγές στην κλίμακα να ισχύσουν για τα εισοδήματα του 2016.

Ο σχεδιασμός προβλέπει το τέλος των διαφορετικών κλιμάκων φορολογίας που ισχύουν σήμερα για τα εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες, τα εισοδήματα από ενοίκια και τα εισοδήματα από ελευθέρια επαγγέλματα.

Η κλίμακα θα ξαναγίνει ενιαία, όπως ήταν έως το 2012 και οι συντελεστές από τρεις που είναι σήμερα για τους μισθωτούς θα αυξηθούν σε τουλάχιστον πέντε.

Η κλιμάκωση και το πλήθος των συντελεστών θα διαμορφώσουν τελικά το ισοζύγιο ελαφρύνσεων επιβαρύνσεων, ενώ ένα μεγάλο ερωτηματικό είναι αν το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ θα αφορά το σύνολο των φορολογουμένων ή θα έχει τη μορφή του ισχύοντος tax credit (έκπτωση φόρου 2.100 ευρώ για εισοδήματα έως 22.000 ευρώ, το οποίο στη συνέχεια φθίνει όσο αυξάνεται το εισόδημα και εξαλείφεται για όσους έχουν εισόδημα πάνω από 42.000 ευρώ).

Στο θέμα του ανώτατου συντελεστή, παρότι προεκλογικά βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είχαν τοποθετηθεί υπέρ της καθιέρωσης φορολογικού συντελεστή ακόμη και 60% για εισοδήματα πάνω από 80.000 ευρώ, μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης τέτοιες θέσεις φαίνεται να επανεξετάζονται.

Αύξηση του ανώτατου συντελεστή 42% σήμερα πάντως δεν θα πρέπει να αποκλείεται εντός λογικών ορίων. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι με τα μέχρι σήμερα δεδομένα δεν προβλέπεται η παραμικρή αλλαγή στην έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης.

Αν δεν προκύψει δραστική αύξηση εσόδων από την πάταξη της φοροδιαφυγής ή άλλες πηγές, δεν φαίνεται πιθανή η κατάργησή της από το 2016.

Ολα όμως σε αυτό το μέτωπο είναι ανοιχτά.

Πηγή: tanea.gr




share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.