Quantcast
Ζάκυνθος: Γιατί το «Ναυάγιο» θα παραμείνει κλειστό και φέτος – Οι διεκδικήσεις του δήμου και ο κίνδυνος για «αφανισμό» των βαρκάρηδων - enikonomia.gr
share

Ζάκυνθος: Γιατί το «Ναυάγιο» θα παραμείνει κλειστό και φέτος – Οι διεκδικήσεις του δήμου και ο κίνδυνος για «αφανισμό» των βαρκάρηδων

δημοσιεύτηκε:

Για επιδείνωση των συνθηκών, με τις πιθανότητες για κατολίσθηση ολοένα και να αυξάνονται, αλλά και για μεταβολή της χαμηλού κινδύνου ζώνης σε μέσου κινδύνου με ελεγχόμενη πρόσβαση, κάνει λόγο στο enikos.gr ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ), Eυθύμιος Λέκκας, αναφερόμενος στο «λουκέτο» για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην παραλία Ναυάγιο της Ζακύνθου.

Του Αργύρη Ηλιάδη

Την ίδια στιγμή, φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και επαγγελματίες του νησιού, δυσανασχετούν για την ολική απαγόρευση πρόσβασης και ζητούν την άμεση λήψη μέτρων που θα διασφαλίζουν την ακεραιότητα των επισκεπτών, δίνοντας παράλληλα «ανάσα» σε όσους βιοπορίζονται από την τουριστική δραστηριότητα στην περιοχή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ήδη από το 2018, είχαν αρχίσει να λαμβάνονται μέτρα για την προστασία των επισκεπτών, όταν είχε αποφασιστεί ο αποκλεισμός του τμήματος της παραλίας που εφάπτεται του γκρεμού. Όμως, μετά το πόρισμα του κ. Λέκκα, όπου καταγράφηκε κίνδυνος για εκτεταμένες κατολισθήσεις και τσουνάμι, η κυβέρνηση αποφάσισε να κλείσει για πρώτη φορά το Ναυάγιο, το 2023.

Λέκκας: «Δεν υπάρχει πλέον πράσινη ζώνη χαμηλού κινδύνου»

Η μέχρι πρότινος πράσινη ζώνη χαμηλού κινδύνου και ελεύθερης πρόσβασης, που εκτεινόταν ακριβώς μπροστά από το κουφάρι του πλοίου, θεωρείται πλέον πιο επικίνδυνη, λόγω μη συντήρησης του κουφαριού, σύμφωνα με τον κ. Λέκκα.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο ίδιος, «έχουν μεταβληθεί οι συνθήκες. Καμία συντήρηση δεν έχει γίνει ούτε καν στο πλοίο. Σε αυτοψία που έκανα φέτος μαζί με φορείς, διαπιστώσαμε ότι ο κίνδυνος παραμένει. Είναι ένα υπέροχο φυσικό μνημείο, αλλά δεν το έχουν αναδείξει καθόλου. Όταν ακόμα υπήρχε η πράσινη ζώνη, και μπορούσαν να την επισκέπτονται 500 άτομα και να γίνεται ανακύκλωση αυτών ανά 2 ώρες, σε τυχαία επίσκεψη μου στις 7 Σεπτεμβρίου του 2022, ανακάλυψα ότι υπήρχαν 3.500 άνθρωποι».

Η στάση του Δήμου και η δυσαρέσκεια των επαγγελματιών

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Ζακύνθου, Γιώργο Στασινόπουλο, ο δήμος καταβάλλει προσπάθειες ώστε να έχει τον κύριο λόγο στην διαχείριση και εποπτεία του «Ναυαγίου», προκειμένου να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για μια ασφαλή επανέναρξη της τουριστικής δραστηριότητας, με άμεση ικανοποίηση των επαγγελματιών.

«Δεν υπάρχει υπεύθυνος φορέας που να το διαχειρίζεται. Πιέζουμε και διεκδικούμε ώστε να γίνει αρμοδιότητα του Δήμου. Από πλευράς μας, αν γίνει αυτό, θα προσπαθήσουμε να αναβαθμίσουμε σε μεγάλο βαθμό την ασφάλεια του χώρου, τόσο από την επάνω πρόσβαση, αλλά και από την θάλασσα. Θα τοποθετήσουμε φράχτη στον γκρεμό, θα αναλάβουμε την καθαριότητα, την μέριμνα για χώρους υγιεινής, την ύπαρξη ναυαγοσώστη και οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών, την τοποθέτηση παγκακιών και σκιάστρων», σημείωσε ο δήμαρχος.

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Στασινόπουλος, το νησί της Ζακύνθου χάνει πολλά χρήματα από το ολικό κλείσιμο του ξακουστού «Ναυαγίου» και επικρατεί μεγάλη δυσαρέσκεια τους επαγγελματίες. «Ήταν μια αναμενόμενη απόφαση, αλλά επηρεάζει εκατοντάδες ανθρώπους. Ειδικά τους βαρκάρηδες και όσους έφερναν κόσμο με πούλμαν. Περίπου 1.5 εκατομμύριο τουρίστες μας επισκεπτόταν μόνο και μόνο για να έρθουν στην παραλία και να βγάλουν φωτογραφίες. Φανταστείτε να σταματήσουν να έρχονται», συμπλήρωσε ο ίδιος.

Βέβαια, η εικόνα που έχει σχηματίσει ο κ. Λέκκας, είναι διαφορετική, με τον ίδιο να ισχυρίζεται ότι, «το κλείσιμο απάλλαξε από ευθύνες πολύ κόσμο. Πλέον, το προσεγγίζουν πιο εύκολα και απολαμβάνουν το τοπίο. Αποδείχτηκε ευεργετικό. Ακόμα και οι ίδιοι που αρχικά ήταν αντίθετοι, τώρα εξυμνούν αυτό το μέτρο. Σε κάθε περίπτωση, προέχει η ασφάλεια όλων».

Ζάκυνθος - Ναυάγιο

«Δεν ζητάμε πλήρη και ανεξέλεγκτη πρόσβαση στη παραλία»

Οι κάτοικοι και οι φορείς του νησιού, όπως μετέφερε ο κ. Στασινόπουλος στο enikos.gr, «δεν ζήτησαν ποτέ ο κόσμος να κατεβαίνει στην παραλία θέτοντας σε κίνδυνο την σωματική τους ακεραιότητα». Την ίδια στιγμή, κατέληξε λέγοντας ότι, «απαιτούμε άμεση λύση και μέτρα σε κατεπείγουσα μορφή, ώστε να είναι προστατευμένοι αλλά και ικανοποιημένοι».

«Αν παραμείνει κλειστό, θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα, το καραβάκι θα εξαφανιστεί»

Τους προβληματισμούς του για ένα ενδεχόμενο πολυετές «λουκέτο» εξέφρασε ο πρόεδρος τους Εργατικού Επιμελητηρίου Ζακύνθου, Γιώργος Κωνσταντίνου, υποστηρίζοντας ότι, «πέρυσι πολλοί τουρίστες δεν γνώριζαν για το κλείσιμο και ήρθαν. Φέτος, θα το ξέρουν περισσότεροι και σίγουρα κάποιοι από αυτούς δεν θα έρθουν. Φανταστείτε τα επόμενα χρόνια, αν γίνει ευρέως γνωστό ότι υπάρχει γενική απαγόρευση πρόσβασης, πόσοι τελικά δεν θα επισκεφτούν το νησί».

«Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν για να λειτουργήσει ξανά ο τουριστικός μηχανισμός στο Ναυάγιο με ασφάλεια. Ναυαγοσώστες, πάρκινγκ, τουαλέτες, σημαδούρες, φράχτης κλπ. Αν δεν γίνουν και παραμείνει κλειστό, θα μαθευτεί και τότε θα χάσουμε πολύ κόσμο που δίνουν δουλειά σε ντόπιους. Η αίσθηση ότι είναι κλειστό, παρά το γεγονός ότι μπορούν να το επισκεφτούν από μακριά, αποθαρρύνει πολλούς. Επίσης, πρέπει να ελεγχθούν οι επικίνδυνες δραστηριότητες των τουριστών, αλλά και η διάθεση τους να φτάσουν στο… χείλος τους γκρεμού για μια μόνο φωτογραφία», συμπλήρωσε ο κ. Κωνσταντίνου.

«Έχουμε υποστεί ζημιά»

Ο Νίκος Ποταμίτης, βαρκάρης που δραστηριοποιείται με μεταφορά τουριστών στην παραλία του Ναυαγίου, σχολίασε στο enikos.gr ότι, «έχουμε υποστεί ζημιά. Πέρυσι υπήρχε οριοθέτηση και μπορούσαμε να προσεγγίζουμε την παραλία στα 30-40 μέτρα και έβγαζε ο κόσμος φωτογραφίες. Μέχρι στιγμής, φέτος, αυτό δεν έχει γίνει και υπάρχει ο φόβος να υπάρξει πιο μακρινή οριοθέτηση από την ακτή συγκριτικά με το προηγούμενο καλοκαίρι. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μην έρχεται ο κόσμος, καθώς θα χαζεύει το τοπίο από πολύ μακριά».

Τα ευρήματα της έκθεσης  που σφράγισε το Ναυάγιο

Από την επεξεργασία ενός μεγάλου όγκου δεδομένων που συνθέτουν το τρισδιάστατο μοντέλο της ακτής, αλλά και τη σύγκρισή του με αντίστοιχα μοντέλα του παρελθόντος, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος για τη μελέτη της περιοχής, προέκυψε μια σειρά από ευρήματα, όπως αυτά αποτυπώνονται στην επιστολή και είχε δημοσιεύσει σε ρεπορτάζ της η Real News.

Πρώτον, στην ευρύτερη περιοχή υφίσταται υψηλή σεισμικότητα σε εξέλιξη που ασκεί στα πρανή υψηλές φορτίσεις, με αποτέλεσμα την υψηλότατη πιθανότητα εκδήλωσης γενικευμένων κατολισθήσεων, καταπτώσεων και καταρρεύσεων.

Δεύτερον, υφίστανται διάσπαρτα βράχια μεγέθους έως 0,5 m 3 , τα οποία έχουν πρόσφατα καταπέσει από τα πρανή του όρμου στην περιοχή της απαγορευμένης ζώνης και στην περιοχή της ζώνης ελεγχόμενης πρόσβασης.

Τρίτον, στη βορειοανατολική και νοτιοδυτική πλευρά των πρανών παρατηρήθηκαν διακλάσεις, κατακόρυφες με ομόρροπη διάταξη προς το πρανές, ορατού μήκους 6 περίπου μέτρων, οι οποίες διευκολύνουν την εισροή υδάτων και προκαλούν διάβρωση και αστάθεια και στη συνέχεια πιθανές εκτεταμένες ανατροπές, καταπτώσεις και καταρρεύσεις.

Τέταρτον, στα πρανή, εντός του χώρου της υφιστάμενης παραλίας, παρατηρήθηκαν τεμάχια με οριακή ευστάθεια, τα οποία, εάν καταρρεύσουν, θα προκαλέσουν μικρού ύψους συνοδά γεωδυναμικά κύματα (τσουνάμι), που εγκυμονούν κινδύνους για παρακείμενα σκάφη και λουόμενους.

Τι ορίζει η φετινή Υπουργική Απόφαση

Με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αποφάσισαν την απαγόρευση της πρόσβασης στο «Ναυάγιο» της Ζακύνθου, τόσο στην παραλία από θαλάσσης, όσο και από την στεριά, από το λεγόμενο πλάτωμα.

Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση, παραμένουν στο ακέραιο οι απαγορεύσεις που ίσχυαν και πέρυσι. Δηλαδή, δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία και η προσέγγιση – αγκυροβολία σκαφών, ούτε και το κολύμπι από επιβαίνοντες στα σκάφη οπουδήποτε μέσα στον κόλπο και συγκεκριμένα στη θαλάσσια περιοχή εσωτερικά της νοητής γραμμής, η οποία ενώνει τα δύο άκρα (βόριο και νότιο) του όρμου.

Σε ό,τι αφορά στο πλάτωμα, απαγορεύεται η πρόσβαση επισκεπτών, με όριο απαγόρευσης απόσταση 10 μέτρων από το όριο του πρανούς.

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.