Του Τάσου Δασόπουλου
«Μονομερές» μεσοπρόθεσμο, με προβλέψεις που βασίζονται στο προεκλογικό πρόγραμμα της Κυβέρνησης, συντάσσει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μακριά από την διαπραγμάτευση που γίνεται από σήμερα στις Βρυξέλλες, οι οποίες θα επεκταθούν από αύριο και στην Αθήνα.
Σε εγκύκλιό του προς τα υπουργεία και τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Δημήτρης Μάρδας, ζητά δημοσιονομικές προβλέψεις για τα στοιχεία 2013 -2014 και προβλέψεις για την περίοδο 2016 -2019, που θα λαμβάνει τα μέτρα και τις πολιτικές της Κυβέρνησης.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι. η αύξηση του αφορολογήτου στα 12.000 ευρώ, η ακύρωση μέτρων για μειώσεις συντάξεων , η αλλαγή της φορολογικής κλίμακας, η αλλαγή του ΕΝΦΙΑ και η αλλαγή καθεστώτος του ΦΠΑ, είναι μερικά μόνο από τα μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα, τα οποία θα πρέπει να συμπεριλάβουν στις προβλέψεις τους, ακόμη και αν δεν έχει ληφθεί ακόμη καμία συγκεκριμένη απόφαση γι αυτά.
Συγκεκριμένα, στη συγκεκριμένη εγκύκλιο, ζητείται από τους αρμόδιους φορείς να αποστείλουν στο ΓΛΚ τις ποσοτικοποιημένες προβλέψεις τους, τόσο για το βασικό σενάριο, όσο και για τις νέες πολιτικές – δράσεις – προτεραιότητες των επόμενων ετών, που αποτυπώνουν τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης ανά έτος και που καλύπτουν τη διάρκειά του υπό κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Στο πλαίσιο της κατάρτισης του ΜΠΔΣ, σε πρώτη φάση, οι αρμόδιες Υπηρεσίες καλούνται να προσδιορίσουν καταρχάς το ΒΑΣΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ της περιόδου που καλύπτει α) το τρέχον έτος (2015), β) το έτος προϋπολογισμού (2016) και γ) τα τρία επόμενα έτη (2017-2019), στο σκέλος των εσόδων.
Ως ΒΑΣΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ορίζεται η διενέργεια προβλέψεων εσόδων ανά έτος για όλη την περίοδο 2015-2019, λαμβάνοντας υπόψη τα κατωτέρω:
1. Τις ενδεικτικές μακροοικονομικές προβλέψεις για τη συγκεκριμένη περίοδο (ρυθμός ανάπτυξης, ανεργία, πληθωρισμός κ.λπ.) όπως παρουσιάζονται στο Παράρτημα ΙΙ, λαμβάνοντας υπόψη ότι σε ενδεχόμενο επικαιροποίησής τους θα υπάρξει νεότερη ενημέρωση, και
2. Τις επικαιροποιημένες αποδόσεις των παρεμβάσεων στα έσοδα που ίσχυαν μέχρι τώρα.
Επομένως, το σενάριο βάσης, είναι η προβολή της εξέλιξης των δημοσιονομικών μεγεθών, κάτω από συγκεκριμένες μακροοικονομικές υποθέσεις για τη συνολική επίδοση της οικονομίας, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν θεσπιστεί μέχρι 31-12-2014. Για παράδειγμα, με τις πρόσφατες διατάξεις του για μείωση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης κατά 30% στα φυσικά πρόσωπα όπως ισχύει, επιβάλλεται και στα εισοδήματα που αποκτώνται κατά τα φορολογικά έτη 2015 και 2016, με μειωμένους τους συντελεστές των περιπτώσεων α, β, γ, δ και ε της παρ. 3, του άρθρου αυτού, κατά τριάντα τοις εκατό (30%).
Η εν λόγω διάταξη, θεσπίστηκε εντός του 2014, αν και ξεκινά να ισχύει από 1-1-2015 και έχει περιληφθεί στον Κρατικό Προϋπολογισμό έτους 2015 και συνεπώς θα περιληφθεί στο βασικό σενάριο.
Όπως τονίζεται, το σενάριο βάσης που θα εκπονήσουν οι φορείς, θα πρέπει να είναι ρεαλιστικό και ακριβές και να αποτυπώνει τις καλύτερες δυνατές προβλέψεις για τις δημοσιονομικές επιδόσεις των φορέων σε όλη την υπό εξέταση περίοδο.