Έως και τις 15 Ιανουαρίου 2025 θα πρέπει οι φορείς του δημοσίου τομέα να εγγραφούν στο Μητρώο στην ψηφιακή πύλη «myAADE» της ΑΑΔΕ όπως υπενθυμίζει με ανακοίνωση του το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Στην πλατφόρμα υποχρεούνται να δηλώσουν και τα ευθυνόμενα πρόσωπα κάθε φορέα για την ορθή και έγκαιρη αποστολή των απαιτούμενων στοιχείων για την προσυμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων.
Η διαδικασία για τις αιτήσεις
Υπενθυμίζεται πως η διαδικασία για την είσοδο των υπόχρεων στο Μητρώο είναι η εξής:
1)Η είσοδος στην ψηφιακή υπηρεσία Μητρώου υπόχρεων υποβολής ετήσιου αρχείου εισοδημάτων πραγματοποιείται με τη χρήση των σχετικών διαπιστευτηρίων επιλέγοντας
Φορολογικές Υπηρεσίες από το μενού Ψηφιακές υπηρεσίες myAADE στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ και εν συνεχεία από το μενού επιλέγετε διαδοχικά Εισόδημα // Μητρώο υπόχρεων υποβολής ετήσιου αρχείου εισοδημάτων
2) Μετά την είσοδο στην σελίδα της Υπηρεσίας, για να προχωρήσουν οι υπόχρεοι στην υποβολή νέας δήλωσης, θα πρέπει να επιλέξουν Είσοδος στην εφαρμογή, εν συνεχεία να καταχωρήσουν τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης και στο πάνω δεξιά μέρος της οθόνης να πατήσουν το κουμπί Επιλογή Δηλούντα όπου στο Ενεργώ ως θα πρέπει να επιλέξουν Υπόχρεος ή Εκπρόσωπος Νομικού Προσώπου, ανάλογα με την ιδιότητά τους.
-Αν είναι ο υπόχρεος εκπρόσωπος σε παραπάνω από ένα ΝΠ, τότε θα πρέπει να επιλέξει αυτό για το οποίο θέλει να υποβάλει τη σχετική δήλωση.
-Ο υπόχρεος θα πατήσει Επιλογή και τέλος στο κουμπί Νέα δήλωση ώστε να εισέλθει στο περιβάλλον της υπηρεσίας και να προχωρήσει στην υποβολή της δήλωσής του.
-Με την είσοδό του υπόχρεου στην υποβολή Νέας δήλωσης, εμφανίζεται η καρτέλα Διαχείριση Στοιχείων Υπηρεσίας όπου υπάρχουν τρία επιμέρους πεδία:
1) Στοιχεία Μητρώου,
2) Ασκούντες Διοίκηση στο Φορέα
3) Δομή Φορέα.
-Το πρώτο πεδίο προσυμπληρώνεται βάσει της εικόνας στο Μητρώο του ΑΦΜ για τον οποίο ο υπόχρεος ενεργεί , ενώ για να μπορέσει να οριστικοποιήσει τη δήλωσή του θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρωθούν και τα δύο επόμενα πεδία.
-Σε κάθε στάδιο της υποβολής υπάρχει η δυνατότητα της Προσωρινής Αποθήκευσης
-Στο πεδίο Ασκούντες Διοίκηση στο Φορέα θα πρέπει να γίνει Εισαγωγή έστω και μίας εγγραφής.
-Αρχικά, στην καρτέλα Νέα Εγγραφή, καταχωρώντας τον ΑΦΜ του Φυσικού Προσώπου,
προσυμπληρώνονται βάσει Μητρώου τα στοιχεία του (Όνομα, Επίθετο, Πατρώνυμο) και εν συνεχεία θα πρέπει να γίνει μία επιλογή από την αναδυόμενη λίστα του πεδίου Ιδιότητα.
-Αφού γίνει κι αυτό, επιλέγετε Καταχώρηση. Υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν παραπάνω από μία εγγραφές με τον τρόπο που περιγράφηκε.
Αντίστοιχα, στο τρίτο πεδίο, Δομή Φορέα, αφού συμπληρωθεί η Περιγραφή Μονάδας, θα πρέπει να γίνει καταχώρηση του ΑΦΜ Προϊσταμένου, τα στοιχεία του (Όνομα, Επίθετο, Πατρώνυμο) θα προσυμπληρωθούν βάσει Μητρώου και τέλος ο υπόχρεος θα πρέπει να επιλέξει Προσθήκη.
Εν συνεχεία, επιστρέφοντας στην κεντρική καρτέλα, στην εγγραφή που έχει γίνει στο πεδίο (3) Δομή Φορέα θα πρέπει υποχρεωτικά o υπόχρεος να επιλέξει το σχετικό εικονίδιο ώστε να γίνει και η Προσθήκη Εκκαθαριστή όπου απλά θα πρέπει να συμπληρώσει τον ΑΦΜ του και τα
στοιχεία του (Όνομα, Επίθετο, Πατρώνυμο) θα προσυμπληρωθούν βάσει Μητρώου.
3)Αφού συμπληρώσει ο υπόχρεος επιτυχώς τα πεδία (2) και (3), όπως φαίνεται και στην παραπάνω εικόνα, υπάρχει η δυνατότητα τόσο της επεξεργασίας όσο και της διαγραφής
εγγραφών που έχει κάνει. Αφού ελέγξει τις εγγραφές του, για να ολοκληρωθεί η δήλωσή, θα πρέπει να πατήσει το κουμπί Οριστική Υποβολή.
Κάνοντας αυτό, θα εμφανιστεί ένα μήνυμα επιβεβαίωσης της ενέργειάς σας όπου πατώντας Ναι οριστικοποιείται η δήλωση που υπέβαλε.
Αφού έχει οριστικοποιήσει ο υπόχρεος τη δήλωσή του, αν εισέλθει πάλι στην υπηρεσία ως εκπρόσωπος του εν λόγω ΝΠ, στην αρχική εικόνα επιλέγει Προβολή δήλωσης και κάνοντας αυτό, εμφανίζεται η καρτέλα Διαχείριση Στοιχείων Υπηρεσίας με συνολικά τέσσερα πεδία, τα εξής:
1) Γενικά Στοιχεία Δήλωσης,
2) Στοιχεία Μητρώου,
3) Ασκούντες Διοίκηση στο Φορέα και
4) Δομή Φορέα, βάσει των όσων έχετε δηλώσει.
Τέλος, αυτή την οριστικοποιημένη δήλωση ο υπόχρεος έχει τη δυνατότητα να την επεξεργαστεί και ναπροχωρήσει σε υποβολή τροποποιητικής επιλέγοντας Δημιουργία Τροποποιητικής Δήλωσης από το σχετικό μενού.
Όπως φαίνεται και στην παραπάνω εικόνα, κατά τη δημιουργία τροποποιητικής δήλωσης, είναι δυνατή η επεξεργασία των όσων έχουν δηλώσει αφού ενεργοποιούνται και πάλι τα αντίστοιχα κουμπιά της επεξεργασίας και της διαγραφής .
Τα πρόστιμα
Εντατικά συνεχίζεται μέχρι και σήμερα η εγγραφή των φορέων του δημοσίου στο Μητρώο Υπόχρεων Υποβολής Ετήσιου Αρχείου Εισοδημάτων για την Προσυμπλήρωση και Υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Σημειώνεται δε ότι τις τελευταίες ημέρες έχει αυξηθεί σημαντικά ο ρυθμός των εγγραφών στο Μητρώο από τους υπόχρεους φορείς.
Τονίζεται, ότι σε περίπτωση που δεν πραγματοποιηθεί εμπρόθεσμα η αρχική εγγραφή του εκάστοτε φορέα στο Μητρώο, θα επιβάλλονται πρόστιμα στα ευθυνόμενα πρόσωπα ύψους 2.500 ευρώ.
Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, από τις 19 Νοεμβρίου 2024, έχει προχωρήσει σε 5 κύκλους ενημέρωσης και επικοινωνίας με τους αρμόδιους φορείς και τους εποπτευόμενους αυτών, για τη διαδικασία και την υποχρέωση εγγραφής στο Μητρώο.
Ενδεικτικά, όσον αφορά τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από τους 332 Δήμους της Επικράτειας, μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρώσει την εγγραφή τους στο Μητρώο οι 127, ήτοι το 38,25%. Ενώ, όσον αφορά τις Περιφέρειες έχουν ολοκληρώσει την εγγραφή τους οι 4 από τις 13.
Διαβάστε ολόκληρη την σχετική ΚΥΑ εδώ
Η δήλωση του Δήμα
Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας, δήλωσε τα εξής: «Η διαδικασία εγγραφής των υπόχρεων φορέων του δημοσίου στο Μητρώο συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς και τονίζω πως θα ολοκληρωθεί στις 15 Ιανουαρίου. Ο στόχος μας είναι ο εξορθολογισμός και το νοικοκύρεμα της διαδικασίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για τους πολίτες. Στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έχουμε ήδη προβεί σε 5 κύκλους επικοινωνίας με όλους τους αρμόδιους φορείς από τις 19 Νοεμβρίου για την ενημέρωση τους. Η ορθή και έγκαιρη αποστολή των απαιτούμενων στοιχείων για την προσυμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων στην ΑΑΔΕ διευκολύνει τόσο το έργο της Αρχής, όσο και τους επαγγελματίες του κλάδου των φοροτεχνικών και λογιστικών υπηρεσιών».