Νέα έρευνα αποκαλύπτει ποια είναι τα 10 μεγαλύτερα προβλήματα που έχουν οι Έλληνες εργαζόμενοι στη δουλειά.
Πρόκειται για την έρευνα που διεξήγαγε η REBORRN σε Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο και Νότια Κορέα και τα αποτελέσματα της βασίστηκαν στης απαντήσεις περισσότερων από 800 εργαζομένων μεγάλων εταιρειών (<250 άτομα), ισάριθμα κατανεμημένους ανάμεσα στις τρεις αγορές. Σημειώνεται δε πως τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στα πλαίσια του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Αναλυτικά στην Ελλάδα, οι 10 πιο συχνές επιλογές προκλήσεων που επέλεξαν οι εργαζόμενοι ήταν οι εξής:
- Δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά των εργαζομένων αρκετά συχνά. (72,3%)
- Το σκεπτικό των αποφάσεων δεν είναι πάντα ξεκάθαρο. (67.7%)
- Ακούγονται μόνο όσοι είναι πιο εξωστρεφείς. (63.1%)
- Η εταιρεία δίνει προτεραιότητα στους μετόχους έναντι των εργαζομένων. (60%)
- Λειτουργούμε σαν όλα να είναι επείγοντα. (59.2%)
- Δεν αφιερώνουμε αρκετό χρόνο για να πειραματιστούμε με καινοτόμες λύσεις. (56.2%)
- Οι ομάδες λειτουργούν σαν κλειστά συστήματα. Δεν υπάρχει διαφάνεια μεταξύ των ομάδων. (54.6%)
- Υπάρχει έλλειψη ειλικρίνειας και άμεσης ανατροφοδότησης. (53.8%)
- Δίνουμε μεγαλύτερη προτεραιότητα στις υποκειμενικές απόψεις απ’ ό,τι στα αντικειμενικά δεδομένα. (53.1%)
- Δίνουμε προτεραιότητα στα βραχυπρόθεσμα έργα αντί στα μακροπρόθεσμα. (51.9%)
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως η επιλογή «Δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά των εργαζομένων αρκετά συχνά» επιλέχθηκε από το 62% των ερωτηθέντων στο σύνολο του δείγματος της έρευνας, δηλαδή και στις τρεις αγορές, σχηματίζοντας έτσι την πιο συχνή πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι σήμερα. Ωστόσο, τα 2/3 των συμμετεχόντων της έρευνας που επέλεξαν αυτή την πρόκληση προέρχονται από την Ελλάδα, εγείροντας ανησυχιες και έντονους προβληματισμούς για το τρόπο που οι εταιρείες διαχειρίζονται το ταλέντο τους στην χώρα μας.
Οι παρατηρήσεις
Μερικές ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις που προκύπτουν από την έρευνα είναι οι εξής:
- Οι προκλήσεις των εργαζομένων διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα η κυρίαρχη επιλογή ήταν η «Έλλειψη αναγνώρισης», σε αντίθεση με τις άλλες δύο αγορές.
- Το Ηνωμένο Βασίλειο τοποθετεί πρώτη την επιλογή «Λειτουργούμε σαν όλα να είναι επείγοντα» ενώ η Νότια Κορέα την πρόκληση «Δεν είναι σαφές ποιος έχει την ευθύνη της λήψης αποφάσεων», με το κάθε δείγμα να δίνει διαφορετική προτεραιότητα στις υπάρχουσες επιλογές.
- Οι νέοι εργαζόμενοι είναι οι μόνοι που προτεραιοποιούν ως πρόκλησεις τα ζητήματα στρατηγικής. Παρότι βρίσκεται στην αρχή της καριέρας του, το ηλικιακό group 25-34 στο σύνολο του δείγματος επέλεξε ως βασικό προβληματισμό ένα θέμα στρατηγικής που αφορά τον τρόπο λήψης αποφάσεων. Συγκεκριμένα, η επιλογή «Οι υποκειμενικές απόψεις προτεραιοποιούνται σε σχέση με τα αντικειμενικά δεδομένα» έρχεται πρώτη στην κλίμακα σημαντικότητας για τους νέους, με δείκτη 3.89/4.
- Οι απόψεις των εργαζομένων και της ηγεσίας των εταιρειών αναφορικά με την καινοτομία διαφέρουν. Η έρευνα ανέδειξε ότι η σημαντικότερη πρόκληση στον τομέα της καινοτομίας για τους εργαζόμενους δεν αποτελεί η «αδυναμία πειραματισμού» ή «ο φόβος αποτυχίας», όπως συχνά πιστεύουν οι εταιρικές ηγεσίες, αλλά η «αδυναμία υλοποίησης των υφιστάμενων πλάνων» εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το πώς προσεγγίζουν οι εταιρείες την στρατηγική καινοτομίας τους.
Η δήλωση της Managing Partner της REBORRN
Η Managing Partner της REBORRN,Κέλλυ Παναγιωτίδου δήλωσε χαρακτηριστικά: «Στη REBORRN έχουμε δουλέψει με τις ηγετικές ομάδες 70 οργανισμών διεθνώς, στοχεύοντας στη βελτίωση των συστημάτων διοίκησής τους, με σκοπό την ευελιξία και την ανθεκτικότητα σε συνεχώς μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα. Παράλληλα με την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και τις τεράστιες αλλαγές που αυτή φέρνει, θεωρούμε πως υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα που εξαρτώνται από τον ανθρώπινο παράγοντα και τον τρόπο που οι άνθρωποι αξιοποιούν τα τεχνολογικά εργαλεία για να διοικούν τους οργανισμούς τους. Αποφασίσαμε, λοιπόν, να τρέξουμε αυτή την έρευνα ως μια πρώτη προσπάθεια να σπάσουμε τα στερεότυπα που κυριαρχούν στην αγορά και που συζητούνται συχνά από τις ηγεσίες των εταιριών, και να δώσουμε τον λόγο στους ίδιους τους εργαζόμενους ώστε να αναδείξουν τις προκλήσεις που βιώνουν».