Σε βαθιά κρίση βρίσκεται ο τομέας των μέσων μαζικής μεταφοράς, αφού η οικονομική ύφεση και τα παρεπόμενά της χτύπησαν και τη δική τους πόρτα. Οι εργαζόμενοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο για βαθιά συρρίκνωση στον τομέα των συγκοινωνιών λόγω υποχρηματοδότησης και έλλειψης προσωπικού.
«Οι ελλείψεις προσωπικού, η παλαιότητα του στόλου, η θλιβερή συντήρησή του λόγω της υποχρηματοδότησης, οι ελλείψεις βασικών ανταλλακτικών είναι κύρια προβλήματα τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα να φέρνουν συρρίκνωση στον τομέα των συγκοινωνιών» δηλώνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς.
«Η προσπάθεια των προηγούμενων κυβερνήσεων να απαξιώσουν κρίσιμους τομείς του δημόσιου τομέα, όπως τα μέσα μαζικής μεταφοράς και η ΥΠΑ, είχε προφανείς στόχους» επισημαίνει, από την πλευρά του, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης. Σχολιάζει πως «δεν είναι τυχαία η έλλειψη προσωπικού στους πιο κρίσιμους κλάδους κάθε δημόσιου φορέα. Δεν είναι τυχαία η επιμελής απαξίωση του εξοπλισμού και η έλλειψη συντηρήσεως σε όλους τους τομείς», ενώ ταυτόχρονα «έχουν σπαταληθεί εκατομμύρια ευρώ σε μελέτες συμβούλων».
Ωστόσο, διαμηνύει ότι η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους εργαζόμενους θα σταματήσουν την απαξίωση παρά τις οικονομικές δυσκολίες. «Θα δοθεί και θα κερδηθεί η μάχη της ελληνικής κοινωνίας και των υγιών παραγωγικών δυνάμεων για μια ζωντανή και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, για δημόσιους φορείς που θα υπηρετούν την κοινωνία και τον πολίτη, για δημόσιες αξιόπιστες συγκοινωνίες, για το ξεπέρασμα στρεβλών καταστάσεων του παρελθόντος, για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών, για την οριστική ανατροπή και διάλυση πολιτικών καταστάσεων που οδήγησαν στο φθηνό ξεπούλημα κρίσιμων τομέων του δημοσίου και των συγκοινωνιών» λέει χαρακτηριστικά.
Η κατάσταση στις οδικές συγκοινωνίες
Σε ό,τι αφορά ειδικά τις Οδικές Συγκοινωνίες (λεωφορεία και τρόλεϊ), σύμφωνα με την έρευνα του ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον πρόεδρο του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ-ΟΣΥ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών – Οδικές Συγκοινωνίες) Απόστολο Ραυτόπουλο, ο σημερινός στόλος αποτελείται από 2.505 λεωφορεία και τρόλεϊ. Μεταξύ αυτών, τα 2.139 λεωφορεία έχουν μέσο όρο ηλικίας 11,8 έτη και τα 366 τρόλεϊ έχουν μέσο όρο ηλικίας 12,7 έτη. Έως το 2016 θα πρέπει να αποσυρθούν 260 λεωφορεία, λόγω ηλικίας (προέλευση 1996) και λόγω ασυμβίβαστου με την περιβαλλοντική νομοθεσία, ενώ μέχρι το 2020 ο αριθμός απόσυρσης θα φθάσει περίπου τα 960 οχήματα. Την ίδια στιγμή -όπως λέει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο κ. Ραυτόπουλος- 800 λεωφορεία «είναι σε αχρηστία, καθηλωμένα στα αμαξοστάσια λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, λάστιχων κ.λπ. Εάν αύριο το πρωί έρθουν λάστιχα, την επόμενη μέρα τα 400 λεωφορεία θα είναι και πάλι στο δρόμο».
Μοιραία, οι Οδικές Συγκοινωνίες λειτουργούν καθημερινά με τον κίνδυνο να μην εκτελεσθεί το προγραμματισμένο έργο στα δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ. Κι αυτό, λόγω του παλαιού στόλου αλλά και της έλλειψης ρευστότητας. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Σωματείου Τεχνικών, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στη συντήρηση λεωφορείων και τρόλεϊ της εταιρείας, όχι μόνο λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών -που είναι αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης καθώς δεν μπορούν να πληρωθούν οι προμηθευτές- αλλά και της έλλειψης τεχνικού προσωπικού, το οποίο αποχώρησε με συνταξιοδοτήσεις τα τελευταία 4 χρόνια.
Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, οι συγκοινωνιακές εταιρείες αδυνατούν να προχωρήσουν στην προμήθεια οχημάτων, το κόστος των οποίων αναμένεται να ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ και γι΄ αυτό προσπαθούν να εντάξουν την προμήθειά τους στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.
Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, η δύναμή του «είναι η χαμηλότερη σε σχέση με τα προηγούμενα δέκα χρόνια. Κάνουμε έκκληση προς την κυβέρνηση να παρέμβει σε τέσσερις άξονες: στην υποχρηματοδότηση των συγκοινωνιακών φορέων, στην πρόσληψη προσωπικού, στην άμεση χρηματοδότηση για αγορά ανταλλακτικών και τέλος στην επιστροφή των μεταταγμένων από άλλες υπηρεσίες προς τον ΟΣΥ, ώστε να έχουμε βιώσιμη εταιρεία, λεωφορεία και τρόλεϊ που να εξυπηρετούν καθημερινά τους πολίτες» λέει ο κ. Ραυτόπουλος.
Ένα άλλο ζήτημα, που απασχολεί τόσο τους εργαζόμενους όσο και τη διοίκηση του ΟΣΥ, ειναι τα περιστατικά με λεωφορεία που πιάνουν φωτιά, τα οποία αποδίδονται και αυτά στην έλλειψη ανταλλακτικών και τεχνικών.
Σταθερές συγκοινωνίες
Προβλήματα εμφανίζονται και στους συρμούς ηλεκτρικού, τραμ και μετρό, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι. Κάνουν λόγο για ακινητοποιημένους συρμούς του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου λόγω έλλειψης κονδυλίων για αγορά ανταλλακτικών και ζητούν την απόσυρση των συρμών νέας γενιάς του μετρό. Όπως τονίζουν «παρουσιάζονται προβλήματα, τα οποία πέραν της αναστάτωσης των δρομολογίων, θέτουν σε κίνδυνο αυτό που λέγεται “ασφάλεια σιδηροδρόμου” για το προσωπικό, τους επιβάτες, τον εξοπλισμό». Την ίδια στιγμή, δεν παραλείπουν να αναφερθούν στις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού σε όλους τους τομείς -δηλαδή σε οδηγούς, τεχνικούς, σταθμάρχες στα εκδοτήρια εισιτηρίων-, κάνοντας μάλιστα λόγο για «οριακή κατάσταση».
Οι εργαζόμενοι στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο επισημαίνουν ότι έχουν ακινητοποιηθεί πολλοί συρμοί του ηλεκτρικού που είχαν αγοραστεί πριν από 12 χρόνια και τα δρομολόγια καλύπτονται από τρένα που είχαν αγοραστεί πριν από 30 χρόνια.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Οδηγών Τραμ, Χρήστος Καντζάς, δηλώνει ότι «βρίσκονται σε αχρηστία τρεις συρμοί λόγω έλλειψης βασικών ανταλλακτικών, αν και οι εργαζόμενοι δίνουν την ψυχή τους για να λειτουργούν οι συγκοινωνίες» και μιλά για συστηματική απαξίωση από όλες τις κυβερνήσεις και τις διοικήσεις.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών, Σπύρος Ρεβύθης, σημειώνει ότι η έλλειψη συντήρησης του στόλου και η έλλειψη προσωπικού συνιστούν βασικά ζητήματα λειτουργίας των μετρό. Όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα μισά από τα εκδοτήρια στους σταθμούς του μετρό είναι κλειστά λόγω έλλειψης προσωπικού (συνταξιοδοτήσεις, απολύσεις εργαζομένων), ενώ υπάρχουν και καθυστερήσεις στα δρομολόγια. «Υπάρχει συστηματική απαξίωση από όλες τις κυβερνήσεις» λέει χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατάσταση αυτή ξεκίνησε το 2010 με τις απολύσεις των εργαζομένων (270 στον αριθμό) και συνεχίστηκε με τις συνταξιοδοτήσεις του προσωπικού. «Οι εργαζόμενοι στο μετρό επανδρώνουν και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, διότι αρκετοί έχουν συνταξιοδοτηθεί λόγω ηλικίας» σημειώνει και προσθέτει ότι για να μπορέσουν να λειτουργήσουν σωστά τα μέσα σταθερής τροχιάς χρειάζονται 400 άτομα.
«Οι συρμοί της γραμμής 1 τελευταίας παραλαβής είναι παροπλισμένοι γιατί δεν υπάρχουν τα κατάλληλα ανταλλακτικά για να βγουν σε λειτουργία» αναφέρει ο πρόεδρος των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, Χρ. Κούκης και προσθέτει ότι τα τρένα του μετρό που κινούνται με κατεύθυνση το αεροδρόμιο είναι τέσσερα και εκτελούν δρομολόγια κάθε μισή ώρα γιατί δεν έχει υπάρξει πρόβλεψη για περισσότερα.
Σε ό,τι αφορά ειδικά τη νέα γενιά συρμών που απέκτησε η Αττικό Μετρό, συνάπτοντας σύμβαση 155 εκατ. ευρώ με την κοινοπραξία Hanwha-Rotem, οι εργαζόμενοι στο μετρό υποστηρίζουν ότι οι συρμοί παρουσιάζουν δυσλειτουργίες, οι οποίες εντοπίζονται στις οθόνες ελέγχου αποβίβασης – επιβίβασης επιβατών στις καμπίνες ηλεκτροδήγησης στους συρμούς του ηλεκτρικού.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ