Προτεραιότητες για την Κυβέρνηση αποτελούν η κύρωση από τη Βουλή του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας και το σχέδιο νόμου για την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), όπως γνωστοποίησε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου μιλώντας στην εφημερίδα «Απογευματινή της Κυριακής».
«Βασική προτεραιότητά μας είναι η προώθηση των ζητημάτων κοινωνικής συνοχής, ειδικά ως προς τις μαζικές μεταφορές, όπως επισήμανε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο. Θέλουμε να εφαρμόσουμε τις μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν την πατρίδα μας ακόμα πιο κοντά στον σκληρό πυρήνα της Ευρώπης, όσον αφορά τα θέματα βιώσιμης κινητικότητας, την ηλεκτροκίνηση, τον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιών, την καλύτερη προσβασιμότητα στα ΑμεΑ, την αλλαγή της κουλτούρας σε όλο το πλέγμα των μεταφορών» τόνισε. «Στις άμεσες προτεραιότητές μας συμπεριλαμβάνονται η κύρωση από τη Βουλή του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας και το σχέδιο νόμου για την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Προχωρούμε στην κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τα θέματα επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, καθώς και στην εφαρμογή νέου πλαισίου λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ως Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου» συμπλήρωσε.
Για την ηλεκτροκίνηση
Επίσης μίλησε και για την ηλεκτροκίνηση. «Αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης η προώθηση της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις μεταφορές. Όσον αφορά τις ταξινομήσεις νέων επαναφορτιζόμενων οχημάτων, χάρη και στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το πρώτο επτάμηνο του 2023 είχαμε συνολικές ταξινομήσεις 8.090 εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων (επί συνόλου 82.752 οχημάτων), ήτοι ποσοστό 9,8% επί των ταξινομήσεων. Το αντίστοιχο ποσοστό του 2019 ήταν 0,4%… Όσον αφορά τον κρίσιμο τομέα του δικτύου φόρτισης, υπάρχουν 3.775 δημοσίως προσβάσιμα σημεία, τα οποία έως το 2030 με βάση το σχέδιο ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης θα ξεπεράσουν τις 25.000 » σημείωσε.
Για τις υπηρεσίες στις δημόσιες συγκοινωνίες και τα μέσα σταθερής τροχιάς
Αναφέρθηκε και στις υπηρεσίες στις δημόσιες συγκοινωνίες και τα μέσα σταθερής τροχιάς. «Υπάρχουν θετικά στοιχεία, στα οποία θα βασιστούμε και θα προχωρήσουμε. Το διαπιστώσαμε με τις επισκέψεις και τις επαφές που κάναμε στα αμαξοστάσια και τα συνεργεία της ΟΣΥ, του ΟΑΣΘ, του μετρό, του προαστιακού και των ΚΤΕΛ. Βασικός στόχος είναι η παραλαβή των πρώτων 250 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η ολοκλήρωση του συνόλου του διαγωνισμού και η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Παράλληλα, εξελίσσεται το έργο αναβάθμισης 14 συρμών, δηλαδή 70 βαγονιών, της Γραμμής 1 του μετρό από τη ΣΤΑΣΥ.
Όσον αφορά τους σιδηροδρόμους, παραδόθηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ η σηματοδότηση του τμήματος της διπλής γραμμής από τη Λάρισα μέχρι το Πλατύ και το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίο ελέγχει την κυκλοφορία των συρμών σε μήκος 200 χιλιομέτρων διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, στο τμήμα από τον Δομοκό έως το Πλατύ. Τις επόμενες εβδομάδες θα αποδοθεί και το τελευταίο τμήμα σηματοδότησης από την Οινόη μέχρι την Τιθορέα» είπε.
Και πρόσθεσε πως «στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για τη βελτίωση των αστικών μετακινήσεων στην ελληνική περιφέρεια, καταβάλαμε στα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ ενισχύσεις ύψους 18.300.000 ευρώ, καθώς και αποζημιώσεις 4.810.000 ευρώ για τη δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνηση των φοιτητών από και προς τις σχολές τους. Σύντομα θα ανακοινωθούν κίνητρα για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων και από αστικά ΚΤΕΛ μεγάλων πόλεων.
Όσον αφορά τα ευρωπαϊκά μοντέλα που αναφέρατε, ο τομέας των μεταφορών στην Ελλάδα αντιστοιχεί στο 39,9% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη δεν ξεπερνά το 33,1%, σύμφωνα με στοιχεία της Greenpeace. Για να δημιουργήσουμε ένα πιο σύγχρονο σύστημα μεταφορών, πρέπει να διαθέτουμε ασφαλή, προσιτά και βιώσιμα μέσα μεταφοράς που θα γίνουν ελκυστικά στο επιβατικό κοινό.
Έτσι θα αλλάξει η νοοτροπία να χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητα αντί των συγκοινωνιακών μέσων ή ακόμα και να υιοθετήσουμε άλλα ευρωπαϊκά μοντέλα βιώσιμης μετακίνησης, όπως το περπάτημα, η χρήση συμβατικού ή ηλεκτρικού ποδηλάτου, η ομαδική μετακίνηση με αυτοκίνητο και η μετεπιβίβαση σε μέσο σταθερής τροχιάς».
Τέλος αναφέρθηκε και στο περιεχόμενο της ΚΥΑ που υπεγράφη για την προστασία των διανομέων delivery. « Η οδική ασφάλεια αποτελεί δέσμευση ευθύνης προς όλους τους οδηγούς και κυρίως τους εργαζομένους στον κλάδο των delivery. Με την απόφαση για την ασφάλεια και την υγεία κατά τη μεταφορά και διανομή προϊόντων με δίκυκλα, ενισχύουμε περαιτέρω το νομοθετικό πλαίσιο για την ασφάλεια των διανομέων delivery. Η απόφαση διασαφηνίζει τις προϋποθέσεις για ορθή συντήρηση των οχημάτων και ορίζει αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές των μέσων ατομικής προστασίας, τα οποία οφείλει να παρέχει ο εκάστοτε εργοδότης στους διανομείς που απασχολεί, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες.
Με αυτή την παρέμβασή μας, θέτουμε αφενός μια νέα, πιο σαφή και συγκεκριμένη, δέσμη προϋποθέσεων για τον εξοπλισμό προστασίας των εργαζομένων, και αφετέρου διασαφηνίζουμε τις τεχνικές προδιαγραφές των δικύκλων, καθώς και το πλαίσιο οδηγικής συμπεριφοράς. Σκοπός μας είναι να μειωθούν οι επαγγελματικοί κίνδυνοι και να προστατευτούν οι ζωές των διανομέων delivery, οι οποίοι απασχολούνται σε αντίξοες συνθήκες » είπε.