Το νομοσχέδιο για τα δημόσια έργα που ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός, θα βγει σε διαβούλευση στο τέλος αυτής της εβδομάδας, πιθανώς αύριο, όπως διευκρίνισε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Παρουσιάζοντας μια εικόνα των έργων στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, ο υπουργός είπε ότι με εξαίρεση το Μορέα, στις υπόλοιπες 4 παραχωρήσεις, οι εργασίες γίνονται κανονικά και τα όποια προβλήματα δημιουργήθηκαν εξ αιτίας των capital controls, αναμένεται να ξεπεραστούν μετά τη συμφωνία, εντός του Σεπτεμβρίου.
Ο κ Σπίρτζης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, είπε ότι όλοι οι παραχωρησιούχοι έχουν ζητήσει παράταση για τα έργα – κάτι που σημαίνει πως «η προηγούμενη αναθεώρηση είχε ψευδή χρονοδιαγράμματα, καθώς μετά από 9-10 χρόνια, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις».
«Μετά από 7, 8, 9 χρόνια, έχουμε δεσμεύσεις χώρων από την αρχαιολογία σε πολύ μεγάλα κομμάτια. Δεν έχουν μεταφερθεί ακόμη τα δίκτυα των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, δεν έχουν γίνει αρκετές περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, δεν έχουν γίνει αρκετές απαλλοτριώσεις σε όλη την έκταση των έργων. Όπως καταλαβαίνετε, έχουν ζητήσει οι παραχωρησιούχοι σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους χρονικές παρατάσεις. Αλλά από τη στιγμή που το ελληνικό Δημόσιο δεν είναι εντάξει στις δικές του υποχρεώσεις, με ποιο άλλοθι θα πεις ότι δεν θα εγκρίνεις παρατάσεις στα έργα;» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης.
Για το αν θα υπάρχει συμφωνία και με τις άλλες κοινοπρακτικές εταιρείες στην τιμολόγηση των διοδίων ο κ. Σπίρτζης είπε ότι «αυτό δεν είναι μόνο στο δικό μας χέρι».
Μέχρι στιγμής υπάρχουν ήδη δύο συμφωνίες με ισάριθμους παραχωρησιούχους. «Εμείς διεκδικούμε οριζόντια μείωση των διοδίων, αυτό είναι το σημαντικό. Μέχρι να γίνει αυτό, συμφωνούμε με τους παραχωρησιούχους επιμέρους συμφωνίες, οι οποίες καταδεικνύουν και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι αυτά που προτείνουμε μπορούν να εφαρμοστούν για να έχουμε βιωσιμότητα στα έργα» ανέφερε ο υπουργός.
Πιο συγκεκριμένα, για την Αττική Οδό ο κ. Σπίρτζης εκτίμησε πως τα διόδια, όπως και σε όλη τη χώρα, είναι πάρα πολύ υψηλά, και πως η κοινωνία έχει διαμορφώσει μια άποψη ότι έχει γίνει απόσβεση της Αττικής Οδού. Αντίθετα, ο παραχωρησιούχος θεωρεί πως δεν έχει γίνει απόσβεση. «Εμείς λέμε πως στην διαπραγμάτευση, οι υπηρεσίες πρέπει να μαζέψουν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και να μας πουν αν έχει γίνει η απόσβεση ή όχι. Στην πράξη όμως, «δεν γινόταν παρακολούθηση. Έκλεισε το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας που μπορούσε να έχει ηλεκτρονικά συστήματα να παρακολουθεί τις παραχωρήσεις. Η επίβλεψη γίνεται από τον ανεξάρτητο μηχανικό (όπως ορίζεται στη σύμβαση) που πληρώνει ο παραχωρησιούχος και κανείς από τη δημόσια υπηρεσία δεν ελέγχει αν ο ανεξάρτητος μηχανικός κάνει σωστά τη δουλειά του» ανέφερε ο υπουργός.
Για την Εγνατία Οδό, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε πως «μέχρι στιγμής είχαμε δυο αρνητικούς λογαριασμούς, οι οποίοι έχουν γίνει εδώ και αρκετά χρόνια και δεν προωθήθηκαν. Απ’ ό,τι ξέρω υπήρχε και μια δικαστική απόφαση για έναν τρίτο αρνητικό λογαριασμό, που για τυπικούς λόγους απορρίφθηκε – και επομένως ο εργολήπτης κέρδισε να μην επιστρέψει τα λεφτά που έπρεπε να επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο».
«Αυτό που όφειλα να κάνω όταν ενημερώθηκα ότι υπάρχουν αρνητικοί λογαριασμοί, το έκανα. Από κει και πέρα ν’ αναλάβουν τις ευθύνες τους όσοι διαχειρίστηκαν αυτούς τους αρνητικούς λογαριασμούς και δεν έκαναν καμία κίνηση» ανέφερε ο υπουργός.
Για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ο κ. Σπίρτζης δήλωσε πως το υπουργείο είναι έτοιμο για τον διαγωνισμό. «Έχουμε μια αλλαγή στη βαθμολογία της προσφοράς που θα δώσουν όσοι ενδιαφέρονται. Σχετίζεται με το κόστος του Δημοσίου στην παραχώρηση αυτή, το οποίο ανέρχεται στα 220 εκ.» είπε.
Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε επίσης ότι το πολύ εντός του Οκτωβρίου, θα γίνει ο διαγωνισμός για το νέο δρόμο στο Θριάσιο, ενώ πολύ σύντομα θα γίνει και ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα του οδικού άξονα Πύργου – Πατρών.
Τέλος, σε ό,τι αφορά την επέκταση του μετρό της Αθήνας και την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης, ο κ. Σπίρτζης δήλωσε πως «στο Σχέδιο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ), δηλαδή στο νέο ΕΣΠΑ, υπάρχει πολύ μικρό κομμάτι για τις υποδομές. Δεν είναι όπως ήταν στο παρελθόν, όταν στο ΕΣΠΑ οι υποδομές είχαν ένα πάρα πολύ μεγάλο κομμάτι. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις φρόντισαν να δεσμεύσουν και τα λίγα λεφτά που έχουμε για τις υποδομές του ΣΕΣ από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο».
«Όταν λέμε ότι τα έργα του μετρό και του σιδηροδρόμου είναι προτεραιότητά μας να γίνουν, θα γίνουν. Αυτό που ψάχνουμε να βρούμε, είναι εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης, π.χ. το πακέτο Γιούνκερ» ανέφερε ο υπουργός. «Μπορείς να βρεις άλλες μορφές. Μπορείς να πεις ότι θα πληρώνει ένα μέρος το κράτος μετά από 5-6 χρόνια, όταν τελειώσει. Να το κάνεις σαν δημόσιο έργο με δανειοδότηση».
Σε κάθε περίπτωση, «σε σχέση με το ΣΕΣ και το ΕΣΠΑ, είναι πολύ σημαντικό να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις που κάνουμε με τα έργα που είναι «κολλημένα», είτε αφορούν τις παραχωρήσεις, είτε αφορούν δημόσια έργα. Διότι όταν έχεις κολλημένο το μετρό της Θεσσαλονίκης, όταν έχεις κολλημένο το Μορέα, όταν έχεις κολλημένα όλα τα έργα στην Παραϊόνια, τα έχουμε κληρονομιά, για πείτε μου τι προγραμματισμό θέλετε να κάνουμε; Τα προβλήματα που έχουμε, είναι προβλήματα που τα κληρονομήσαμε, και που δεν είναι τόσο εύκολο να επιλυθούν» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Σπίρτζης.