Quantcast
Σταϊκούρας: Η επένδυση στην κατασκευή έργων υποδομής δημιουργεί ένα πάγιο εθνικό κεφάλαιο - enikonomia.gr
share

Σταϊκούρας: Η επένδυση στην κατασκευή έργων υποδομής δημιουργεί ένα πάγιο εθνικό κεφάλαιο

δημοσιεύτηκε:

«Τις τελευταίες δεκαετίες ο τεχνικός – κατασκευαστικός κλάδος πρωταγωνιστεί στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του συνόλου των υποδομών και μεταφορών της χώρας», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, στην εκδήλωση παρουσίασης του επετειακού λευκώματος: «200 Χρόνια Ελλάδα – 200 Χρόνια Εθνικές Υποδομές» της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ).

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, επεσήμανε τη συμβολή των έργων υποδομής στην οικονομία και την κοινωνία υπογραμμίζοντας ότι: «Η επένδυση στην κατασκευή έργων υποδομής δημιουργεί ένα πάγιο εθνικό κεφάλαιο, δίνει πολλαπλάσια απόδοση στην οικονομική ανάπτυξη και προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής σε όλους τους πολίτες».

Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στα σημαντικότερα έργα υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και σε αυτά που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες, με τη συνεισφορά των υποδομών στη δημιουργία του Εθνικού Εισοδήματος να εκτιμάται στα 180 δισ. ευρώ, σωρευτικά, από το 2000.

«Έχουν προγραμματιστεί, από το 2019, έργα που ξεπερνούν τα 15 δισ. ευρώ. Πολλά από αυτά έχουν παραδοθεί, ενώ πολλά ακόμη, μικρά και μεγάλα, βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια υλοποίησης, αξιοποιώντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, με τη συμβολή και του ιδιωτικού τομέα, μέσω των παραχωρήσεων και των Συμβάσεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Αυτή η υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδίου για την Ελλάδα του 2030, απαιτεί σκληρή δουλειά, μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα», πρόσθεσε.

 

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, δήλωσε:

«Με τον Χρήστο Σταϊκούρα, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε δύο πράγματα. Το πρώτο είναι η διατήρηση και η διαρκής συντήρηση των υποδομών. Διότι τα τεχνικά έργα έχουν μια περίοδο ζωής, δεν λειτουργούν για άπειρο χρόνο. Το δεύτερο είναι η κλιματική κρίση και σε αυτό μας προσγείωσε ο «Daniel» και ο «Elias».

Αντιγράφοντας τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, θα πω κι εγώ ότι «δεν μου αρέσει η λέξη όραμα, προτιμώ τη λέξη σχέδιο». Αυτή τη στιγμή ετοιμάζουμε ένα σχέδιο, που στη νέα πραγματικότητα που ανοίγεται μπροστά μας, θα μπορέσει το ΥΠΥΜΕ να σταθεί κοντά στον πολίτη. Και είναι πολύ θετικό που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε αυτή τη νέα πραγματικότητα με την καθοδήγηση του Χρήστου Σταϊκούρα, ο οποίος ξέρει πάρα πολύ καλά την οικονομική πραγματικότητα της χώρας.

Μαζί βάζουμε σε προτεραιότητα τα εμβληματικά έργα υποδομής αλλά και τα μικρότερα και παράλληλα, θα στηρίξουμε και τις μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις αναθεωρώντας τις προτεραιότητες και θέτοντας τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, ώστε να διατηρήσουμε ισορροπίες και στην αγορά και στα έργα.

Είμαι αισιόδοξος ότι αυτός ο τόπος έκανε και θα κάνει πολύ μεγάλα άλματα. Και σε αυτό έχουν συμβάλει άνθρωποι όπως εσείς, Έλληνες μηχανικοί και επιχειρηματίες με μικρές, μεσαίες ή μεγάλες επιχειρήσεις».

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:

 

Είναι ιδιαίτερη τιμή για εμένα να παρευρίσκομαι ανάμεσά σας, εκπροσωπώντας την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στην παρουσίαση του Λευκώματος: «200 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑ – 200 ΧΡΟΝΙΑ ΕΘΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ», που αποτυπώνει τη συνεισφορά του κλάδου στην οικοδόμηση της χώρας.

Μετά τη συμπλήρωση 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, βαδίζουμε προς τη χαραυγή του τρίτου αιώνα ζωής του ελληνικού κράτους.

Φέτος, ο κλάδος των μηχανικών και των κατασκευών γιορτάζει διπλά.

Συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και 90 χρόνια από τη δημιουργία της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων.

Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες μηχανικοί, οι μικρές και μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες έχουν διαδραματίσει κομβικό ρόλο στη δημιουργία σημαντικών εθνικών υποδομών και δημοσίων έργων.

Ήταν οι μπροστάρηδες στο «χτίσιμο» της χώρας από τον 19ο αιώνα, αλλά και στην ανοικοδόμηση και ανάπτυξη της Ελλάδας μετά από πολέμους και καταστροφές.

Τις τελευταίες δεκαετίες, ο τεχνικός – κατασκευαστικός κλάδος πρωταγωνιστεί στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του συνόλου των υποδομών και μεταφορών της χώρας.

Η επένδυση στην κατασκευή έργων υποδομής δημιουργεί ένα πάγιο εθνικό κεφάλαιο, δίνει πολλαπλάσια απόδοση στην οικονομική ανάπτυξη και προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής σε όλους τους πολίτες.

Για να δούμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν τα έργα υποδομών στην οικονομία και στην κοινωνία, αρκεί να συγκρίνουμε την εικόνα της πρωτεύουσας, σήμερα σε σχέση με το παρελθόν, όταν δεν υπήρχαν Μετρό, Αττική Οδός και το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Να συγκρατήσουμε τη σημερινή εικόνα της Θεσσαλονίκης και να κάνουμε μια προβολή στο άμεσο μέλλον με Μετρό και Flyover.

Γιατί τα έργα υποδομής, παρά τις πρόσκαιρες δυσκολίες και ταλαιπωρίες, μένουν και «χτίζουν» ένα καλύτερο αύριο!

Αποδεδειγμένα και διαχρονικά, η συνεισφορά των υποδομών στη δημιουργία του Εθνικού Εισοδήματος είναι αξιοσημείωτη.

Αυτή εκτιμάται στα 180 δισ. ευρώ, σωρευτικά, από το 2000.

Έχει ευθεία σχέση με την οικονομική μεγέθυνση της χώρας, αποφέρει σχεδόν διπλάσια αξία στη συνολική οικονομική δραστηριότητα και παράγει πολλές θέσεις απασχόλησης.

Ενδεικτικά, η σταθερή αύξηση, τα τελευταία 4 χρόνια, της δραστηριότητας του κατασκευαστικού τομέα, είχε ως αποτέλεσμα, το 2022, να καταγράψει τη μεγαλύτερη συμβολή στην αύξηση του πραγματικού Εθνικού Προϊόντος μεταξύ των επιμέρους κλάδων της οικονομίας.

Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στο παρελθόν, οι υποδομές που δημιουργήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα αποτέλεσαν, ίσως, την ισχυρότερη μεταβλητή εκσυγχρονισμού της χώρας.

Αναπτύχθηκε ένα δίκτυο οδικών αρτηριών συνολικού μήκους 2,5 χιλιάδων χιλιομέτρων, με σύγχρονους αυτοκινητόδρομους.

Η ΠΑΘΕ, η Εγνατία Οδός, η Ιόνια Οδός, ο Μορέας και η Αττική Οδός βελτιώνουν τις υποδομές και ενισχύουν την οδική ασφάλεια, ενώ παραδίδεται τμηματικά ο Ε65 και έπονται οι οδικοί άξονες Πάτρα – Πύργος, Μπράλος – Άμφισσα, Λαμία – Καρπενήσι και Γιάννενα – Κακαβιά.

Υλοποιήθηκαν εμβληματικά έργα, όπως η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και το Μετρό της Αθήνας, το οποίο επεκτείνεται.

Προχωρά η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι και του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης.

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» αναβαθμίστηκε σημαντικά, όπως και πολλά άλλα αεροδρόμια σε πόλεις και νησιά της χώρας.

Σε όλες τις περιφέρειες, έγιναν εκατοντάδες παρεμβάσεις αναβάθμισης λιμένων και κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και πλήθος αντιπλημμυρικών και αγροτικών έργων.

Ο ρόλος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια είναι  πρωταγωνιστικός.

Έχουν προγραμματιστεί, από το 2019, έργα που ξεπερνούν τα 15 δισ. ευρώ.

Πολλά από αυτά έχουν παραδοθεί, ενώ πολλά ακόμη, μικρά και μεγάλα, βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια υλοποίησης, αξιοποιώντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, με τη συμβολή και του ιδιωτικού τομέα, μέσω των παραχωρήσεων και των Συμβάσεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Αυτή η υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδίου για την Ελλάδα του 2030, απαιτεί σκληρή δουλειά, μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα.

Γιατί, μεταξύ άλλων, τα έργα υλοποιούνται σε ένα περιβάλλον μεγάλων, νέων, κυρίως εξωγενών προκλήσεων, όπως είναι αυτό του επί μακρόν υψηλού πληθωρισμού και των επιτοκίων, η έλλειψη ανθρώπινου κεφαλαίου για την κατασκευή υποδομών και οι δυσμενείς επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, που καθιστά αδήριτη ανάγκη την πράσινη μετάβαση στις μεταφορές και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στις υποδομές.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, η Κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα την περάτωση των εμβληματικών και μικρότερων – ανά την επικράτεια – δημοσίων έργων και ενεργοποιεί όλες τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης και τους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς.

Πηγές, όπως είναι:

  • Οι πόροι, από το εθνικό και συγχρηματοδοτούμενο σκέλος, της νέας προγραμματικής περιόδου.
  • Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
  • Η δανειοδότηση – με καλούς όρους – από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από την Αναπτυξιακή Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης.
  • Η χρηματοδότηση των έργων μέσα από ένα πιο υγιές και σταθερό – σήμερα – τραπεζικό σύστημα.
  • Η αξιοποίηση πόρων μέσα από τον υφιστάμενο και τον μελλοντικό Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility).
  • Και φυσικά, η άντληση πόρων από τον ίδιο τον Κρατικό Προϋπολογισμό, μέσα από την αξιοποίηση δημοσιονομικού χώρου, που σταθερά δημιουργείται τα τελευταία χρόνια.

Μέσα από αυτές τις χρηματοδοτικές πηγές, έχουμε τη δυνατότητα, πολιτεία και ιδιωτικός τομέας, να αναβαθμίσουμε σημαντικά τον τομέα υποδομών και μεταφορών στη χώρα μας.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με σκληρή δουλειά, ρεαλιστικό σχέδιο, πολιτική βούληση και αποτελεσματικότητα, προχωρά στη δημιουργία σύγχρονων, βιώσιμων και ανθεκτικών υποδομών και μεταφορών.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.