Το Πεκίνο θα επιβάλλει από την Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου στους εισαγωγείς ευρωπαϊκού μπράντυ να καταθέτουν εγγύηση στα τελωνεία της Κίνας.
Αυτό γίνεται μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλει επιπλέον δασμούς στα οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Το μέτρο εντάσσεται σε μία συγκυρία αύξησης των εντάσεων μεταξύ της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αποτελεί σημαντικό εμπορικό εταίρο για τον ασιατικό γίγαντα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε τους τελευταίους μήνες την ενεργοποίηση σειράς διαδικασιών κατά της Κίνας. Η εμβληματικότερη αφορά τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ.
Οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι οι τιμές τους είναι τεχνητά χαμηλές λόγω των κρατικών επιδοτήσεων που παραβιάζουν τους κανόνες του ανταγωνισμού και πλήττουν την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών.
Την Παρασκευή, τα κράτη- μέλη της Ένωσης ψήφισαν υπέρ της επιβολής δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα, παρά την αντίθεση των Γερμανών που φοβούνται έκρηξη εμπορικού πολέμου με το Πεκίνο.
Πλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ελεύθερα τα χέρια της για να προσθέσει από το τέλος Οκτωβρίου στο 10% των ισχυόντων δασμών επιπλέον ποσοστό που μπορεί να φθάσει το 35% στα αυτοκίνητα με μπαταρία κινεζικής κατασκευής.
Η Κίνα έχει προειδοποιήσει ότι θα λάβει «όλα τα αναγκαία μέτρα» για να απαντήσει στην απόφαση της ΕΕ.
Το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου
«Από τις 11 Οκτωβρίου 2024, οι εισαγωγείς θα πρέπει, την στιγμή της εισαγωγής μπράντυ που προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να καταθέτουν εγγύηση στα τελωνεία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας», ανακοίνωσε σήμερα το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου. Το γαλλικό κονιάκ αντιπροσωπεύει το 95% των ευρωπαϊκών μπράντυ.
Η εγγύηση αυτή θα χρεωθεί αναδρομικά αν η Κίνα αποφασίσει επισήμως να επιβάλει επιπλέον δασμούς για να αντισταθμίσει τον ανταγωνισμό που κρίνεται αθέμιτος από τους ευρωπαίους παραγωγούς μπράντυ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε εφαρμόσει τον ίδιο μηχανισμό τους τελευταίους μήνες, μέχρι την απόφαση των χωρών μελών την Παρασκευή να επικυρώσουν αυτήν την προσαύξηση των δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα.
Οι εταιρείες έχουν λάβει πρόσφατα ειδοποιήσεις για την προοπτική αύξησης των δασμών, σύμφωνα με τον Φλοράν Μοριγιόν, πρόεδρο του Bureau national français interprofessionnel du cognac (BNIC), πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να φθάσουν στο 35% κατά μέσο όρο.
Το Πεκίνο, που ξεκίνησε τον Ιανουάριο έρευνα για τα ευρωπαϊκά μπράντυ, ανακοίνωσε στο τέλος του Αυγούστου ότι έχει βρει αποδείξεις για dumping.
Ο κινέζος υπουργός Εμπορίου απέκλειε τότε το ενδεχόμενο επιβολής «προς το παρόν» προσωρινών δασμών στα αλκοολούχα ποτά.
Ο γενικός διευθυντής του BNIC Ραφαέλ Ντελπές δηλώνει ότι βλέπει στην ανακοίνωση αυτή ένα ακόμη μήνυμα που στέλνει η Κίνα για την προσεχή επιβολή δασμών, αν και η απόφαση δεν έχει ακόμη επισημοποιηθεί.
Την Παρασκευή, οι εξαγωγείς του κονιάκ δήλωσαν πως θεωρούν ότι «θυσιάζονται» μετά το πράσινο φως της ΕΕ στην επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα.
Η Κίνα αντιπροσωπεύει μόνη της το 25% των εξαγωγών κονιάκ, σε έναν κλάδο που πλήττεται ήδη από την πτώση των πωλήσεων (κατά 22% το 2023).
Τον Μάιο, κατά την επίσημη επίσκεψη στην Κίνα, ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είχε ευχαριστήσει τον Κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ για το ότι δεν επιβλήθηκαν «προσωρινοί» δασμοί στο γαλλικό κονιάκ. Του είχε προσφέρει τότε και μερικά μπουκάλια εκλεκτού γαλλικού κονιάκ.