Στον μεγαλύτερο εφιάλτη – κυρίως οικονομικό – της Τουρκίας εξελίσσεται η νεκρανάσταση της βαριάς βιομηχανίας της Ελλάδας, με τα ναυπηγεία όχι μόνο να αναπτύσσονται αλλά και να κερδίζουν συμβόλαια, που τα τελευταία 20 χρόνια είχαν πάρει ως μονοπώλιο τα τουρκικά ναυπηγεία.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η αμερικανική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της βαριάς βιομηχανίας της Ελλάδας, με έναν από τους τομείς στους οποίους δίνει έμφαση να είναι ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος.
Μέσω του κρατικού οργανισμού χρηματοδότησης (DFC) έχει δεσμεύσει κεφάλαια ύψους 125 εκατ. για επενδύσεις στα ναυπηγεία Ελευσίνας, με την ΟΝΕΧ να προχωρά μέσα σε χρόνο – ρεκόρ στην επένδυση ύψους 20 εκατ. για την επανενεργοποίηση της μεγαλύτερης πλωτής δεξαμενής της χώρας.
Πρόκειται για τη δεξαμενή Νο 3 (AFRAMAX), η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας, η οποία τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ξανά χθες, έπειτα από 13 χρόνια απραξίας. Η δεξαμενή Νο3, μετονομάστηκε σε «Σταύρος Νιάρχος», ενώ είχε προηγηθεί η μετονομασία της Νο2 σε «Στρατής Ανδρεάδης» και της Νο1 σε «Γιάννης Γουλανδρής». Όπως αναφέρει η εταιρεία σε σχετικό δελτίο τύπου, «πρόκειται για μια συμβολική απόφαση του ίδιου του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΟΝΕΧ, Πάνου Ξενοκώστα, τιμώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τους ιδρυτές των τριών μεγάλων Ναυπηγείων της Χώρας (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Σύρος) και αναδεικνύοντας την ενότητα των ελληνικών Ναυπηγείων σ’ αυτή τη νέα εποχή για τον κλάδο».
Ήταν 15 Ιουλίου του 2011 όταν η «Σταύρος Νιάρχος» βυθίστηκε, αφήνοντας πίσω της ανεργία, στρατηγική και εμπορική απομείωση της εθνικής ναυπηγικής ισχύος.
Δεκατρία χρόνια αργότερα, μετά την επτάμηνη επισκευή, αξίας σχεδόν 20 εκατομμυρίων ευρώ, στις 27 Μαρτίου του 2024, η «Σταύρος Νιάρχος» «έβγαλε» το πρώτο της πλοίο, το γιγάντιο αλγερινό ferry μήκους 200m και πλάτους 30m (μικτό τονάζ 49.939 τόνων, χωρητικότητα επιβατών 1800 άτομα, χωρητικότητα πληρώματος 180 άτομα, χωρητικότητα 640 αυτοκινήτων), στα πλαίσια της σύμβασης μεταξύ του Ομίλου ΟΝΕΧ και της κρατικής εταιρίας της Αλγερίας ENTMV (Entreprise Nationale de Transport Maritime de Voyageurs). Σημειώνεται πως και αυτήν η δεξαμενή, μετά τη «Βιολάντω» και την «Στρατής Ανδρεάδης» χαρακτηρίζεται ‘’έξυπνη δεξαμενή’’, με ειδικούς αισθητήρες και υπολογιστικά συστήματα, που συμβάλλουν στη μεγιστοποίηση της ασφάλειας και τη βέλτιστη επιχειρησιακή της λειτουργία.
Η σημερινή ημέρα αποτελεί ιδιαίτερα σημαντική ημέρα για την Ελλάδα και τον εγχώριο ναυπηγικό κλάδο. Οι εμπορικές δυνατότητες της χώρας ενισχύονται και μαζί τους εντείνεται και ο γεωστρατηγικός ρόλος στην ευρύτερη περιοχή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, για τη διεκδίκηση του συγκεκριμένου συμβολαίου κονταροχτυπήθηκε η Ελλάδα με τα ναυπηγεία της Τουρκίας αλλά και της Ρουμανίας, καταφέροντας τελικά να αποσπάσει αυτό το πολύ σημαντικό συμβόλαιο.
Χάρη στην επαναλειτουργία της «Σταύρος Νιάρχος» δημιουργούνται περισσότερες από 500 θέσεις εργασίας, ενώ συνδυαστικά με τη «Στρατής Ανδρεάδης», θα υπάρχει πια η δυνατότητα εξυπηρέτησης άνω των 110- 120 πλοίων σε ετήσια βάση. Μετά την προσθήκη και των νέων δεξαμενών AFRAMAX & SUEZMAX – που είναι υπό συμβασιοποίηση/νέα κατασκευή, τα Ναυπηγεία του Ομίλου ΟΝΕΧ (Νεώριο – Ελευσίνα) πρόκειται να αγγίξουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης περί των 300 πλοίων ετησίως.
Χάρη στις επενδύσεις που έχουν γίνει, με αμερικανικά κεφάλαια, σε λιγότερο από έναν χρόνο ανακαινίστηκαν πλήρως δύο πλωτές δεξαμενές («Στρατής Ανδρεάδης», PANAMAX και «Σταύρος Νιάρχος», AFRAMAX) στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ρεκόρ στην ιστορία του εγχώριου κλάδου. Παράλληλα, ξεκίνησε και νέο πρόγραμμα ανακαίνισης/επισκευών και στη δεξαμενή («Βιολάντω», PANAMAX), των Ναυπηγείων στην Σύρο, αποδεικνύοντας την απόλυτη προσήλωση της αμερικανικής ΟΝΕΧ έναντι της κυβέρνησης στη μεταμόρφωση των Ελληνικών Ναυπηγείων σε πρωταγωνιστή των εξελίξεων.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης, που ως υπουργός Ανάπτυξης στην προηγούμενη κυβέρνηση είχε προσωπικά ασχοληθεί με το ζήτημα των ναυπηγείων Ελευσίνας, σε σχετικές δηλώσεις του στο Χ ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «Τα δάκρυα από συγκίνηση και τα κλάματα από χαρά των εκαντοντάδων εργαζόμενων των ναυπηγείων που βιώσαν το δικό τους θαύμα της Αναστάσης, με την επαναλειτουργία μετά από 13 χρόνια της «Σταύρος Νιάρχος», όπως οι ίδιοι λένε, είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή και δικαίωση για έναν πολιτικό».
Μια εικόνα χίλιες λέξεις… η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας ήταν βυθισμένη και σε κατάσταση σκραπ απο το 2011.. σήμερα ξανά πίσω στην «δουλειά».. μετά απο άλλη μια επένδυση του ( Ξενοκωστα , ΟΝΕΧ , η σκέτο..)
με αξία ανακατασκευής περί τα 20 εκατομμύρια ευρώ,
πάνω της… pic.twitter.com/eiQtMYkBjD— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) March 29, 2024
Μέχρι και αυτή τη στιγμή στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου απασχολούνται εκατοντάδες εργαζόμενοι, ενώ το τριετές επιχειρηματικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει τη δημιουργία 3.000 θέσεων εργασίας εμπορικού, αμυντικού και ενεργειακού ενδιαφέροντος.
Ειδικά για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, όπως πρώτοι έχουμε αποκαλύψει στο enikos.gr, υπάρχει ο κυβερνητικός σχεδιασμός για τη ναυπήγηση των νέων φρεγατών των Ενόπλων Δυνάμεων κλάσης Constellation, που βρίσκονται υπό ανάπτυξη από το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό και αποτελεί ότι πιο άρτιο τεχνολογικά υπάρχει παγκοσμίως.